youtube treinreiziger zoeken zoeken
Beeld: De nieuwe Keolis-trein Zwolle - Enschede

Overijssel gefrustreerd: Station Zwolle Stadshagen moet snel open

klok 07 dec 2017 19:27

ProRail heeft een wanprestatie geleverd. Op heel korte termijn moet de spoorbeheerder met een oplossing komen, zodat treinen alsnog in Zwolle Stadshagen kunnen stoppen. Dat stelt de provincie Overijssel in een reactie op de problemen rond de Kamperlijn.

Door een blunder van ProRail kunnen er voorlopig geen treinen stoppen op station Zwolle Stadshagen. De provincie vindt de fouten onacceptabel. “Het kan niet zo zijn dat er een nieuw station is, dat maanden niet gebruikt kan worden” foetert Overijssel. En toch dreigt dat wel te gebeuren, tenzij ProRail op korte termijn toch met een oplossing komt.

Het probleem is de bodem. ProRail heeft de spoorlijn Zwolle – Kampen voor miljoenen euro’s vernieuwd en voorzien van bovenleiding. Alleen heeft de spoorbeheerder onvoldoende rekening gehouden met de veengrond. Bij 140 kilometer per uur wordt de spoorbaan onstabiel. Daarom is de snelheid nu terug geschroeft naar 100 kilometer per uur. Maar met die snelheid past een stop in Zwolle Stadshagen niet. “Voor ons als provincie en gemeenten is dat onacceptabel. Wij verbazen ons, maar zijn ook vooral gefrustreerd” zegt de provincie. “ProRail moet over de juiste kennis en kunde op dit gebied beschikken, hiermee is er een wanprestatie geleverd”.

Zelden spreken overheden zich zo duidelijk uit. Maar de reden is er dan ook naar. De blunder gaat waarschijnlijk miljoenen euro’s extra kosten. En de gewenste verbetering blijft voorlopig uit. Onbegrip is er ook over de timing. Overijssel zou maandag feestelijk de opening van station Stadshagen vieren, maar kreeg pas gisteren te horen dat het station voorlopig gesloten blijft.

Reizigersvereniging Maatschappij Voor Beter OV heeft een oplossing bedacht: een pendeltrein Zwolle – Zwolle Stadshagen, die kort na de trein naar Kampen vertrekt. Deskundigen zeggen dat dit alleen kan als er een extra sein wordt geplaatst. Daardoor lijkt ook die oplossing niet op hele korte termijn haalbaar.

39 gedachten over “Overijssel gefrustreerd: Station Zwolle Stadshagen moet snel open”

  1. Vincent schreef:

    Ik vind het ook al apart aangezien we al met 140 mogen doorscheuren over het Kamperlijntje. Ok, dat is met Buffels, maar nog steeds…

    1. Peter schreef:

      Zouden de Buffels niet ook gewoon 100 km/h rijden? Anders snap ik niet waarom de ondergrond nu ineens een probleem zou vormen.

      1. Tim schreef:

        De baanvaksnelheid was tot nu toe 100 kmh, de snelheidsverhoging was juist nodig om in Stadshagen te kunnen stoppen.

    2. dries molenaar schreef:

      Burffels reden geen 140km/h in dagelijks bedrijf.

      1. Vincent schreef:

        Ik heb een cabinerit van meester-met-camera-op-z’n-hoofd gezien waar hij een DM’90 laat doorsjorren tot 140. Het duurt eventjes maar het gebeurt wel, zonder gekke schommelingen te maken.

        1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

          Als het goed is rijden de Buffels hier normaal geen 140, maar ik heb van machinisten begrepen dat ze het even hebben uitgetest, en dan laatste stukje net 140 halen.

        2. Antje schreef:

          in dagelijks bedrijf – stunten met spullen van de baas is geen dagelijks bedrijf. En bij welk bedrijf gaat personeel met een camera op zijn hoofd naar het werk. Alsof het een privélolletje op een skihelling is. Daarbij komen ook passagiers in beeld wat natuurlijk helemaal niet mag.
          Duidelijk dat het grootste probleem van NS het rijdend personeel is. Wat ook vaak de veroorzaker van storingen en oponthoud is. EN dan maar boos worden wanneer ze ontslagen worden wegens het in gevaar brengen van reizigers en materieel.

        3. Ariën schreef:

          Het maken van camerabeelden wordt ook gebruikt voor opleidingsdoeleinden. De NS vindt het blijkbaar ook geen probleem dat de beelden op YouTube terecht komen, zolang er maar op privacy gelet wordt, en het belangrijkste: dat er op het baanvak gelet wordt tijdens het rijden, en niet op het bedienen van de camera zelf.

        4. Antje schreef:

          Het gaat om een particulier filmpje voor de machinist. Dit mag helemaal niet. En publiceren ook helemaal niet. NS en andere vervoerders moeten hier meer op toe zien en er gewoon een ontslaggrond van maken.

      2. MR schreef:

        Geen 140 op Zwolle-Kampen, maar wel dagelijks op Nijverdal-Heino dat al geruime tijd geschikt is voor 140 km/uur. Sinds de oplevering is de baanvaksnelheid Zwolle-Kampen ook 140 geworden, dus er is niets op tegen om dan ook daar 140 te rijden met de Buffeltjes.

        1. B. Alberda schreef:

          Volgens mij heb je dan de strekking van het probleem gemist: namelijk dat de bodem gaat bewegen als men 140 rijdt. Dus ga je dat ook niet met een buffel redden.

  2. Floris schreef:

    Men kan de trein vanuit Zwolle toch 4 minuten eerder laten vertrekken, wel de stop maken, doorrijden naar Kampen, daar keren en 2 minuten eerder vertrekken vanuit kampen, weer stoppen en bijtijds in Zwolle aankomen. Je zal extra treinstellen moeten inzetten maar de NS heeft na zondag toch een overschot aan DM’90 treinstellen. Kwestie van willen!

    1. Dennis schreef:

      Dan kan inderdaad best, maar dan zadel je wel alle reizigers op met een half uur extra reistijd omdat de overstap vanaf een andere trein in Zwolle op die naar Kampen dan niet te halen is.

    2. dries molenaar schreef:

      NS rijdt niet meer op de Kamperlijn en zal echt de concurrent niet gaan helpen.

    3. dries molenaar schreef:

      Keolis zal langzamer moeten rijden en een extra trein moeten inzetten. Een probleem is alleen waar die dan moet blijven daar het enkel spoor is. Bij IJsselmuiden zal men moeten parkeren zonder aan het perron te staan. Of men moet het in ongebruik geraakte zaakje van het tweede perron even snel opknappen.

    4. dries molenaar schreef:

      Keolis zal langzamer moeten rijden en een extra trein moeten inzetten. Een probleem is alleen waar die dan moet blijven daar het enkel spoor is. Bij IJsselmuiden zal men moeten parkeren zonder aan het perron te staan. Of men moet het in ongebruik geraakte zaakje van het tweede perron even snel opknappen.
      Aardig dat ze op IJsselmuiden nog een tankhelling hebben om tanks op de trein te zetten. Die zal wel moeten blijven want men is er ineens achter gekomen dat de treinen handig zijn om tanks en materieel snel over grote afstanden te verplaatsen. Je moet wel voorzieningen hebben. En tanks en ondersteuning.

    5. Tim schreef:

      Ja dat is heel handig. Als je 4 minuten eerder uit Zwolle vertrekt mist dus iedereen die aansluiting.

      1. Floris schreef:

        Niet iedereen, een gedeelte. En als 4 minuten te veel is maak er dan 2 minuten van, heb je ook géén tweede trein meer nodig. Vergeet niet dat elektrisch mat veel sneller optrekt dan een DM’90. Misschien ga je het zelfs redden met één minuut. Twee machinisten kan ook, één voorop en één achterop, het gaat sowieso geld kosten dus dit is misschien wel een ‘goedkope’ oplossing.

  3. dries molenaar schreef:

    Zou men over een grote lengte het spoorbed moeten verbeteren dan is dat een flinke klus die veel tijd en geld zal kosten (voor de provincie, het is hun spoor).

    1. Eduard de Jong schreef:

      Dat is een misverstand: de spoorweg Zwolle-Kampen is staatseigendom: voor het beheer is ProRail aangewezen. Eventuele verbeter- of aanpassingskosten komen voor rekening van ProRail, dat wil zeggen de Staat. Alle kosten, die voortvloeien uit de wanprestatie van ProRail, zijn voor rekening van ProRail (gevolgschade). Dus ook de kosten, die Keolis moet maken en de door Keolis gederfde inkomsten uit vervoer als gevolg van het noodgedwongen niet stoppen op het station Zwolle Stadshagen.

      1. hans bikker schreef:

        Wat een heibel. Leg een omloopspoor en extra perron aan in Zwolle Stadshagen. Helaas wel een extra treinstel nodig. Vind Stadler niet erg. Het is allemaal een centenkwestie.

        1. Tim schreef:

          Dan verdubbelen dus de exploitatiekosten. Wie gaat dat jaar na jaar betalen?

        2. Antje schreef:

          Makkelijk luchtig doen over vooral andermans centen. Het stationnetje is net klaar en zomaar even een spoortje aanleggen is helemaal niet aan de orde.

      2. dries molenaar schreef:

        Nonsens, het wordt geëxploiteerd door de provincie. De aanpassingen zijn een wens van de provincie. Die heeft het plan niet goed geleid en vormgegeven. Dus men lost het zelf maar op, uit eigen budget. Uiteindelijk is de schade gering en niet meer dan de gederfde inkomsten van de instappers uit Stadshagen. Men kan een bus laten rijden, het is een afstand van niks.

        1. Eduard de Jong schreef:

          Zwolle-Kampen is een hoofdspoorweg, die beheerd wordt door ProRail.Dat de regionale vervoerconcessie wordt verleend door de provincie is een zaak, die daar los van staat. Een opdrachtgever voor de bouw of aanpassing van infrastructuur is niet gehouden de uitvoering te begeleiden. In dit geval is dat juist de verantwoordelijkheid van de opdrachtnemer, zijnde ProRail. ProRail heeft wanprestatie geleverd en zal moeten opdraaien voor alle schade die uit deze wanprestatie voortvloeit, inclusief alle gevolgschade. Het is te verwachten, dat de provincie ProRail aansprakelijk zal stellen voor deze wanprestatie, gevolgd door een ingebrekestelling. Het is te verwachten, dat de provincie ProRail zal aanmanen om alsnog de overeenkomst volledig en onverkort na te komen, vergezeld van een dwangsom door ProRail te betalen per dag zolang de overeengekomen prestatie niet door ProRail geleverd is.

    2. Tim schreef:

      ProRail heeft het werk niet conform de specificaties opgeleverd en is dus voor alle extra kosten aansprakelijk. Die kunnen ze hooguit proberen weer te verhalen op de aannemer, maar als ik het verhaal zo lees zit fout bij ProRail en niet bij de aannemer.

      1. Antje schreef:

        U weet helemaal niet wat de specificaties of het bestek behelzen. Het zal er wel op uit draaien dat gewoon gemaakt is wat afgesproken werd.

      2. dries molenaar schreef:

        Ga er maar vanuit dat ProRail gewoon volgens afspraken geleverd heeft. De politiek kan heel verontwaardigd doen over zijn eigen keuzes. Dit is landelijk zo maar lokaal net zo goed.

  4. Anoniem schreef:

    Geschroefd

    1. Willem schreef:

      Beste Anoniem. Ga je volgende week ook meedoen aan de onderwijzersstaking ? Dat “geschoolmeester” (natuurlijk ook geen correcte spelling) wordt knap irritant !

      1. Janke schreef:

        Die steeds beroerder wordende spelling is ook uiterst irritant, dus daar hoef je Anoniem niet op aan te vallen. Dat hij/zij anoniem wenst te blijven, da’s wel een beetje flauw.
        (En nee, ik staak niet mee – ik ben geen schooljuf.)

        1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

          Kom gerust helpen op de eindredactie.

  5. Corry Hoekman schreef:

    Het gehele debacle met het “Kamperlijntje” dat bij Zwolle-Stadshagen zou stoppen uit de eerste hand van iemand die hier de afgelopen dagen zeer nauw betrokken is geweest. Naast Gedeputeerde Bert Boerman van Provincie Overijssel was hierbij ook wethouder Gerrit Jan Veldhoen uiteraard zeer nauw bij deze hele onaangename zaak betrokken. Gisteravond heeft de laatste in een Kamer Raadscommissie het gehele verhaal “uit de doeken gedaan”: een verslag hiervan vindt U hier. Met vriendelijke groet ook namens Gedeputeerde Bert Boerman en Gerrit Jan Veldhoen Corry Hoekman

    Link naar desbetreffende artikelen n.a.v. reactie op deze zaak van wethouder Veldhoen (NEE ik word NIET door hem of de gemeente Kampen betaald!):

    Het gehele debacle met het “Kamperlijntje” dat bij Zwolle-Stadshagen zou stoppen uit de eerste hand van iemand die hier de afgelopen dagen zeer nauw betrokken is geweest. Naast Gedeputeerde Bert Boerman van Provincie Overijssel was hierbij ook wethouder Gerrit Jan Veldhoen van de gemeente Kampen uiteraard hier zeer nauw bij deze hele onaangename zaak betrokken. Gisteravond heeft de laatste in een Kamer Raadscommissie het gehele verhaal “uit de doeken gedaan”: een verslag hiervan vindt U hier. Met vriendelijke groet ook namens Gedeputeerde Bert Boerman en Gerrit Jan Veldhoen Corry Hoekman

    https://kampen.online/wethouder-veldhoen-geeft-uitleg-prorail-debacle/

    https://www.destentor.nl/kampen/kamperlijntje-stopt-pas-over-een-jaar-in-stadshagen-vreest-wethouder-kampen~a95ad2a4/

    1. dries molenaar schreef:

      ProRail heeft gewoon uitgevoerd wat besproken en vastgelegd is. Voor leken is het duidelijk eenvoudige arbeid om na een vergadering van enkele uurtjes vast te stellen dat een constructeur het niet goed gezien heeft en dat die het anders had moeten analyseren.
      Zo te lezen is de aanname dat de bodem verdicht zou zijn na 150 jaar zwaar verkeer niet correct. De baan zou nu alsnog verder verdicht moeten worden of afgegraven moeten worden en vervangen door een cuvette van zand. Men kan ook een baan op palen uitvoeren, net als de HSL.
      Allemaal in een paar maanden tijd, zonder kosten en zonder buitendienststelling. Men zal toch een extra treintje moeten bemachtigen en een aanpassing in de dienstregeling moeten treffen.

  6. Floris schreef:

    Moet wel zeggen dat ik vanaf dag één niet begrijp waarom ze station Stadshagen niet dubbelsporig gemaakt hebben, mocht men naar een kwartierdienst willen dan is dat nu al onmogelijk en het is zeer aannemelijk dat het aantal reizigers blijft stijgen.

    1. dries molenaar schreef:

      Inderdaad, er is ook kans dat het hele stuk opnieuw aangelegd moet worden en dan zal men dat toch dubbelsporig doen. Duidelijk was het beter geweest de Hanzelijn door/onder Kampen door en onder de IJssel door naar dit Kamperlijntje had gevoerd. Dit had dan toen al tweesporig geworden. De trein had dan lekker rechtdoor kunnen rijden Stadshagen had toen al een station gekregen, Kampen had een mooi station Centrum gekregen en een Kampen-West bij de N50 met een grote P+R misschien. Alles beter dan die nonsens met Kampen-Zuid. Het was gewoon één van de opties die toen gepresenteerd werden. Men wilde weer zuinig doen. Nu is het half werk en moet er nog een bak geld tegen aan.

  7. CB schreef:

    Goed, het zal wel komen omdat ik in een ander deel van Nederland woon, maar ik snap werkelijk waar niet waar iedereen zich druk om maakt, zeker omdat men eigenlijk onderbewust al weet dat dit soort ellende boven komt drijven.

    Ik vind dit allemaal een beetje omgekeerde wereld:

    – Allereerst: Provincie en gemeente hebben boter op hun hoofd. Allebei. Geen uitzonderingen. Want het Fyra-debacle zou ons geleerd moeten hebben dat je dit soort (infra) projecten als regionale en lokale overheid goed moet monitoren en reviewen. Uit de persconferentie blijkt dat dit eigenlijk niet gebeurd is.

    – Ik was hoogst verbaasd dat Prorail het boetekleed aantrekt. Prorail heeft gewoon gedaan wat er op de opdrachtsbevestiging stond en verder gehandeld binnen de marges die er waren. De planning van de Kamperlijn vond plaats in tijden van crisis en bezuinigen. Dus in deze zou de aannemer kunnen zeggen: ‘Wij maakten geen fouten maar voerden ze slechts uit’. De daadwerkelijke blunderaars zitten bij de overheden.

    – Compleet Nederland lijkt over een lijntje met een wijkstationnetje te vallen waarvan de potentie op rails nog maar bewezen moet worden, terwijl we aan de andere kant van Nederland een lijn hebben liggen die inmiddels de kuren van een ontspoorde puber vertoont. In Limburg staan ze toch ook niet op onze achterste benen omdat Heerlen – Aken niet geëlectrificeerd gaat worden wegens krimp en onrendabiliteit?

  8. G. van der Zwaag schreef:

    Nogmaals: we leggen al sinds 1839 spoorlijnen aan in ons land en dan begrijp ik het als leek niet meer, dat men in 2017 toch nog voor zulke spoorwegbouwproblemen komt te staan: wel een station en geen trein die er kan stoppen.
    Wie legt mij – als belangstellende spoor-leek dit alles kort en duidelijk uit?

    Voorlopig is het mij volledig ONBEGRIJPELIJK.

  9. G. van der Zwaag schreef:

    We leggen al sinds 1839 spoorlijnen aan in ons land en dan begrijp ik het als leek niet meer, dat men in 2017 toch nog voor zulke spoorwegbouwproblemen komt te staan: wel een station en geen trein die er kan stoppen.
    Wie legt mij – als belangstellende spoor-leek dit alles kort en duidelijk uit?

    Voorlopig is het mij volledig ONBEGRIJPELIJK.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.