fbpx
Foto: Tijn van der Muuren

Ruim zes weken geen sprinters in Oudenbosch en Zevenbergen vanwege veiligheidsredenen

22 aug 2023 16:04

Vanaf aanstaande maandag mogen de sprinters tussen Roosendaal en Lage Zwaluwe om veiligheidsredenen niet stoppen in Zevenbergen en Oudenbosch. De instellingen van het spoorbeveiligingssysteem komen niet overeen met de daadwerkelijke situatie op het spoor, waardoor gevaarlijke situaties kunnen ontstaan, meldt NS. Er geldt een aangepaste dienstregeling en de vervoerder zet stopbussen in.

In juli werd er door ProRail aan het spoor gewerkt bij Zevenbergen en Oudenbosch. Het lukte toen niet om de werkzaamheden helemaal af te ronden en alle wissels weg te halen. Het spoorbeveiligingssysteem gaat er echter al van uit dat de wissels weg zijn. Om de spoorwegovergangen veilig te houden, zijn vervolgens alle seinen in automatische stand gezet waardoor ze geen onderscheid meer maken tussen doorgaande treinen en treinen die stoppen. Daardoor zijn de overwegen bij Zevenbergen en Oudenbosch langer dicht dan normaal als er een sprinter stopt op het station.

“In de praktijk brengt dat mensen helaas in de verleiding de gesloten overweg over te steken”, stelt de NS. Om dat te voorkomen, zijn de afgelopen weken verkeersregelaars ingezet. De vervoerder vreest dat dat vanaf maandag niet meer toereikend zal zijn, omdat dan de scholen weer beginnen in het zuiden en de overwegen intensiever gebruikt worden. Aangezien het volgens de NS niet mogelijk is om het beveiligingssysteem tussentijds aan te passen aan de huidige situatie, mogen er uit voorzorg geen treinen stoppen op Zevenbergen en Oudenbosch.

Tussen 30 september en 10 oktober haalt ProRail de wissels alsnog weg. Vanaf 11 oktober mogen de sprinters weer stoppen op beide stations. Tot die tijd zet NS stopbussen in naar Oudenbosch en Zevenbergen. Wie vanuit de richting Etten-Leur/Breda komt, kan ook de reguliere streekbussen nemen naar beide stations zonder extra reistijd.

0 0 stemmen
Artikel waardering
37 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Brabo
1 jaar geleden

NS en ProRail willen al langer van deze sprinterverbinding af dus dit is vrees ik geen toeval.

P.M. van den Berghe
1 jaar geleden

Het is natuurlijk van de dolle, dat als Prorail een stommiteit uithaalt, de reiziger daar de dupe van moet worden. Laat Prorail de zaak het eerstvolgend weekeinde aanpakken en niet pas in oktober. Laat de verantwoordelijken voor deze stommiteit maar onbetaald overwerken om de extra kosten te compenseren.

Realisme graag
1 jaar geleden
Antwoord aan  P.M. van den Berghe

Het was geen stommiteit maar onenigheid tussen ProRail en de aannemer over de uit te voeren werkzaamheden.

Opmerker
1 jaar geleden
Antwoord aan  Realisme graag

Blijkbaar beheerst ProRail het contract met hun aannemer niet voldoende. Of wilt u in alle ‘realisme’ een andere partij er de schuld van in de schoenen schuiven?

Johan
1 jaar geleden

Heeft de redactie van deze site geïnformeerd bij Prorail of het wel gepland was dat de bewuste wissels in juli al weggehaald zouden worden? – De formulering in het persbericht van Prorail is op dat punt vaag en ik vermoed dat dat geen toeval is.

Als die 6 weken nou nog een verbetering zouden opleveren … Het tegendeel is waar. Er worden inhaalsporen met bijbehorende wissels weggehaald, waardoor het spoornetwerk weer minder flexibel wordt.

Otto
1 jaar geleden
Antwoord aan  Johan

Uit bronnen elders blijkt het een ruzie te zijn tussen ProRail en de aannemer. De aannemer was het niet eens met het plan van ProRail en vond het niet in zijn plannen passen om ook de wissels weg te halen en dat heeft hij dus toen vertikt om te doen. Hoewel ProRail daarvan vooraf op de hoogte was heeft het op zijn beurt de aanpassingen aan het seinenstelsel gewoon doorgezet waardoor uiteindelijk een mismatch ontstond.

Baardstaart
1 jaar geleden
Antwoord aan  Otto

Profail en aannemer maken ruzie en de reiziger is de dupe. De politiek doet niets en vind het allemaal wel welletjes al die accijnsen en belastingen, die binnenkomen door de toename van het auto verkeer.

Marcel 59
1 jaar geleden
Antwoord aan  Otto

Het niet aanpassen van het seinenstelsel zou waarschijnlijk ook tot een mismatch hebben geleid, aangezien andere wissels wel al verwijderd zijn.

Johan
1 jaar geleden
Antwoord aan  Marcel 59

Het seinstelsel kan er prima mee overweg als een wissel in één stand wordt vastgezet. Het maakt vervolgens niet uit of dat in werkelijkheid inmiddels een doorgaand stuk rails is.

Anton Oudenbosch
1 jaar geleden

Al ruim 5 weken staan er van ‘s-morgens 05.00 uur tot s-nachts 00.30 uur verkeersregelaars bij diverse spoorwegovergangen in Oudenbosch. Dit gaat over tientallen mensen per dag, die niets anders doen dan midden op de weg gaan staan als de spoorbomen omlaag gaan. Beetje sneue baan, maar oke..Nu ze echt nodig zijn voor de veiligheid kiest Prorail ervoor de sprinterdienst er gewoon helemaal uit te gooien. Met wat extra mensen op de tijden die er toe doen zou dit niet hoeven.

Vohn Joppen
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anton Oudenbosch

Ik weet niet of u het artikel daadwerkelijk helemaal gelezen heeft maar er staat toch duidelijk dat de vervoerder hiervoor kiest, NS dus. Verder allemaal wel weer erg amateuristisch natuurlijk.

Johan
1 jaar geleden
Antwoord aan  Vohn Joppen

“Om veiligheidsredenen heeft ProRail aan NS opgedragen vijf weken lang niet te stoppen in op deze stations.”
https://www.prorail.nl/nieuws/aangepaste-dienstregeling-bij-zevenbergen-en-oudenbosch

Baardstaart
1 jaar geleden

Snap niet dat profail met dit soort gekluns weg komt. Eerst het gedoe met de Nijmegense brug, waar een nog reparatie moet plaatsvinden en nu dit in Oudenbosch / Zevenbergen. Ik mis heel duidelijk daadkrachtig optreden van de regering aangaande Prorail en de NS en door puur wanbeleid wordt het spoorvervoer in Nederland een lachertje.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Het gaat bij vrijwel alle projecten tegenwoordig mis. Afgelopen week: bij Tilburg konden door planningsproblemen de helft van de werkzaamheden niet worden uitgevoerd, gisteren reden er de hele dag geen treinen tussen weet en Roermond wegens problemen na werkzaamheden afgelopen weekend. En zo kun je ieder weekend doorgaan.

Anoniem
1 jaar geleden

Vanuit Breda naar deze stations met de reguliere bus…. ja dat kan. Maar ik heb een NS-abonnement voor de daluren, kan ik dan zonder extra kosten met die bussen? Vast niet! Dit kost mij dus extra geld. Ook rijdt de bus ‘s avonds en in het weekend maar 1x per uur.

Baardstaart
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Ik weet niet hoevaak je moet reizen. Anders kan je wellicht ook investeren in een goede e-fiets en dan kan je voor meer dan de helft van de tijd het OV goodbye zeggen. – Verder heb je ook dalurenkaart voor de bus en die heb je doorgaans er ook snel uit.

N.
1 jaar geleden

Eigenlijk zegt dit vooral iets over het gedrag van Nederlandse fietsers en automobilisten, en mogen die zich hiervoor schamen.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  N.

De enige die zich moet schamen is John Voppen.

N.
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Hoezo? In het artikel staat duidelijk dat het zou voorkomen dat de spoorbomen een paar minuten dicht blijven, tot de stoptrein vertrokken is. En vanwege het gebrek aan geduld van fietsers is dat niet veilig.
In het buitenland is dit normaal…

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  N.

Misschien moet John Voppen eens gaan zorgen dat hij zijn projecten wat beter organiseet.

Chris
1 jaar geleden
Antwoord aan  N.

We zijn allemaal weer heerlijk geFOPT!

Baardstaart
1 jaar geleden

Vroeger maakte ze reclame voor het broodplamuur het Zeeuws Meisje… Geen cent teveel. Je kon het kopen of niet, maar de goedkope allure van dit merk leidde ertoe dat dit merk verdween. Maar nu heeft Prorail precies dezelfde mentaliteit. “Geen cent teveel”. Als ze dit niet fiksen en van storing naar storing hoppen met zonet afgeleverde spoorwegwerkzaamheden zullen steeds meer reizigers en ook goederen vervoerders van het spoor afkeren en in het gunstigste geval kiezen voor het water en anders voor vrachtauto of vliegtuig.

Opa Ties
1 jaar geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Het heeft niets met geld te maken maar met ruzie tussen ProRail en de aannemer over de planning.

Brabo
1 jaar geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Het probleem is dat ProRail de planning maakt terwijl er binnen het bedrijf niemand meer is die ook nog maar enig benul van de technische kant van de projecten heeft. Die kennis zit bij de aannemers.

Opmerker
1 jaar geleden
Antwoord aan  Brabo

Bij RWS was men daar al eerder achter en probeert men nu zelf de kennis weer in huis te halen. En wat ProRail betreft: met het magere totale arbeidsvoorwaardenpakket wat men biedt kan men niet concurreren met de edrijven die uit dezelfde vijver vissen.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Opmerker

Ik denk meer dat de meeste technici niet bij ProRail willen werken vanwege de bedrijfscultuur. ProRail is een wereld van procedures, regels en papier.

Louis Bohte
1 jaar geleden

Zijn de verantwoordelijke personen al volwassen?

Baardstaart
1 jaar geleden
Antwoord aan  Louis Bohte

Nee… John zit nog steeds aan een fop(pen)speen. 😉

TP
1 jaar geleden

Jemig, dat is balen! Is het niet mogelijk om de dienstregeling aan te passen? Er zit maar 3 minuten verschil tussen beide trein op de perrons. Door dit wat op te rekken zullen de reizigers die de trein aan de ‘overkant van het perron’ willen halen en dus het risico van oversteken, eruit.
Maar ja het spoorboekje werkt natuurlijk ook niet altijd…

Anoniem
1 jaar geleden

Lachwekkend, en dat moet dan een alternatief voor de auto zijn.

Anton Oudenbosch
1 jaar geleden

Dat worden dus zeer lege sprinters. Er is niemand
die vanuit Roosendaal in Lage Zwaluwe moet zijn, een van de meest desolate stations van Nederland. Vanaf station Lage Zwaluwe wel forensenverkeer richting Dordrecht/Rotterdam, maar dat kan opgevangen worden door de sprinter uit Breda.

Arjan Krabbenbos
1 jaar geleden

Oudenbosch heeft een mooie replica van de Roomse Sint Pieterskerk. Gratis te bezoeken dagelijks vanaf 10 uur ochtends. Deze kerk ligt niet ver van het station en per voet ook makkelijk bereikbaar. Zevenbergen en Oudenbosch hebben ook identieke witte stationsgebouwen en zijn beiden vanaf, morgen zaterdag 26 augustus 2023 al niet meer bereikbaar met de sprinter. Vervangbussen tussen Roosendaal en Lage Zwaluwe dat laatst genoemde station is echt een plank in een weiland. Naar Breda en Etten Leur vanaf Oudenbosch met de bus of een ommetje via Roosendaal naar Breda, want deze treinverbinding rijdt weer wel.

treingraag
1 jaar geleden
Antwoord aan  Arjan Krabbenbos

Lage Zwaluwe prima station. Wijds uitzicht, lekker uitwaaien, Oostzijde uitspanning met terras (ja, zoek maar, trap af), verder geen afleidingen zoals verkoop, mensenstromen, kleuren. En de Eurostar raast leuk voorbij, soort grand Prix moment.
Parkeerruimte royaal en gratis.

Henk
1 jaar geleden

Al sinds jaar en dag heb je dezelfde situatie bij gladde sporen en de stopdoorschakeling wordt uitgezet. En dan is het geen probleem. Waarom nu dan wel?

P.J.Kroes
1 jaar geleden

De kern zit in het onbenul dat bij ProRail en de spoorbedrijven heerst door het vertrek van mensen met kennis van het spoorbedrijf. Modern management is de grote plaag van dit land geworden.

Wim
1 jaar geleden

We kunnen hier met zijn allen wel dingen roepen. Maar heb nou niet de illusie dat ProRail dit gaat lezen. Die hebben nog steeds iets van: Wat wij niet zien bestaat niet. En wij krijgen toch wel ons geld.

Nico Kwant
1 jaar geleden

Dus omdat mensen niet wachten voor het rode overweglicht rijdt de trein nu niet. Er is een veiligheidsprobleem door fietsers en automobilisten. Je kan ook de overweg afsluiten voor het wegverkeer. Dan rijden ze maar om. De sprinter eruit is een vreemde oplossing. De trein is niet fout, maar de weggebruikers wel. En als je de overwegen in questie tijdelijk afsluit dan pak je diegene die het veiligheidsprobleem veroorzaken.