NS legt zaterdagavond treinverkeer drie minuten stil na mishandeling conducteur: ‘Kan zo niet langer’
15 apr 2024 13:15
Het treinverkeer wordt komende zaterdag om 22.30 uur drie minuten stilgelegd naar aanleiding van de mishandeling van een conducteur vorig weekend, meldt de NS. De conducteur van de treinvervoerder werd zaterdagavond geschopt, geslagen en van een trap geduwd door een groep jongeren. Dit gebeurde rond 22.30 uur.
Hiermee wil NS, gesteund door de vakbonden, een stevig signaal afgeven: “Het kan zo niet langer.” Wouter Koolmees, president-directeur van NS: “Mijn collega’s zetten zich elke dag in om ruim één miljoen reizigers naar hun bestemming te brengen. Het is waanzin waar zij dagelijks mee te maken krijgen. De samenleving is aan het verharden. Dat is te merken in de supermarkt, in de bibliotheek, op straat en ook in de trein en op het station. Het geweldsincident van afgelopen weekend past in een schrikbarend patroon van bedreigingen en belagingen van onze collega’s. We lopen tegen grenzen aan van wat wij kunnen. We hebben hulp nodig van de overheid. Het kan niet zo langer.”
1042 incidenten
NS is over het toenemende geweld in gesprek met maatschappelijke organisaties zoals gemeentes, het COA en de GGZ. De afgelopen jaren heeft NS samen met andere vervoerders al meerdere keren in Den Haag aangedrongen op meer bevoegdheden en middelen. Afgelopen jaar werden er 1.042 geweldsincidenten tegen NS-medewerkers geregistreerd, een stijging van 8 procent ten opzichte van 2022. Het gaat om bedreigen, bespugen of lichamelijk geweld. Ook hebben NS-medewerkers afgelopen jaar ruim 2.300 keer te maken gehad met verbale agressie, zoals schelden en beledigen.
Maat vol
Spoorvakbond VVMC liet gisteren al weten dat de maat vol is: “Een dergelijk incident gaat verder dan meer mogelijkheden om het persoonsbewijs op te vragen. Dit gaat over bescherming van het rijdend personeel. Of gaan we met zijn allen zitten wachten tot er opnieuw een dodelijk slachtoffer te betreuren valt?”
Altijd blanke Nederlanders maar buitenlanders zijn het probleem?? Dries?
Volgend weekend tijdens Koningsdag gaan jullie weer domme dingen doen…. Zoals altijd…
Racist!
Tja linkse naïeve Annemiek, lekker je kop in het zand steken en lekker blijven ontkennen dat het OOK deze keer weer “buitenlanders” waren. Zo maken we hete hele land onleefbaar met deze eikels die ons land komen verzieken. En heel links Nederland maar lekker thee drinken met dat volk, sorry hoor maar ik kots ervan. Ga maar lekker uitjanken bij Rob Jetten, Klaver en Timmermans. En het maar raar vinden dat er steeds meer rechts gestemd wordt, de gemiddelde Nederlander is het spuugzat!
Juist! Misschien eerst even lezen voordat je door het lint gaat.
Jan. Typisch Friese naam.
Wat heb ik meer van doen? Zie gewoon Opsporing verzocht of straks de berichten uit de rechtbank.
Dom is voetballen met kransen die bij de dodenherdenking gelegd zijn. Koningsdag verloopt tegenwoordig wel rustig in de trein.
Wat een nostalgische foto met de 1700 lok voorop.
27 april konings-/ verzoeningzs-/ verbindingsdag.
Start.
Duur: een geheel jaar.
Dwz dat iedereen mee oet kunnen doen.
Voor de laagste inkomens meer poen.
En/of gratis OV/Klimaaatticket.
Belasingontwijking aanpakken.
We doen het samen.
En dan over een jaar verlengen.
Rechtse kakkers die zich bezuipen en misdragen dienen aangepakt te worden, In OV, cafes, studentenhuizen.
Met de omzet van 27 april kan Carvalho wel wat lijden.
Quote:
Het kan zo niet langer.” Wouter Koolmees, president-directeur van NS:
Dat is waar. Maar waarom krijgen de NS Reizigers personeel niet permanent ondersteuning van BOA?
Of ze moeten de eisen van conducteurs verhogen. Dat ze standaard een beveiligings diploma hebben Dan zijn ze ook duurder.
Conducteurs waren in het verleden BOA, maar dat vonden de bonden verschrikkelijk. Verantwoordelijk etc……
Een beveiliger met een beveiiligingsdiploma is een stuk goedkoper dan een conducteur.
Maar wat gaan die extra eisen bijdragen? Ik denk niet dat geweldplegers onder de indruk zijn van welke diploma’s, certificaten en bevoegdheden conducteurs hebben.
Natuurlijk kun je nooit alles voorkomen. Maar het is vooral de bedoeling het aantal geweldsdelicten te beperken.
En dat lukt door afschrikking. Een groep jongeren die baldadig zijn zullen zich superieur voelen ten opzichte van een enkele conducteur. Maar een groep BOA schrikt meer af. Dat zit toch in het achterhoofd.
Ik weet niet of 3 minuten stilstaan gaat helpen, ik denk dat er meer nodig is omdat het aantal zwartrijders de laatste jaren enorm is toegenomen en de agressie dus ook.
Agressie in het OV is niet nieuw, vooral de Hoekse lijn en de Zoetermeerlijn waren destijds berucht. Als aanvulling op de conducteurs werden daar ‘vliegende brigades’ ingezet van Boa’s, samen met Spoorwegpolitie en de aanpak was ‘zero tolerance’ gevolgd door ‘lik op stuk’. Buitengewoon effectief.
Dat lijkt me nu ook weer de aangewezen manier, hoewel het nu net zo moeilijk is om aan goed personeel te komen als toen.
De spoorwegpolitie heb ik altijd als zeer waardevol ervaren.
Ze hadden aan een half woord genoeg, kenden hun ‘pappenheimers’ en hun honden waren niet erg vriendelijk wat soms erg goed uitkwam. Kortom; niet stilstaan maar actie!
Al eerder geopperd, de treinen in een weiland laten stoppen of bij een ongepland station. Deuren dicht houden, hekken gebruiken. Grote Controle ploeg er door en iedereen laten uitstappen zonder vervoersbewijs. PV opmaken en een goede reis verder. Reken op ophaalouders met korte lontjes.
Iedere avond op diverse plekken. Drie maanden volhouden. Zo moeilijk is het niet.
Op probleemlijnen en stations alleen instappen na extra controle via een toegangspoort en hek.
Deuren dicht houden tijdens een stop in een weiland?
Dan zitten ook andere passagiers opgesloten in een onveilige situatie. Hoe lang duurt het voordat voldoende versterking ter plekke is?
Controle moet plaatsen vinden op de stations. Mensen die zich misdragen in de trein moeten snel een treinverbod kunnen krijgen. Zij moeten geregistreerd kunnen worden en digitaal worden vast gelegd. Camera’s houden alles in de gaten. Als zij toch door de poortjes willen gaat het alarm af.
Het is gepland bij een tijdelijk plankier perron. De controle staat klaar, de popo ook. Net als op een station. Daar klaagt niet niemand over.
Onveilig met de deuren dicht, hoe is het dan tijdens het rijden.
@Dries: Dat is ongeveer 30 jaar geleden een keer gedaan met een trein Den Haag-Amsterdam die vol zat met studenten die een dagje in Den Haag waren wezen demonstreren. Deze trein werd stil gezet te Lisse aan het perron dat vroeger voor Keukenhofbezoekers werd gebruikt, en alle zwartreizigers (>150) werden bekeurd.
bedankt voor de aanvulling, duidelijk dat het werkt.
Dat kan zo ingezet worden op beruchte lijnen, rond Rotterdam . Maar ook de Flevolijn tot Lelystad.
Enz.
De kunst is natuurlijk de mensen uit de trein te halen en die trein dan te laten vertrekken.
En bij zulke acties gratis en voor niets flinke vertraging, dat zal dit niemand gewaardeerd worden. Door de reizigers niet, want die zijn later op hun bestemming, door de NS niet want die worden afgerekend op hoeveel treinen op tijd zijn, door de overheid niet want er moet opeens heel veel geld en personeel tevoorschijn komen om zulke controles mogelijk te maken.
1) als klant sta ik er dubbel in. Als een aanhouding efficiënt en effectief gebeurd heb ik er begrip voor. Als een VIC, VC of SP mee gaat in het spelletje, oh nog even uren mijn plaatsbewijs zoeken, dan heb ik daar minder begrip voor. Ik gaf nu theoretische scenario’s btw.
2) Bij inzet van VC, of teruggekeerde SP kan de NS uitzonderingen krijgen van mij uiteraard.
3) Dat is altijd het terugkerende probleem in Nederland, het mag richting de burger en belastingbetaler niks kosten. Voor bepaalde zaken is altijd geld, soms miljarden, beschikbaar, en dan heb ik het niet alleen over Lelylijnen, de EU of het afhuren van complete commerciële hotels door de overheid. Maar veiligheid wordt volgens jou zelf door de overheid als een onverantwoorde kostenpost gezien. Zelfs als er HC’s van de trappen worden gegooid.
De RET heeft dat probleem op de Hoekse lijn snel opgelost door de vaste conducteurs af te schaffen en in plaats daarvan ambulante controleteams in te zetten met een zero tolerance opdracht. Is nog een stuk goedkoper ook.
Zo’n actie gaat inderdaad niet helpen. Het klopt ook dat de agressie niet nieuw is. In de jaren 90 was er ook al van alles aan de hand en keer op keer werd er gezegd dat de maat vol was, maar er gebeurde niets.
Een tijdje geleden was er op de radio of in een (serieuze) krant een advocaat, of iemand die bezig was op het gebied van misdaad(bestrijding), aan het woord over de aanpak van hardnekkige overlastveroorzakers. In dat gesprek ging het over leden van drugsbendes, maar dat zou net zo goed kunnen gelden voor geweldplegers (daar kan ook een overlap in zitten). In dat gesprek werd gezegd dat het enige dat helpt is dat mensen met ernstige gedragsproblemen al vroeg uit de maatschappij gehaald moeten worden. Dus de gevangenis in en er niet meer uit, afschrijven. Dat is niet helemaal precies wat er gezegd of geschreven werd, want omdat het alweer een tijdje geleden was weet ik dat niet meer helemaal, maar het kwam er wel op neer.
Zo’n harde aanpak zal echter niet gaan gebeuren. De linkse politicie willen het niet, omdat het ideologisch gezien niet bij links past. Dat is overigens vreemd, want bij links hoort juist maatschappelijk betrokken zijn, solidariteit en vriendelijk met elkaar omgaan.
De rechtse politici zullen hard roepen dat een harde aanpak nodig is, maar in de praktijk zijn ze toch meer bezig met emotionele onderwerpen zoals beperking van abortus en behandelmogelijkheden voor transgenders.
En de politie…. die schrijft liever een boete uit aan iemand die noodgedwongen achter een bosje zit te plassen, omdat de WC in de trein defect was of ze beboeten mensen die door de woningnood op straat liggen te slapen.
Over een tijdje wordt er dus gewoon weer OV-personeel mishandeld en wordt het hele verhaal herhaald.
Natuurlijk wordt dit verhaal weer herhaald.
Het thema agressie komt ook op dit forum al jarenlang voorbij.
‘Lik op stuk’ beleid is met onze onderbezette justitie helemaal niet meer mogelijk, de spoorwegpolitie bestaat niet meer en de potige controleploegen zijn met pensioen.
En hoe zou je zoiets nog willen regelen in combinatie met aanbestedingen in het OV?
Agressie en criminaliteit nemen alleen maar toe door kortetermijndenken, bezuinigen, gemakzucht en egoïsme.
Dit staat volgens mij los van ‘links’ of ‘rechts’.
We moeten eens wat zuiniger worden op mensen die bereid zijn hun nek uit te steken en hun verantwoordelijkheid te nemen voor onze samenleving als geheel.
Ik vind het heel erg wat er gebeurt is ik vind dat ze van het ns personeel moet met rust laten en hun werk op. een veilige manier kunnen doen
Ik.vind het heel erg ik vraag me af is de reiziger wel veilig in de trein ik had zaterdag vrij reizen maar ik blijf thuis ik ga wel keer reizen als het veilig is
Gewoon schandalig wat er allemaal gebeurd!!!!!
Zware jongens van Securail uit België in Nederland detacheren.
Dit zal zeker deels helpen en is ook een goede reden om dit te doen; alleen vraag ik me af wat opgewassen is tegen 6 geweldadige hufters?
Die jongens van securail zijn echt niet voor de poes.
Ken ze niet, maar mijn tip: gun Securail onderhands de het hoofdrailnet. Misschien nog beter laat ze een kabinet vormen.
@Johan twee.
het gaat over het weren van de overlast en de agressie uit de treinen.
Wat de kabinetsformatie betreft: onderhand lijkt alles beter dan dat kakelende kleuterklasje dat nu aan de gang is. Ik zou zeggen: grijp jou kans en dien een offerte in voor jouw adviesbureau.
jouw adviesbureau.
@Bert.
Die jongens zijn hetzelfde als die service en security boys in Nederland.
Klikken bij elkaar.
Zijn niet initiatiefrijk en clientgericht.
Zien vaak niet waar er actie noodzakelijk is.
Mijn ervaring in België en Nederland, Duitsland.
Het is het gevolg van neo- liberaal beleid.
Ikke, ikke en de rest kan stikken.
Zie de rechtse studenten/ kakkers wat een mensbeeld die hebben.
Zij gaan jaar in jaar uit op dezelfde weg verder.
Mooie actie om even na te denken over het leed dat de NS medewerkster nu moet doorstaan. Maar ook aan de reizigers die door dit incident vertraging opgelopen hebben en met misschien veel moeite op een bestemming zijn aangekomen. Waarom die agressie allemaal voor nodig is weet ik niet, maar normaal gedrag is dat absoluut niet! Wie het waren of hoe ze er uit zagen is niet belangrijk, maar waar gaan we in vredesnaam heen in deze maatschappij? Laat je gewoon je vervoersbewijs zien, wees vriendelijk bij NS personeel en mede reizigers, dat maakt het reizen voor iedereen ook een stuk fijner! Agressievelingen snijden zichzelf alleen maar in hun eigen vingers en misschien wel krijgen ze een strafblad of verbod om langer met het OV te reizen! Wees beleefd en help elkaar gewoon op een positieve manier! Hoe moeilijk kan het zijn?
Vorige week in een tram in Den Haag waren maar liefst vier(!) beveiligers nodig om 1(!) agressieve reiziger onder controle te krijgen. Na een druk op de noodknop kwam er snel heel veel versterking van politie. Die reiziger bood zoveel verzet dat de politie moeite had om hem in de boevenwagen te krijgen.
Hoe wil je dit doen in een trein met zeker zes randdiebelen die nergens bang voor zijn?
En drie minuten stilstaan helpt echt niet om de veiligheid te vergroten. Enige wat mogelijk(!) gaat helpen is een complete ov-staking totdat er garanties zijn dat het ov-personeel daadwerkelijk een veilige werkomgeving heeft. Vrees dat dit niet gedaan zal worden en dat er vele argumenten gebruikt gaan worden waarom deze staking niet toegestaan gaat worden. Toch is zo staking volgens mij het enige middel om het gewenste resultaat te verkrijgen. Hopelijk dan toch.
Conducteurs van de treinen halen en bewapende beveiligers inzetten. Bij dit soort geweld kan en moet er gericht geschoten worden, niks verloren aan dit tuig! De realiteit is dat zelfs de politie niet meer een wapen durft te trekken want onze fijne rechters staan tegenwoordig aan de kant van de daders. Allemaal dankzij decennia links falend beleid.
Wel grappig dat er altijd wordt gezegd: “decennia van falend links beleid”. Volgens mij is de laatste 14 jaar Rutte MP geweest, en die heeft het toch niet opgelost allemaal… Of vindt u die ook Links…?
Het zal u verbazen maar veel mensen met een luidruchtige mening hebben eigenlijk geen benul en verslijten de VVD en D66 ook voor linkse partijen.
Het is een telegraaf hetze methode zo kun je overal tegen zijn en de schuld komt altijd bij de anderen terecht.
Inderdaad Dries, de schuld komt altijd bij anderen terecht. `
Heeft niks met links of rechts te maken, is mensen eigen. Betrap jij jezelf er ook niet van bij elk bericht dat je schrijft? Ik heb dat wel (met mijn reacties op OV-gepruts), maar schrijf het toch, en druk meestal toch op ‘send’.
Ik heb nooit geweld gepleegd en rijd ook nooit zwart. Dus daar denk ik nooit over na bij het maken van een notitie.
Het zal u verbazen, maar onder Rutte werd de overheidsbegroting ieder jaar groter, niet kleiner. Zoek maar na. Eén van de typische eigenschappen van een linkse partij. (Echte) rechtse partijen willen een kleinere overheid.
De VVD is misschien één van de minst linkse partijen, maar het is zeker geen rechtse partij. Net als de PVV trouwens.
Op een schaal van puur communisme links en puur kapitalisme rechts zit het hele politieke spectrum ver ver ver van het midden aan de linkerkant. Dat valt alleen nooit zo op.
stoffel, door extra taken en kostenstijging zal de Rijksbegroting altijd groeien. Zelfs tijdens kapotmaak bezuinigingen zoals in zorg, justitie en defensie. Dit betekent dat daar extra veel kapotgemaakt is. Nu moet defensie snel omhoog en zorg en justitie eigenlijk ook. Daarbij wellicht nog 18 miljard aan Henk Ingrid beleid. Het laat zich raden dat we straks 30 miljard in de plus gaan.
Links heeft er niets mee van doen want die doen al dertig jaar de begroting niet. Onder Kok zou dit allemaal niet gebeurd zijn.
Heb jij je kwartje al terug dan, Dries?
Hoewel je een punt hebt, onder Kok was Zalm twee keer de baas op Financiën en die heeft er een paar keer voor gezorgd dat de begroting niet bleef doorgroeien. Maar in het algemeen geldt, dat socialistisch links en liberaal links (wat jij rechts noemt) voor kibbelen over welke burgers ze het hardste zullen naaien. De ene keer de arbeiders wat harder, de andere keer de middenstand. Maar ieder jaar worden beide genaaid, want de overheid moet blijven groeien. Zelfs in jaren van bezuinigingen wordt de begroting nooit kleiner (bezuinigingen heten bezuinigingen voor de Bühne, omdat lastenverzwaring zo negatief klinkt). Er komen nooit meer zusters aan het bed, meer agenten op straat of leraren voor de klas van al dat extra geld, maar wel altijd meer vriendjes met leuke baantjes, meer beleidsmedewerkers die meer wetsontwerpen schrijven, meer adviesbureautjes die nutteloze maar duur betaalde rapporten schrijven, en noem maar op. De overheid groeit ieder jaar door, van jouw en mijn geld, als een gezwel. Gevolg: meer regels en meer controle over de burger, minder vrijheid voor jou. Dat is links beleid, of het geld nu bij de minima, de arbeiders of de middenstand vandaan komt, maakt daarvoor niet uit.
Oprecht rechtse partijen (die we niet hebben in Nederland) zouden de overheid juist willen beperken tot de meest noodzakelijke taken: infrastructuur, zorg, veiligheid en (ongekleurd) onderwijs, om de rest aan de markt over te laten. Of dat een goed idee is (ik vind van wel, een groot deel van het bespaarde geld op beleidsmedewerkers en adviesbureautjes zou bij zusters en agenten terechtkomen) is een heel andere discussie, die los staat van het feit dat we geen rechtse partijen in Nederland hebben.
@ van Stoffelen
Hm, ik geloof niet meer zo in links of rechts.
Een liberaal is tegenwoordig flexibel om in de buurt van de macht te blijven, de christen democraat is zijn normen vergeten en de sociaal democraat heeft zijn ideologie ‘vermarkt’.
En het gaat altijd over geld in plaats van over de samenleving.
De introductie van het managementdenken bij de overheid zorgt inderdaad voor groei maar vooral om te controleren, te inspecteren en te rapporteren. Het voormalige Oostblok is er niets bij.
Belachelijk natuurlijk want binnen een gezonde organisatie is voldoende kennis aanwezig om de juiste dingen op het juiste moment te doen. Een leidinggevende hoeft er alleen maar voor te zorgen dat het nodige mogelijk is.
Conducteurs zijn zinloos, controle moet je laten doen door vliegende teams van V&S personeel. Veel effectiever.
Mee eens.
Of conducteur dient een beroep op die teams moeten/ kunnen doen.
Oneens, een conducteur draagt juist bij aan de veiligheid. Anders krijg je nog meer zwartrijders.
Hoezo? Anoniem?
Het werkt ook bij Arriva Aachen – Maastricht.
Btw ik ben vandaag van koeln naar Brussel ICE ook niet gecontroleerd worden.
Wordt bij mijn dagelijkse reizen ongeveer 60% gecontroleerd.
En die ene zwartrijder staat in geen verhouding tot de kosten om hem/haar te traceren. Het is er gewoon, het hoort erbij.
Een conducteur die Ich laat zien, kaartje controleert draagt bij tot veiligheid.
Een conducteur die situaties niet kan inschatten niet!
Of ene die zich opspeelt, manifesteert als zijnde ik doe/ weet het en niemand anders, die lokt/ veroorzaakt problemen voor zichzelf.
Hij/ zij dient de kennis/ wijsheid te hebben mobiele V&S brigade in te schakelen. En zijn/ haar ego opzij te zetten.
Een kosten- baten analyse uitvoeren.etc.
Welke bijdrage hebben ze ? Ik zie ze letterlijk nooit door de trein lopen? Controleren ook geen kaartjes
Drie minuten stilstand helpt niets. NS heeft dit mede veroorzaakt door de conducteur hun opsporingsbevoegdheden af te nemen, net zoiets als je een leeuw z’n tanden eruit haalt en weer het oerwoud instuurt. NS heeft ons voorgelogen dat de OV-chipkaart en het afsluiten van de perrons het agressieprobleem zou oplossen (nou het bewijs is geleverd dat het absoluut niet het geval is!). Daarnaast heeft Justitie schuld, omdat ze straffen uitdelen die een lachertje zijn, (als de straffen niet afdoende zijn, moet het Wetboek van Strafrecht aangepast worden en moeten rechters geen mogelijkheid krijgen bij schuldig bevonden met meer dan zoveel procent van de strafeis af te wijken. Wat er moet gebeuren is 1: wapens de trein (en de samenleving) uit, dan maar elke avond fouilleeracties en inleveren op privacy. 2: minderjarigen straffen volgens het volwassenstrafrecht en straffen waar de daders nog jarenlang nasleep van krijgen, zoals daders mee laten betalen aan hun eigen berechting en opsluiting en de kosten inzet van beveiligingspersoneel etc. De tijd van pappen en nathouden is echt voorbij, is Links capabel genoeg om te begrijpen dat zachte heelmeesters stinkende wonden maken?
Treinreiziger publiceert hierover, VoorBeterOv heeft er ook een grote column aan gewijd, maar op de ROVER-site lees je er helemaal niets over. Zit Freek Bos wel op de goede plaats? Ik heb het idee dat hij ROVER flink uitgehold heeft en het einde zal zeker nog niet in zicht zijn op deze manier!
zie: https://www.rover.nl/nieuws/36-overig/2424-openbaar-vervoer-staat-3-minuten-stil-als-protest-tegen-geweld
In de jaren negentig had je de beruchte diso trein van Zaandam naar Alkmaar. Dronken jongeren die alle tl verlichting in een coupé vernielde. Het personeel pikte het niet meer. In Castricum werd de trein stil gezet en er werd gewacht op de ME. Drie raddraaiers werden met geweld mee genomen en Fikkie beet vrolijk mee. Meer als een vertraging, maar wij als reizigers waren er blij mee. De disco trein stopte niet meer in Zaandam en na een tijdje weer wel, maar was er wel ingangscontrole. Probleem was opgelost. Kortom: controleer, handhaaf en treedt hard op tegen tuig. Als reiziger heb je wel vertragingen, maar dat nemen we dan maar voor lief. Het probleem lost dan (voor een deel) zeker op.
Het bizarre is dan Den Haag HS overal toegangspoortjes heeft en is ook rijkelijk bezaaid met bewakingscamera’s. Maar als de politiek de NS en het personeel geen tools geeft om op te treden en tuig via allerlei truckjes (bij doorheen duwen mede ook voor veiligheidsredenen om een nieuwe heizeldrama te voorkomen) om door de poorten te komen wordt niet of nauwelijks tegen opgetreden. De poortjes zijn dus ook mede bedoeld voor in- en uitgangscontrole. Verder wordt het OV ook geteisterd door personeelstekorten, dus met flinke ploegen aan de treindeuren controleren gaat hem helaas niet worden.
Dit artikel zegt mij al genoeg:
https://www.mobiliteit.nl/ov/2024/04/18/kamer-wil-snel-actie-om-ov-geweld-maar-kabinet-kan-weinig-beloven-superfrustrerend/
De politiek is er niet voor de gewone goedwillende burger.
leuk zo’n artikel waarvoor je moet inloggen.
Klopt, maar de eerste alinea zegt al genoeg.
Vaak wel, maar vaak ook weer niet.
https://www.mobiliteit.nl/ov/2024/04/18/kamer-wil-snel-actie-om-ov-geweld-maar-kabinet-kan-weinig-beloven-superfrustrerend/
Kan heel het artikel NIET lezen, maar de kop en de eerste alinea zegt mij al genoeg. Veel krokodillen tranen, maar waar het op actie hoort te komen geven ze geen thuis. Zo laat de politiek de burger weer in de kou staan.
…opvoeding…
Sterkte én Beterschap voor de betroffen conducteur (!) en ook voor alle medewerkers van alle OV ondernemingen ook die dagelijks proberen om reizigers veilig naar hun plaats van bestemming te brengen !
Moge de raddraaiers een ZWARE straf krijgen en een verbod om de rest van hun leven met het OV te reizen !
Mensen moeten of je jong of oud bent, moeten zich normaal gedragen en niet als een stel mafkezen het leven van anderen zuur maken zowel in het OV als daarbuiten. Dit incident is de druppel die de emmer doet overlopen, dat de politiek en alle betrokkenen zorgen voor een passend antwoord en maatregelen treffen die zulke excessen kan voorkomen en zorgen dat iedereen, reizigers en personeel veilig van het OV gebruik kunnen maken!
Drie minuten, het mag van mij tien minuten zijn dat men stilstaat in het OV als signaal dat de maat vol is en dat ouders bij de opvoeding van hun kinderen leren zich als mens te gedragen en NIET als onwerkbare burgers die lak hebben aan normen en waarden in onze samenleving en geweld onwenselijk is, zowel verbaal als non-verbaal !