Ook stakingen streekvervoer op 11 september
22 aug 2024 19:52
Niet alleen de NS staakt op 11 september, ook personeel in het streekvervoer voert die dag actie voor verlenging van de RVU-regeling. Die regeling zorgt ervoor dat mensen met een zwaar beroep drie jaar eerder dan normaal kunnen stoppen met werken. In eerste instantie zouden de stakingen verspreid worden over de tweede week van september.
Reizigers ondervinden op woensdag 11 september in de ochtend de meeste hinder van de stakingen. Tussen 04:00 uur en 08:00 uur staken de NS en het streekvervoer. Het stadsvervoer, waaronder GVB in Amsterdam, HTM in Den Haag en RET in Rotterdam, rijdt die ochtend wel zoals gebruikelijk. Op 10 september staat er wel een korte werkonderbreking in het stadsvervoer op de planning.
11 september
De stakingen in het streekvervoer werden al in juli aangekondigd. Toen werd gesproken over acties op 10, 11 en 12 september. Nu concentreren alle stakingen zich op 11 september. Volgens FNV-bestuurder Eric Vermeulen beginnen de stakingen “mild”. Maar als de regering niet reageert, worden in oktober “stevigere” acties georganiseerd door het ov-personeel. Hoewel de sector zich bewust is van de overlast voor reizigers, rekent ze ook op hun begrip.
Andere sectoren
Personeel in het ov staakt vanwege de RVU-regeling, die ervoor zorgt dat mensen met een zwaar beroep drie jaar eerder met pensioen kunnen. Die regeling geldt sinds 2019, maar loopt eind dit jaar af. Vakbonden willen dat de RVU-regeling verlengd wordt. De kwestie rond de verlenging van de wet speelt ook in andere sectoren, zoals bij de politie. Afgelopen weekend staakten agenten bijvoorbeeld bij voetbalwedstrijden en ook voor komende zondag zijn weer acties aangekondigd.
Vandaag heeft minister Van Hijum (NSC) van Sociale Zaken bekendgemaakt het verlengen van de RVU-regeling niet direct uit te sluiten en het belang van het onderwerp te zien. GroenLinks-PvdA en de SP dienden vandaag een voorstel in om de regeling te verlengen.
Ben het vertrouwen in de politiek allang kwijt. In de vorige eeuw was er een VUT-regeling en die is op enig moment stopgezet. Daarna is men afgestapt dat het werkende leven automatisch eindigt op je 65e. Uiteindelijk is er een regeling gekomen voor mensen met fysiek zwaar werk en nu komt daar waarschijnlijk ook een einde aan. Kortom, de politiek en overheid geven de hardwerkende Nederlander geen garantie en zekerheid meer wanneer ie mag stoppen met werken.
Het lijkt erop dat je moet blijven doorgaan met werken totdat je dood neervalt…
Tja, het geboortecijfer is laag en we willen geen migranten meer. Dan zal er toch iets moeten gebeuren om een gezonde arbeidsmarkt te behouden.
We hebben er sinds de jaren ’90 3 miljoen bij gekregen, premier Balkenende heeft tussendoor nog een prepensioen geregeld vanwege de werkloosheid). En een kind weet dat een land met veel bevolking helemaal niet rijk hoeft te zijn, of een hoog ontwikkelingsniveau heeft. Wie het niet gelooft kan een reis boeken naar India of Afrika.
Het gaat ook niet om de omvang van de bevolking, maar om de verhouding tussen zij die werken en zij die niet werken. Het aandeel niet-werkenden is al vrij hoog en zal blijven stijgen tot 2040. Dat is een situatie die men in India en Afrika nog niet bereikt heeft.
Het aandeel werkenden is weliswaar hoog maar aangezien ze tegenwoordig nog maar drie dagen per week werken schiet het niet op.
Er wordt tegenwoordig nogal wat verwacht. Naast je reguliere baan moet je ook nog steeds vaker mantelzorgen. En dan zorginstellingen ook dat familieleden mee gaan helpen met het verlenen van zorg.
En scholen, sportclubs etc verwachten tegenwoordig ook een actieve bijdrage van ouders. En dat allemaal onbetaald omdat de overheid in het verleden heel veel bezuinigd heeft.
De overheid kan niet oeverloos gratis geld blijven uitdelen.
Je negeert telkens het gegeven dat Nederlandse mannen geëmancipeerd zijn en papadagen nemen zodat mama ook naar het werk kan, een wens van de overheid nota bene!
Daarom : je bent toch geen boze witte man toch? 😉
(Term wordt regelmatig gebruikt in kwaliteitsmedia, dus ik mag hopelijk aannemen dat het geen scheldwoord is)
Je geeft geen cijfers dus dan zeg ik maar dat 1) de allerlaatste babyboomer die de pech had tot zijn 67ste te moeten werken al twee jaar geleden met pensioen is gegaan. De eersten zijn al eind zero’s met vervroegd pensioen gegaan.
2) een steeds groter deel van de ‘niet-werkenden’ zijn vergrijsde gastarbeiders! De ‘oplossing’ die academici voorstellen zijn korte termijn oplossingen en die ‘oplossing’ is in steeds sterkere mate eindig. De overheid, heeft daarentegen als werkgever, een enorm belang om de loonkosten, salarissen verrekend met de inflatie, te verlagen.
“Dat is een situatie die men in India en Afrika nog niet bereikt heeft.” En wellicht nooit zullen bereiken omdat ze daar geen vadertje Drees hebben.
Dit gaat ‘gewoon’ om de standaard theorie van demografische transitie toch? Dat leert iedereen op school volgens mij en heeft niet zoveel met Drees te maken.
Werkenden en niet werkenden
In die landen kennen de meeste geen pensioen en daar refereerde ik naar met Drees. Het niet hebben van pensioen wordt daar gecompenseerd met natuurlijke bevolkingsgroei.
Migranten gaan de problemen op de arbeidsmarkt niet oplossen hoor, dat is door het CBS ook al berekend. Rondom migranten creëer je ook een hele economie die ook erg arbeidsintensief is, die moeten ook allemaal naar de dokter, tandarts, supermarkt etc. En asielzoekers heb je al helemaal niets aan, die werken over het algemeen vrijwel nooit. Automatisering is de oplossing en migratie compleet stoppen. Daarnaast vele overbodige beroepen schrappen.
Migranten kunnen wel degelijk een deel van de oplossing vormen mits ze uit de juiste leeftijdsgroep komen en de juiste kwalificaties hebben. Maar niet als ze geen opleiding hebben en daardoor niet aan het werk komen.
Migratie compleet stoppen betekent in de praktijk overigens het binnen enkele jaren volledig instorten van de technische sector en de IT-sector aangezien deze sectoren vrijwel grotendeels afhankelijk zijn van migranten.
Maar met werkweken van drie dagen is er sowieso geen oplossing.
Met deze redenering zou de moordende concurrentie bij vrachtwagenchauffeurs en bij pakketbezorgers prima zijn. Ik hoop echter dat de intensivering van de race to the bottom een onderwerp zal worden van een democratische discussie.
Natuurlijk ben ik er voor om high tech en innovatie te ondersteunen. Maar ik ben ook blij met tegengeluid dat bedrijven veel meer mensen laten meeliften op deze fiscale regelingen. Ook de junior marketeer wordt als expat binnengehaald en dan ga ik ook rekening houden met elementen als concurrentievervalsing en onnodige subsidiëring.
Het probleem is dat de hele collectieve sector vindt dat ze een zwaar beroep hebben.
Het geweeklaag over redelijk onderbouwde ontwikkelingen rond de pensionering, is weinig zinvol. Bij de invoering van de AOW in 1956, was de verwachte gemiddelde looptijd van het pensioen zo’n tien jaar, door sterk verbeterde gezondheid en gezondheidszorg, is dat nu meestal zo’n 15 tot 20 jaar. Als je meer geld uit een collectief potje wil halen, moet er uiteraard ook meer geld in gestoken worden. Het is onbetwist dat er men nu gemiddeld een hogere levensverwachting heeft, dus is het gerechtvaardigd, om de pensioengerechtigde leeftijd aan te passen aan die werkelijkheid. Ja, er zijn mensen die veertig jaar of langer pensioen ontvangen en er zijn ook mensen (zoals mijn vader), die helaas hun pensioen niet halen. Daar is nog geen rechtvaardige oplossing voor bedacht.
Wat je niet lijkt te beseffen, is dat doorwerken tot je laatste snik, wereldwijd de norm is. Wij vormen een uitzondering op die norm. Wij zijn luxe paarden, die het heel goed hebben. Wij hoeven op hoge leeftijd door armoe gedreven, niet te gaan bedelen bij familie, kerk of ander verband; wij hebben een robuuste ouderdomsvoorziening geregeld, die vele, maar niet alle, ontwikkelingen kan bijbenen.
Onze situatie is op dit vlak gunstig, maar niet perfect. Als door een pandemie de levensverwachting wat zakt, blijkt dit vreemd genoeg toch niet van invloed op de pensioengerechtigde leeftijd. Wat ik erg dubieus vind, is dat 65-plussers zonder abonnement, zoals ikzelf, niet in aanmerking komen voor treinkaartjes tegen gereduceerd tarief.
Als je huidige baan te zwaar voor je is geworden stap je maar over naar een licht beroep. Streekbuschauffeur bijvoorbeeld.
Zitten in de 1e klas is tegenwoordig een zwaar beroep?
U kunt bij https://www.werkenbijns.nl/ solliciteren. En dan niet klagen over onregelmatige diensten, verbaal en fysiek geweld, continu weggezet worden voor lui werkschuw volk, treinspringers en ondankbare klanten. De NS ziet uw sollicitatie tegemoet.
Dubbele onregelmatigheid trouwens.
En vergeet vooral het slechte baanvak van de laatste jaren niet. Extra slijtage van de knieën en gewrichten als bonus. 😉
Eerst staken tegen het zogenaamde rondje rond de kerk, dus vóór onregelmatige dienstroosters en dan staken omdat je werk door die onregelmatige roosters te zwaar zou zijn. Als je baan je niet bevalt, zoek een andere, maar hou op alle hardwerkende reizigers die van de trein afhankelijk zijn te treiteren met dat jaarlijkse gestaak. Jullie verdienen de kwalificatie ‘lui werkschuw volk’ niet? – Laat maar zien dan!
Dat rondje om de kerk rijden we nu toch vaak al hoor. Heeft ook weinig te maken met onregelmatige dienstroosters.
Het is gewoon een medisch gegeven dat dit extra verzwarend is en je sneller aftakelt. Evenals die baanvakken die er niet goed bij liggen en enorm verwaarloosd zijn.
Het is overigens ook niet zo dat men eerst staakt voor A, dan pas B en dan pas C. Je krijgt niet alles, maar soms moet je nemen wat je op dat moment kan pakken.
Van bepaalde beroepen staat het nu eenmaal vast dat je eerder op bent. Dat de politiek elke keer de finish naar achteren legt en jij het wel prima vind moet je natuurlijk zelf weten.
Gelukkig leven we in een democratie waar staken een recht is. En dat we zo veel staken op die treinen valt reuze mee hoor. Wees blij dat we geen Engelse toestanden hebben of DB.
En op die smerige opmerkingen ga ik verder niet in.
Hoe maak je je eigen beroepsgroep helemaal kapot? Lekker ieder jaar als een stel verwende kinderen staken. Het Nederlandse OV is nu al het duurste van heel Europa en met dit soort maatregelen wordt het alleen maar fors duurder. Laten ze de bussen en treinen autonoom rijden, technisch kan dat al en gebeurt al in verschillende landen. Conducteurs hebben treinen ook niet nodig. Met al die stakingen maken ze zichzelf alleen maar eerder overbodig.
Ik ga het niet over hebben of deze staking wel of niet terecht is, maar vanuit de perspectief van de reiziger is dit weer de zoveelste dag dat je niet op het OV kunt vertrouwen en dus weer nieuwe reizigers potentieel de auto in jaagt.
Aan de andere kant draagt autoverkeer wel bij aan het besparen van personeel in de vergrijzingstijd, omdat een weg makkelijker te onderhouden is dan een spoorweg systeem en de automobilist zichzelf vervoert, terwijl de OV gebruiker personeel gebruikt om van A naar B te komen. Dus in die zin dragen deze stakingen daadwerkelijk bij aan het probleem waarvoor ze staken, want als er minder reizigers zijn is er ook minder werkdruk en kan het personeel ook vroeger op pensioen.
He? Een weg makkelijker te onderhouden dan een spoorsysteem? Als je kijkt in de spits naar de A2 tussen Amsterdam en Utrecht en de viersporige spoorlijn die er naastligt, dan gaan er 2x zoveel reizigers per uur over een oppervlakte die een fractie is van de snelweg. Om niet te spreken over externe kosten zoals uitstoot en kosten die bij de eigenaren van de auto’s gelegd worden.
Dus 1) als we morgen stoppen met spoorvervoer staat heel nederland vast in de spits. 2) qua kosten per reizigerskilometer voor wegen + matrixborden, stoplichten, videobewakimg etc. + alle auto’s weet ik zeker dat spoor veel goedkoper uitpakt. Wat misschien goedkoper zou zijn is allemaal bussen, maar ik kan in de trein lekker werken of koffie drinken met de kinderen, terwijl de bus daarvoor echt te oncomfortabel is, dus voor meer dan 10 minuten voor mij geen alternatief.
Uitcheckt gemist bij streekbus Zeeland werkte niet laatst. Geen melding. Geen korrektie dus. Komt dit vaker voor?
DIt kan je zelf online corrigeren. Maar je moet dergelijke vervelende ICT-fratsen wel zelf eerst signaleren.
Staken lijkt een doel op zich te zijn tegenwoordig en de afhankelijke reizigers ( vooral mensen met zware beroepen, scholieren, studenten, ouderen) worden WEER de dupe. Rover roept op om andere acties te bedenken en daar zijn de reizigers ook voorstander van. Helaas is de doelgroep van de stakers voorzien van auto met chauffeur en hun familie raakt het ook niet. Dus een mislukte missie. Ludiek zoals koffie/ water uitdelen op het station, een springkussen, spelletjes, een pianist, maak er een feestje van dan krijg je brede steun. Het ov is al heel lang een drama en dan ook dit er nog bovenop. Je treft hier ook je eigen collega’s mee, triest Bedankt stakende medemens voor je empathie, het kan zeker anders! Helaas biedt de website van de organiserende partij geen mogelijkheid om te reageren, Tja, de negatieve reacties zijn niet van de lucht. Hopelijk gebruiken de stakers de gedupeerde reizigers in het vervolg niet langer als pressiemiddel want wat betreft staken is voor mij na al die ov stakingen de maat vol.
Heel het probleem is dat er niet alleen stakingen, maar ook andere betrouwbarheidsproblemen een enorme rol spelen met het OV en ook nog eens de hoge prijzen waarbij idd een flinke groep mensen geen mogelijkheid hebben om het te ontsnappen. Verder geloof ik ook niet meer dat het OV zich in de komende 20 jaar gaat verbeteren en steeds verder onderuit gaat, Toename van arbeidsonrust is kenmerkend voor een falende sectoren en veel bereiken gaan ze er waarschijnlijk ook niet veel mee.
Gezien de huidige staat van het OV kan je idd gaan stellen dat rijbewijsloosheid en autoloosheid automatisch leidt tot vervoersarmoede. Het OV als gedeeltelijke autovervanger vanwege het milieu, klimaat en leefbaarheid zijn mijninziens een achterhaald concept en nu moeten we echt gaan nadenken hoe de vervoersarmoede gaan bestrijden en metname voor mensen met lage inkomens en/of mensen zonder rijbewijs. Met het op papier zeggen dat het OV moet groeien voor het klimaat en het steeds verder gaat falen wordt het alleen maar slechter. De problemen toegeven en richten op het vervoer van de niet keuze reiziger, met weliswaar versoberd (zo kan het hoogfrquent net van 6 IC en 6 sprinters er prima uit), maar nog redelijk tot goed bruikbaar treinnetwerk en OV / deeltaxi integratie de niet keuze reiziger nog een fatsoenlijk en enigzins betaalbaar aanbod te kunnen doen. Het gaat niet alleen om de noodzakelijke reizen, maar ook om de recreatieve reizen, die ook enorm belangrijk zijn voor het welzijn van mensen.
Toegeven dat de auto de strijd gewonnen heeft is voor mij geen taboe onderwerp meer, maar we moeten nu wel gaan denken hoe we de niet keuze reiziger gaan bedienen en we (heb zelf ook geen rijbewijs en kan het ook niet halen) ook nog fatsoenlijk weg kunnen.
In mijn regio is het toch echt andersom. Als je zekerheid wilt over de reistijd kan je het beste fietsen, of met scooter. Maar daarna komt het ov. Dat faalt hier zelden een de reistijd is vrijwel altijd gelijk. Met de auto is het voor mij naar werk bijvoorbeeld compleet onzeker of ik er 20 minuten of een uur over doe. Daar valt hier echt niet op te vertrouwen. En over kosten nog maar te zwijgen. Een werkdag mijn auto neerzetten bij mijn werk kost zo over de 20 euro… Voor mij verliest de auto in elk opzicht.
Je zag het gisteren in Nieuwegein. Veel automobilisten voelden zich volkomen verrast, terwijl de afsluiting van de A2 naar zuiden het tijdig breed was aangekondigd. Hun navigatie stuurde hen een fuik in.
Die navigatie zou moeten aangeven:
Is deze autorit niet echt noodzakelijk op dat moment: doe het dan niet.
U kunt ook kiezen voor de trein. De treintijden voor u zijn…..
Dan moet uw navigatie wel online de file en opstoppingslocaties op kunnen halen. Veel navigatiesystemen werken offline en je moet af en toe de kaarten vernieuwen om te voorkomen dat je afgesloten wegen uit komt. Voor de rest zouden gebruikers van deze navigatie systemen ook makkelijk bepaalde routes kunnen uitsluiten als ongein al van te voren breed is aangekondigd.
Indien je navigatie wel file info kan verwerken zou deze in je routeplanning op moeten nemen of zelfs een advies te geven om als de rit niet noodzakelijk is thuis te blijven.
In hoeverre zijn de meeste routeplanners in staat om dit soort info te verwerken en zelfs alternatieven qua vervoer aan te bieden?
Als routeplanners echt zo slim waren dan hadden een boel mensen niet in deze fuik gereden, maar een omweg gepakt.
Heb je in de afgelopen 15 jaar wel een navigatiesysteem gebruikt?
De kans is klein als ik goed naar hem heb geluisterd. Ik kan me voorstellen dat niet-autogebruikers niet zeker weten of files op lokaalwegen wel of niet worden voorspeld.
Want heb je er een te koop ?
Iedereen van links tot rechts is nu benieuwd om welke regio het gaat. Het gaat mij niet om je woonplaats natuurlijk in die regio, dat is privé.