fbpx
Foto: Stefan Verkerk

Steeds meer bussen van Flixbus in Nederland

31 okt 2015 13:35

Het netwerk van Meinfernbus-Flixbus blijft in Nederland als kol groeien. In november wordt de 11e Nederlandse stad aangesloten op het netwerk. Feitelijk wordt dan ook al de verbinding Enschede – Eindhoven gerealiseerd, maar voorlopig worden er nog geen kaartjes verkocht binnen Nederland.

Deze maand startte al een busdienst Nijmegen – Eindhoven – Antwerpen – Brussel. Op dit moment rijdt op dit traject nog één bus per dag, maar vanaf donderdag (5 november 2015) zal de frequentie op deze buslijn worden opgehoogd naar drie bussen per dag. Bovendien gaat de buslijn helemaal in Berlijn starten en ook stoppen te Hamburg, Bremen, Enschede, Hengelo en Arnhem. Daardoor krijgen Eindhoven en Nijmegen dus ook een verbinding met Duitsland en krijgt Enschede en Arnhem een verbinding via Eindhoven met België. Bovendien wordt dan ook Hengelo voor het eerst aangesloten. Ook nieuw is een busverbiding tussen Amsterdam en Wenen.

In de zomer startte het Duitse megabusbedrijf ook al een verbinding tussen Den Haag – Rotterdam – Antwerpen – Brussel en werden er rechtstreekse bussen naar Praag geïntroduceerd, evenals een snelbus naar Berlijn. Ook het aantal bussen dat via Groningen naar Duitsland rijdt is dit jaar behoorlijk gegroeid. Daar staat tegenover dat het busbedrijf Public Express, die jarenlang vanuit Groningen reed. de handdoek in de ring heeft moeten gooien. Deinbus heeft eerder al de bus vanuit Maastricht richting Duitsland opgeheven.

Door de enorme groei van de intercity bus wordt het steeds eenvoudiger met een beperkt budget naar onze buurlanden te reizen. Toch mailen sommige reizigers ook kritische ervaringen naar onze redactie. Zo klaagt een reiziger die meerdere malen met Flixbus heeft gereisd dat de bus vaak te laat is en de kwaliteit wisselend is. Flixbus werkt namelijk samen met 200 regionale buspartners. Maar volgens Flixbus moeten alle partners aan bepaalde voorwaarden voldoen, waardoor de kwaliteit gegarandeerd moet worden. Zo moet de stoelafstand tussen twee stoelen minimaal 78 centimeter zijn. Flixbus erkent echter dat het door de snelle groei het soms tijdelijk kan voorkomen dat ook andere bussen worden ingezet die nog niet aan alle eisen voldoen.

Redacteur Hildebrand van Kuijeren testte eerder dit jaar zowel een bus van Flixbus als van Meinfernbus. “De door ons geteste bussen hadden een goede kwaliteit. Ook Ivo Schimmel, die voor ons Flixbus testte was tevreden. Wat we wel zien is dat sommige buskaartjes nu wat duurder zijn geworden. Toch zijn de bussen bij lastminutes nog steeds zo´n 70 a 80 procent goedkoper dan de trein”.

Routes Flixbus (van/naar/via Nederland):

  • Amsterdam – Utrecht – Antwerpen – Parijs (
  • Amsterdam – Gent – Lille – Parijs
  • Maastricht – Brussel – Parijs
  • Berlijn – Hamburg – Enschede – Hengelo – Arnhem – Nijmegen – Eindhoven – Antwerpen – Brussel
  • Den Haag – Rotterdam – Antwerpen – Brussel / Parijs
  • Amsterdam – Groningen – (Leer – ) Bremen – (Hamburg – ) Berlijn / Kiel
  • Konstanz – Freiburg – Straatsburg – Keulen – Düsseldorf – Essen – Bochum – Dortmund – Duisburg – Amsterdam
  • Amsterdam – Berlijn
  • Winterberg – Dortmund – Essen – Oberhausen – Arnhem – Utrecht – Amsterdam
  • Amsterdam – Osnabrück – Hannover – Braunschweig – Leipzig – Dresden – Praag
  • Amsterdam –  Utrecht – Duisburg – Düsseldorf – Frankfurt – Würzburg – Bamberg – Bayreuth
  • Amsterdam – Emmerich – Bocholt – Münster – Bielefeld – Kassel
  • Amsterdam – Brussel
  • Amsterdam – Utrecht – Mannheim – Karlsruhe Hbf – Stuttgart – München
  • Amsterdam – Düsseldorf – Keulen – Wenen – Frankfurt – Würzburg – Nürnberg – Regensburg – Passau – Wenen

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *