RET: Spoorverdubbeling RandstadRail niet realistisch
04 mrt 2016 12:53
HTM-directeur Jaap Bierman heeft zich eerder deze week zeer bezorgd geuit over de verstoringen bij RandstadRail. De directeur wil dat er 200 miljoen euro in het Haagse deel van het netwerk wordt geïnvesteerd, zodat RET en HTM ieder hun eigen spoor krijgen tussen Leidschendam en Den Haag. RET noemt dat plan niet realistisch.
Op dit moment delen de RET en de HTM het spoor over een lengte van 5,5 kilometer. De HTM rijdt vanuit Den Haag naar Zoetermeer, de RET naar Rotterdam. Op het druk bereden spoor zijn vaak vertragingen en storingen.
Daarom zegt de HTM dat het beter is voor de reiziger om het spoor te verdubbelen, zodat RET en HTM ieder hun eigen spoor krijgen. De wens wordt ondersteund door een advies uit een rapport van Mott MacDonald. Die stelt bovendien voor om een extra aansluiting te maken op het tramnet, zodat bij een storing de voertuigen van en naar Zoetermeer kunnen omrijden via een andere route. (De route van de Haagse tramlijn 19). Als dat advies wordt opgevolgd is er 25 à 30 miljoen euro nodig.
De RET is het weliswaar met de HTM eens dat spoorverdubbeling het beste is voor de reiziger, maar directeur Pedro Peters zegt dat dit niet reëel is. "HTM-voorstel van 200 mio is zeker de beste oplossing, maar realiteit is dat Rijk en de metropoolregio tot 2026 dit niet op investeringslijst hebben staan. Zelfs niet de voorbereidingskosten. Tot 2030 gebeurt dit dus niet en moeten we het hebben van korte termijn maatregelen", aldus de RET-directeur op Twitter.
Het rapport van Mott MacDonald toont ook andere pijnpunten, bijvoorbeeld de informatievoorziening bij verstoringen. Ook adviseert het rapport vaker onderhoud aan wissels en andere infra-onderdelen.