fbpx

Nieuwe verkeersleidingspost Utrecht open

04 jun 2015 13:53

In Utrecht is vandaag de nieuwe verkeersleidingspost officieel in gebruik genomen. Pier Eringa, president- directeur van ProRail, verrichtte vanochtend om 10.00 uur de officiële opening. De nieuwe verkeersleidingspost is één van de belangrijkste in het spoorwegennet.

In totaal zijn er in Nederland dertien verkeersleidingsposten. De afgelopen jaren zijn alle verkeersleidingsposten gerenoveerd. Utrecht heeft een totaal nieuwe verkeersleidingspost gekregen, die bewust op een andere locatie is gebouwd. 

De nieuwe verkeersleidingspost heeft 60 werkplekken op de seinzaal, daarvan worden er momenteel slechts 20 gebruikt. In de toekomst verhuizen de treindienstleiders van de Post Amersfoort mogelijk ook naar Utrecht. "Dat wordt als optie onderzocht om meer te centraliseren. De ruimte is hier in elk geval" zegt een medewerker van ProRail. De niet gebruikte werkplekken bieden nu ruimte voor opleidingen via ´serious gaming´. De seinzaal heeft een oppervlakte van ruim 1.000 vierkante meter.

De oude post stond vlak naast Utrecht Centraal bij de Jaarbeurs, met als gevolg dat als Utrecht Centraal ontruimd moest worden, soms ook de verkeersleidingspost ontruimd moest worden. Dat gebeurde bijvoorbeeld in 2005, toen een verdacht pakketje in een trein werd gevonden. Doordat de verkeersleidingspost ontruimd werd, kwam toen ook het treinverkeer rond Ede-Wageningen en Gouda tot stilstand. Het nieuwe gebouw staat niet meer naast het Centraal station, maar bij het rangeerterrein aan de Cartesiusweg.

De kans dat de treindienstleiders in Utrecht zonder stroom komen lijkt uitgesloten. Zo zijn er twee stroomverzieningen die stroom krijgen van twee verschillende delen van het energienetwerk. Mocht de stroom dan alsnog uitvallen, dan zijn er nog twee noodaggregaten. Bovendien zijn er nog accu´s, die ingeschakeld kunnen worden als de noodaggregaten nog op gang moeten komen. Ook de ICT-systemen zijn dubbel uitgevoerd en mens en techniek zijn gescheiden. 

Als het nodig is kunnen de treindienstleiders op de post ook slapen. Verder zijn er werkplekken voor stafmedewerkers, vergaderzalen en zijn er ontspanningsruimtes. De post is ontworpen door Architectenbureau dJGA. De architecten kozen bewust voor gebruik van cortenstaal en glas in het ontwerp om de post een industriële, robuuste uitstraling te geven.