OV-chipkaart wordt goedkoper, maar hoeveel precies?
30 mrt 2018 9:35
De OV-Chipkaart wordt in de nabije toekomst goedkoper dan 7,50 euro. Dat laat een woordvoerder van het Nationaal Openbaar Vervoerberaad (NOVB) aan Treinreiziger.nl weten. Volgende week nemen de vervoerders een besluit over de nieuwe prijs. Na advies van consumentenorganisaties wordt de nieuwe prijs in mei vervolgens definitief.
In het NOVB nemen vervoerders samen met overheden gezamenlijk beslissingen over OV-gerelateerde onderwerpen. Deze week stuurde Staatssecretaris Stientje van Veldhoven de werkagenda van het NOVB aan de Tweede Kamer. Daaruit blijkt dat de vervoerders eigenlijk al tijdens het eerste bestuurlijk overleg van 2018 een besluit wilden nemen over de prijsverlaging – dat is echter uitgesteld. “Het is een complex onderwerp, waar veel discussie over gevoerd is. We hebben nu een voorstel op tafel liggen dat doorgerekend is. Woensdag (4 april, red.) nemen de vervoerders daar een besluit over,” zegt Stina Larsson namens het NOVB.
Adviesaanvraag
Eigenlijk had de prijsverlaging al in het eerste kwartaal van 2018 doorgevoerd moeten worden. Dat gaat niet meer lukken. Als de vervoerders het volgende week eens zijn over een nieuwe prijs, dan krijgen consumentenorganisaties vervolgens de gelegenheid om advies te geven. Normaal gesproken is een dergelijke adviesaanvraag openbaar. Of dat in dit geval ook zo is, is onduidelijk.
Enkelvoudig in- en uitchecken
De vervoerders willen niet alleen de aanschafprijs verlagen, maar er wordt ook gekeken naar een prijsverlaging bij kaartvernieuwing. Nu betalen reizigers als de kaart na vijf jaar verloopt opnieuw 7,50 euro. Alleen vaste klanten van NS hoeven die kosten niet te betalen. Later dit jaar volgt er ook een besluit over enkelvoudig in- en uitchecken. Reizigers moeten nu nog per vervoerder inchecken, maar reizigers ervaren dat als ongemakkelijk en ingewikkeld. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven schrijft in een brief aan de Tweede Kamer dat het niet alleen een technisch maar vooral een bestuurlijk vraagstuk is. Ze wijst op de tariefvrijheid die iedere concessieverlenende overheid heeft.
OV-chipkaart relatief duur
Al jaren is er kritiek op de aanschafprijs van de OV-chipkaart. In 2015 vergeleek Rover de prijs van de Nederlandse kaart met soortgelijke initiatieven in het buitenland. Wat blijkt: nergens is de kaart zo duur als in Nederland. En ook de vervangingskosten bij een defecte kaart zijn in Nederland veel hoger dan elders. De Consumentenbond eiste samen met Rover dat de kosten zouden dalen. 77.000 consumenten ondersteunden die oproep, maar vervoerders besloten daaraan geen gehoor te geven. Dat de vervoerders dat nu alsnog doen, is opmerkelijk. Connexxion-directeur Bart Schmeink verdedigde toen namens de vervoerders nog de hoge aanschafprijs. Als de kaart gratis zou worden, zouden vervoerders in Nederland zelfs failliet gaan, zo stelde de directeur.
Miljoenen euro’s winst?
Vorig jaar kwamen de vervoerders verder onder vuur te liggen. Ze bleken op verschillende manieren miljoenen euro’s aan de OV-chipkaart over te houden. Op verlopen chipkaarten bleek nog 5 miljoen euro tegoed te staan. Zelfs als Translink de contactgegevens had van de eigenaar van de kaart, werd de eigenaar hierop niet geattendeerd. Na deze kritiek besloot het bedrijf achter de OV-chipkaart om reizigers alsnog te informeren. Via de campagne “Jouw geld” werden reizigers geïnformeerd. Ook kwam Translink vorig jaar onder vuur te liggen, vanwege de enorme winsten die het bedrijf volgens de jaarrekening heeft. De vervoerders wezen erop dat die nodig zijn om de aanloopverliezen van de eerdere jaren terug te verdienen, per saldo was er geen sprake van winst.
Vergeten uit te checken
In het verleden verdienden de vervoerders ook vele miljoenen euro’s aan vergeetachtige reizigers. Inmiddels wordt dit geld sinds 2014 weer teruggeïnvesteerd in het openbaar vervoer, en is geld terugvragen gemakkelijker geworden. Zo kunnen reizigers nu eenvoudig hun geld terug vragen via uitcheckgemist.nl.
Het OV is te duur en te ingewikkeld. Neem een treinkaartje, geschikt voor alle vervoer, voor de prijs van €7,50 plus daarbij de reiskosten van €0,05 per kilometer. En zo nu en dan een actieprijs.
Ik vind het openbaar ontzettend duur.ze zeggen steeds je moet het openbaar vervoer stimuleren. Maar als ik een dagje na me kinderen /kleinkinderen wil dan ben ik met het openbaar vervoer ruim 40 euro kwijt.ff dagje na je kinderen. En dat is van Eibergen na Millingen a.d Rijn. Ik vind dat nou niet pepaald aantrekkelijk om met het openbaar vervoer te gaan.Het is dat div winkels o.a kruitvat Hema of De AH korting kaartjes hebben. Dan is het enigzins te doen.
Vervoer voor oudere Te Duur
Voor bezoek aan klein en kinderen de 20 Euro saldo,zo op
In ons buurland reist een oudere Gratis
Een redelijker prijs voor de kaart zou (maximaal) €4,- moeten zijn. Dat is het maximum dat je negatief kunt komen te staan.
OV is voor rijke mensen, het is zelfs duurder dan de auto, en dat wil wat zeggen!
Ga maar eens een weekendje naar familie in Rotterdam vanuit Enschede met het gezin. €200!!!
Dat kost met de auto nog niet de helft.
Als je de auto helemaal vol krijgt, dan zal de trein het inderdaad moeilijk winnen. Maar vergis je niet, een auto is duurder dan je denkt. Uitgaande van een kleine compact auto, betaal je voor 400km (retour Enschede Rotterdam) €175, dat is inclusief verzekering, afschrijving, onderhoud etc. En dan heb je nog parkeerkosten. Als je een tweedehands auto hebt en een goedkope verzekering kom je misschien uit op €125 inclusief parkeerkosten, maar gezien de meeste mensen niet met z’n 4en in de auto zitten, zal de auto op traject Enschede Rotterdam eigenlijk altijd goedkoper zijn.
Voor 30€ kun je bij de NS een groepsticket kopen, dan kun je met 4 personen een enkele reis door heel Nederland maken. Per persoon extra kost het nog 1.5€
Zo kun je voor 60€ retour. Een stuk goedkoper dan de auto.
Het kan, en wordt dus, goedkoper.
Dan zou ik zeggen: maak de anonieme OV-chipkaart wat goedkoper en de persoonlijke wat duurder. Maar maak dan wel het vervangen van de persoonlijke OV-chipkaart gratis, zodat je die kosten maar één keer hebt.
Voor het tussentijds vervangen van de persoonlijke OV-chipkaart wegens beschadiging, diefstal, verlies o.i.d. kan dan een kleine vergoeding gevraagd worden.
Er staat geschreven dat het “terug vragen bij vergeten uit te checken” makkelijker is geworden.
Dát klopt maar : per vervoerder is het 3 keer per half jaar mogelijk !!
Gaat het bv 4 keer of meer fout, door eigen fout en/of storingen van apparatuur, dan kun je fluiten naar de 4de en overige keren.
Hier ben ik het niet mee eens. Richting werk en terug naar huis moet 6 keer worden in- en uitgecheckt.
Misschien kan er ook gekeken worden naar de prijs voor je rit. Dit verschilt ook per gemeente. Waarom? OV hoort overal hetzelfde te kosten.
Waarom niet gratis? De NS Business Card is ook gratis en altijd afrekenen achteraf.
Waarom betaal je dan voor een abonnement van NS 50€ + reiskosten?
Als je een abonnement van NS neemt krijg je, afhankelijk van het abonnement, korting of vrij reizen in de bij het abonnement behorende tijdvakken.
Als je bijvoorbeeld een dal voordeel abonnement neemt betekent het dat je voor je abonnement en ook reiskosten betaalt, alleen zijn de reiskosten buiten de spits 40% lager dan wanneer je geen abonnement neemt.
Alle vervoerders wens ik wijsheid toe in hun keuzes en besluiten. En inzicht wens ik hen toe in het functioneren en werk. Wat fijn dat velen van ons de prettige omgang zo prijzen. Dat kan ook in ons kikkerland.Misschien wat off-topic, maar genieten van je reis(en) zit ook in keuzes en je gegeven gunsten.
Ik vind de O.V. erg duur en de auto nog goed koper
De o.v is veel te duur. Een kaart heeft een kostenplaatje van 50 euro voor de ns. En wij moeten er 7,50 euro voor betalen. En het is maar 5 jaar geldig.
Niet erg klantvriendelijk.
Het reizen met korting is voor op bepaalde tijden als het de NS uitkomt.
De reiziger is niet belangrijk….de NS is voor de winst.
Tijd dat de NS een goede concurrentie krijgt
In combinatie met een NS abonnement krijg je de OV-chipkaart gratis.
Er zijn abonnementen ook geldig zijn in de spits (Altijd Voordeel en Altijd Vrij). Deze zijn wel een stuk duurder (ik vind de dal abonnementen van NS goedkoop). Maar het is niet meer dan logisch dat de NS de reizigers graag een beetje wil spreiden en dus het reizen in de daluren op deze manier wil aanmoedigen.
Waarom is er geen tarief voor AOWers zoals in t buitenland
De meeste reacties zijn weer van de beroepsklagers. We mogen blij zijn met ons railnet en zijn vervoerders. En dat kost nu eenmaal een paar stuiver. Hulde aan de NS, Arriva etc.etc.
Ik zie dat de meeste klachten gaan over de prijzen van het OV. Ik zie weinig weerlegging, behalve de aanvulling (dat is iets anders) dat het in de daluren en/of met abonnement goedkoper is. En dat de treinen beter zijn dan in Somalië of Roemenië daar ben ik me van bewust en ik ben er serieus dankbaar voor. Maar ik wil het ook niet als dooddoener gebruiken. Mijn werkgever zou het ook niet accepteren als ik middelmatige prestaties voor een hoog salaris zou afdoen met de opmerking dat Jantje nog slechter presteert.
Wat ik steeds vaker zie is dat consumenten ondanks de toegenomen marktwerking steeds vaker op fora worden weggezet als klagers. Dat sluit overigens aan bij de lesstof die elke student communicatiewetenschappen krijgt: aanval is de beste verdediging.
Alleen maar positief, dat het bedrag voor de aanschaf en het verlengen van een OV chipkaart omlaag gaat – de prijs in het meeste “buitenland” ligt inderdaad een stuk lager – maar ondertussen wordt de functie van de Nederlandse OV chipkaart wel steeds meer uitgehold voor het busvervoer, bijvoorbeeld bij Bravo Flex van Hermes/Connexxion in Helmond, waar – als enige stad in de provincie Noord Brabant – de dalurenkorting, de 65+ leeftijdskorting en zelfs de OV studentenkaart niet geldig zijn, terwijl er geen regulier OV meer beschikbaar is.
OV loket brengt dit onder de aandacht in haar rapportages betreffende het flexvervoer in Helmond en ook in andere concessiegebieden in Nederland.
Een aandachtspunt voor het NOVB en zeker voor de ov reizigers zelf die daar mee te maken hebben of krijgen!
Daarom dat ik alles op de fiets doe vind ov
Veelste duur als ik met ov ga ben ik voor heen en terug al bijna 10 euro kwijt.
Er zou ook eens gekeken moeten worden naar het Extra Instap basistarief van €0,90(2018)ieder jaar komt daar weer 1 of 2 cent bij ipv dat we dit oneerlijke tarief afschaffen,je betaalt dit extra instaptarief vaak meerdere keren per dag,door bv van vervoerder te wisselen,een uitcheck te missen en verder te reizen met een vervoerder,door vertraging of uitval,overstappen van de ene vervoerder met abonnement of korting die daarop geldig is naar een andere vervoerder waar het abonnement of kortingsproduct niet geldig is,in al deze gevallen betaal je opnieuw het instapbasis tarief van €0,90 of een verlaagd basistarief ivm leeftijd van €0,57(2018)of kortingsproduct 20% bus en 40% trein en/of in combinatie met een Ns Voordeel Abonnement
Het artikel is van 30 maart, de week is dus al lang voorbij. Ik zie nergens wat het besluit is geworden en hoe duur de OV kaart nu wordt. Hoe zit dat?
Ik heb hier recent vragen over gesteld, en begreep dat er nog geen besluit is. Dat zou nu in juni moeten gebeuren.
En nu is het september en is er nog steeds niets bekend. Ik weet niet of je hiermee als vervoerders nu laat zien je reizigers erg serieus te nemen…
En nu? Begin october nog steeds niet goedkoper?
Even ter vergelijking met Spanje: treinreisje Cercania afstand 80km € 5,95. Valencia Madrid HSL afstand 350km € 40,00. Valencia Barcelona eveneens 350km vanaf € 28,00. Wie zijn hier nu eigenlijk de dieven??
Treinen zien er overigens schoner en beter onderhouden uit en rijden exact op tijd.
Volgende week nemen de vervoerders een besluit over de nieuwe prijs. Na advies van consumentenorganisaties wordt de nieuwe prijs in mei vervolgens definitief.
Het is inmiddels 2022 en er is niets veranderd? Goh.. waarom verbaast me dat niets. Duplicaat wegens defect na 2 jaar ook nog steeds €11