fbpx

Meer reizigers vertraagd door nieuwe dienstregeling

Het eerste kwartaal van 2017 hebben meer treinreizigers last gehad van vertraging. In de eerste drie maanden had 9,5% van de reizigers een vertraging van 5 minuten of meer. In dezelfde periode in 2016 was dat nog 8,1%. NS benadrukt dat de prestaties inmiddels weer zijn hersteld.

Aansluiting gemist
De afgelopen drie maanden zagen reizigers vooral vaker hun aansluiting mis gaan. Eerst ging dat nog in 7,7% van de gevallen fout, nu is dat gestegen naar 10,2%.  De eerste maanden moesten treinreizigers tussen Den Haag en Eindhoven overstappen in Breda, dat ging geregeld fout. Ook over de aansluiting tussen Zeeland en Noord-Brabant in Roosendaal werd regelmatig geklaagd. Die aansluiting is op papier beter geworden, maar in de praktijk bleek dat lang niet altijd goed te gaan.

Verloren aansluitingen in procenten
Jaar Januari Februari Maart
2016 8,2% 7,9% 6,9%
2017 10,5% 10,0% 9,2%

Uitgevallen treinen
Wat ook opvalt: het aantal treinen dat uitvalt is aanzienlijk gestegen. Was dat in het eerste kwartaal van 2016 nog 1,5%, nu is dat gestegen naar 2,7%. Op 17 januari, toen de stroom in de regio Amsterdam uitviel, viel op één dag 20% van de treinen uit. Dat drukte het cijfer in januari naar beneden.

Uitgevallen treinen
Jaar Januari Februari Maart
2016 1,6% 1,5% 1,5%
2017 3,3% 2,7% 2,2%

Nieuwe dienstregeling
De Nederlandse Spoorwegen zijn niet verbaasd dat de prestaties de eerste drie maanden lager uitvielen. “We hebben in december de dienstregeling ingrijpend gewijzigd. Dan weet je dat de eerste periode daarna de prestaties minder zijn. We hebben daarna diverse maatregelen genomen, en zien dat de prestaties inmiddels weer op niveau zijn,” reageert NS-woordvoerder Erik Kroeze. Hij wijst erop dat in maart de reizigerspunctualiteit alweer hoger was dan de streefwaarde voor 2019.

Lelystad – Schiphol – Dordrecht
In de eerste drie maanden scoorde de trein Lelystad – Schiphol – Dordrecht het slechtst. Dat wil zeggen: reizigers die van die trein gebruik maakten, hadden het vaakst te maken met een vertraging van 15 minuten of meer. “Deze trein reed in de eerste maanden tijdelijk door naar Breda en in januari werd er gewerkt in de Willemstunnel in Rotterdam. Dat heeft impact gehad op de prestaties van deze trein,” legt Kroeze uit. De Intercity Direct staat op plek 2, en daarna volgt de intercity Alkmaar – Maastricht.

Hogesnelheidslijn
De prestaties bij Intercity Direct laten nog te wensen over, al is de uitval gedaald. Het percentage vertraagde treinreizigers is op de HSL-Zuid ruim dubbel zo hoog: ruim 20% van de reizigers heeft daar een vertraging van 5 minuten of meer. En ook het aantal treinreizigers dat een kwartier of meer vertraging heeft is relatief groot (8,4%).

Treinreizigers tevreden
Opvallend is dat treinreizigers weliswaar vaker last hebben van vertraging, maar de klanttevredenheid over op tijd rijden is er niet op achteruit gegaan. Het algemeen klantoordeel is zelfs gestegen. Bijna 76% van alle reizigers geeft NS nu een 7 of hoger. Vorig jaar was dat percentage nog 2 procentpunt lager (73,8%).

Overgeslagen stations
Uit de cijfers blijkt ook dat in de eerste drie maanden stations vaker zijn overgeslagen. Bij Almere Buiten gebeurde dat de eerste periode regelmatig, doordat machinisten gewend waren dat intercity’s daar niet stopten. NS zegt dat de cijfers omtrent stations overslaan niet per kwartaal, maar per jaar bekeken moeten worden. “Het gaat om een zeer beperkt aantal incidenten, door verschillende oorzaken. Eén grote verstoring kan dit cijfer beïnvloeden. Het gaat over een jaar genomen om 0,02% van het aantal geplande stops. Het gebeurt in het algemeen dus heel erg weinig,” reageert Kroeze.

Reizigerspunctualiteit 5 minuten in cijfers:
Aantal reizigers dat stipt is, of een vertraging heeft van minder dan 5 minuten

Indicator reizigerspunctualiteit 5 min
Jaar Januari Februari Maart
2016 90,9% 91,6% 93,3%
2017 81,1% 90,9% 92,2%
0 0 stemmen
Artikel waardering
4 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Peter Heesakkers
7 jaren geleden

Zolang de nationale spoorwegen niet in staat zijn of blijken een betrouwbare dienst uit te voeren. Zouden belangenorganisaties en reizigers, een veel lager tarief van het spreekwoordelijke treinkaartje moeten en willen bewerkstelligen. Vreemd dat nog geen enkele ^reizigers/belangenorganisatie hier voor gepleit heeft. Durf de stelling aan dat het autoverkeer mede door de niet of slechte dienstuitvoering groeiende is. Het aantal vertagingen en allerlei techinische gebreken en treinuitval en verstoringen neemt m.i. almaar toe.

Ben Honders
7 jaren geleden

Ik weet dat we tegenwoordig gewend zijn aan veel treinen op veel trajecten, dat houdt automatisch in dat als er maar iets niet goed gaat er direct veel treinen vertraag zijn c.q. uitvallen, maar veel ontregelingen zijn het gevolg van invloeden van buitenaf. Ik denk dat de NS best een goede dienstregeling heeft bij vergelijking met andere landen waar vaak maar 2 treinen per uur rijden of minder.
Waarom vragen we ook niet om verlaging van de wegenbelasting omdat er zoveel files staan door wegonderhoud, ongevallen enz.
Wees blij met wat we hebben in dit land.

e h eutink
7 jaren geleden

Hallo,
Ik reis veel met trein en krijg nu een mail van ns reizigersinformatie [ infosuplydealmcp.com} dat ik ter compensatie 2 dagkaarten kanbestellen vanwege de vertragingen ed.
Klopt dit wel of is dit nepmail.

Hildebrand
7 jaren geleden
Antwoord aan  e h eutink

Dat is een nepmail!