fbpx
Foto: Stefan Verkerk Fotografie

Treinen stoppen voor het eerst sinds augustus weer in Oudenbosch en Zevenbergen na storingen en werkzaamheden

Wie de afgelopen twee maanden in het Brabantse Oudenbosch of Zevenbergen een trein wilde pakken, had pech. Na wekenlange storingen en werkzaamheden lijkt het erop dat vrijdag de eerste gesmeerde dag wordt.

In augustus maakte NS bekend dat de stations Oudenbosch en Zevenbergen wekenlang afgesloten zouden zijn vanwege veiligheidsredenen. Die veiligheidsredenen had ProRail vooral aan zichzelf te wijten, want na kortstondige werkzaamheden in juli sloten de nieuwe seinen niet aan op de nog niet aangepaste wisselsituatie in de dorpen. Dat euvel kon in de vakantie opgelost worden door verkeersregelaars in te zetten bij de overwegen, maar na de vakantie besloot NS dat het beter was om treinen door te laten rijden – in dat geval sloten de spoorbomen immers wel zelf.

44 dagen

Pas eind september ging ProRail aan de slag op het spoor in West-Brabant en konden er twee weken helemaal geen treinen rijden tussen Roosendaal en Lage Zwaluwe. Op 11 oktober waren die werkzaamheden klaar en leek het er eindelijk op dat reizigers in Zevenbergen en Oudenbosch na 44 dagen weer in hun eigen dorp in en uit de trein kunnen stappen.

Niets is minder waar: na 11 oktober volgden nóg twee dagen met storingen waardoor reizigers wederom waren aangewezen op alternatief vervoer. Het euvel lijkt nu eindelijk te zijn verholpen; tot 10:00 ‘s ochtends reden de meeste sprinters punctueel. Die stoppen in Oudenbosch langs vernieuwde perrons, in Zevenbergen moesten die werkzaamheden uitgesteld worden tot volgend jaar.

Omvang en complexiteit

ProRail laat op zijn site weten de situatie te betreuren: “ProRail en de aannemer zetten alles op alles om de problemen zo snel mogelijk te verhelpen. Krapte in materieel en gespecialiseerd personeel maken dit ingewikkeld. De werkzaamheden zijn noodzakelijk, maar door de omvang en complexiteit kunnen die helaas tot verstoringen leiden.”

0 0 stemmen
Artikel waardering
14 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Brabo
8 maanden geleden

ProRail dient zich diep te schamen voor deze maandenlange puinhoop. En dat voor een totaal nutteloos project om een paar inhaalsporen en wissels weg te halen.

Michiel
8 maanden geleden
Antwoord aan  Brabo

Op basis waarvan concludeer jij dat het overbodig was? Een aantal van deze wissels lag zo te zien nog op houten dwarsliggers, wat er meestal op duid dat ze al aardig op leeftijd zijn. Saneringen vinden vaak plaats op het moment dat de wissels aan vervanging toe zijn, dus waren ze niet weggehaald dan had het treinverkeer stilgelegen vanwege spoorvernieuwing. En dan klaagt men waarom er belastinggeld gespendeerd wordt om een wissel wat nauwelijks gebruikt wordt te vervangen. Of men doet niets en over een aantal jaren ontspoort er een trein vanwege achterstallig onderhoud.

Tim H
8 maanden geleden
Antwoord aan  Michiel

En het weghalen van wat wissels moet maanden duren?

Opa Ties
8 maanden geleden

ProRail beroept zich op personeetekort. Maar waarom ga je dit soort overbodige projecten doen als je daarvoor onvoldoende personeel hebt

De storingen van de afgelopen twee dagen blijken een gevolg van het verkeerd aansluiten van de beveiligingskabels. Onkunde ten top.

Baardstaart
8 maanden geleden
Antwoord aan  Opa Ties

Idd volkomen gelijk.

Ook de NS heeft personeels tekort en prorail kan zich beter focussen op het goed handhaven lees onderhouden van het spoorweg net dan nieuwe projecten beginnen waar de vervoerders toch geen personeel voor hebben of die niet echt nodig zijn. Door het personeelstekorten kan het OV toch geen rol spelen in het klimaatbeleid en zullen steeds meer mensen de auto pakken; laten we er dan wel voor zorgen dat het OV zijn sociale rol wel kan waarmaken en te zorgen wat kan rijden echt kan rijden.

Ricardo
8 maanden geleden
Antwoord aan  Opa Ties

Maar waarom was het project “overbodig”?

En verkeerd aansluiten van kabels kan gebeuren, iedereen maakt wel eens fouten.

Ruud
8 maanden geleden
Antwoord aan  Ricardo

Het verkeerd aansluiten van kabels na werkzaamheden is recentelijk al een paar keer gebeurd. Pas geleden op de Zeeuwse lijn en iets in Almelo. Iedereen maakt fouten, het probleem is dat sommigen zoals ProRail er niet van leren.

P.J.Kroes
8 maanden geleden
Antwoord aan  Ruud

Ik durf te stellen dat dit soort fouten 25 jaar geleden nog heel uitzonderlijk waren. Maar ja, double checken kost extra tijd en geld. En deskundigheid en zorgvuldigheid staan op gespannen voet met zo goedkoop mogelijk leveren.
Een woordvoer van Rover zei ooit: Als ProRail verantwoordelijk was voor de luchtverkeersleiding viel er wekelijks een vliegtuig uit de lucht. Gelukkig staan treinen alleen maar onnodig stil of staan reizigers onnodig en onwetend te wachten.

Wiebe Goossen
8 maanden geleden

Onderhoud is sowieso van tijd tot tijd nodig en dat is meestal dé gelegenheid om de zaken te optimaliseren opdat het verkeer daarna zo gladjes mogelijk verloopt. Gaat misschien niet altijd helemaal goed. Maar bedenk ook hoeveel geld er aan het Duitse spoornet moet worden besteed na járen van uit- of zelfs afgesteld onderhoud, zodat de toestand van het spoor ertoe dwingt om in te grijpen.

Anoniem
8 maanden geleden
Antwoord aan  Wiebe Goossen

Niet helemaal goed lijkt me voor deze blamage wel erg misplaatst.

Realisme graag
8 maanden geleden
Antwoord aan  Wiebe Goossen

Dan nog is het zinloos om projecten te gaan doen als je er het personeel niet voor hebt.

Joep
8 maanden geleden

NS besloot niet dat het beter was om de stations over te slaan, NS bood aan om een weekend lang geen sprinters te rijden om het op te lossen, waarop Prorail besloot NS te verbieden om daar te stoppen vanwege de veiligheid.

Anoniem
8 maanden geleden
Antwoord aan  Joep

Klopt, ProRail was degene die verbood om op de beide stations te stoppen.

Arjan Krabbenbos
8 maanden geleden

Tijdelijk busvervoer reed er al weken tussen Lage Zwaluwe en Roosendaal v.v. Die stopten op de toen op Zevenbergen en Oudenbosch. De Sprinter stopte er hier dus niet, wat eigenlijk dus een soort Sprintercity was. Voor mensen met een beperkte mobiliteit waren de bussen een onneembare vesting die wachtten weken op de terugkeer van hun gelijkvloerse Sprintertrein. Maar goed, eindelijk is het karwei geklaard en kan iedereen weer fijn met de trein! Oudenbosch heeft ook de kleinere Sint Pieterskerk, wat een bezoek meer dan waard is! Niet ver van het centrum en station vandaan!