Subsidie goederenvervoer per spoor: tot 50% groei
20 jun 2018 11:31
Onder meer subsidies moeten ervoor zorgen dat fors meer goederen over het spoor worden vervoerd. Ook door bijvoorbeeld langere treinen en betere beveiliging moet het spoor aantrekkelijker, maar ook duurzamer worden. Partijen uit de sector en staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Spoor) hebben daarover een akkoord bereikt.
Goed voor milieu
Behalve een verlaging van de kosten voor het gebruik van het spoor en de verdere inzet van het Europese spoorveiligheidssysteem ERTMS, gaat het ook om het verbeteren van de situatie voor mensen die langs het spoor wonen. “Goederenvervoer per spoor ontlast wegen en is goed voor het milieu”, aldus Van Veldhoven. Ze noemt het akkoord over het omvangrijke pakket maatregelen een grote stap vooruit.
Tot 14 miljoen euro per jaar subsidie
Zo komt er tot en met 2023 jaarlijks een bedrag van 12 tot 14 miljoen euro subsidie om het voor vervoerders goedkoper te maken het spoor te gebruiken. Door de verlaging komt de gebruiksvergoeding op een vergelijkbaar niveau als in Duitsland. Dat is een lang gekoesterde wens van branchevereniging KNV. ProRail beloofde vorig jaar het goederenvervoer per spoor meer aandacht te zullen geven.
50% groei
De ambitie is om met deze en andere maatregelen het goederenvervoer per spoor te laten groeien van 42 miljoen ton in 2016 naar 54 tot 61 miljoen ton in 2030. Dat komt neer op een groei tot bijna 50%. “Dit maatregelenpakket is het startpunt van een nieuwe aanpak en een forse impuls voor het spoorgoederenvervoer”, aldus de voorzitter van de zogenoemde spoorgoederentafel, Steven Lak. Het gaat daarbij om het overleg tussen verladers, spoorvervoerders, terminals, havens, spoorinfrastructuurbedrijven, ProRail en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat over het transport over het spoor.
(c) ANP / Treinreiziger.nl
Het lijkt mij klein bier. Waarom is het voor de bedrijven met 100-den miljoenen aan omzet een probleem om het materieel courant te houden?
We zien overigens de reacties van de vrachtvaart met belangstelling tegemoet.
De vrachtvaart betaalt helemaal geen gebruiksvergoeding dus die houden wel wijselijk hun mond.
Nederland had zich met de hoogte van die gebruiksvergoeding overigens ook volkomen uit de markt geprijsd t.o.v. Duitsland en België.
Frappant dat 14 miljoen een substantiële verlaging tot gevolg heeft. Dat betaalt men dus betrekkelijk weinig voor infrastructuur die vele miljarden waard is. In Duitsland betaalt men dan nog minder en is het daar ook geen wonder dat de boel daar instort door gebrek aan geld voor onderhoud.
NB vreemd is overigens dat men in Leeuwarden de containerterminal opgeheven is geworden. Je zou verwachten dat er op diverse plekken in het land een terminal zou zijn om de distributie in de regio mogelijk te maken.
Eigenlijk doet men niets anders dan bij stations spoor afbreken en versimpelen.
Amsterdam CS heeft straks nog nauwelijks sporen voor passerende treinen. Hoe moet een goederentrein er dan ooit nog doorheen komen.