fbpx

Treinen Veluwelijn via gewijzigd tracé vanwege Hanzelijn

Tussen Lelystad en Zwolle is ProRail bezig met het bouwen van een nieuwe spoorlijn, de Hanzelijn. Dit weekend wordt de dive-under voor de treinen tussen Zwolle en Amersfoort gereed gemaakt en aanstaande maandag wordt hij in gebruik genomen.

Dit werk moet gedaan worden om ervoor te zorgen dat de treinen tussen Zwolle en Amersfoort van de nieuwe dive-under gebruik kunnen maken. Tot 25 april 2011 rijden de treinen nog over de oude spoorbrug, vanaf de 25e april wordt de dive-under aangesloten op de nieuwe spoorbrug.

Het spoor van de nieuwe Hanzelijn gaat straks over de dive-under heen, om vervolgens bij de nieuwe spoorbrug samen te komen met de Veluwelijn (de lijn Zwolle-Amersfoort).

Verklaring tweede afbeelding
Op de tweede afbeelding staat aangegeven wat de volgorde is van de verschillende tijdelijke routes voor treinen, gedurende de werkzaamheden. Ook het eindresultaat staat erop.

  • De gele lijn geeft de situatie van 1 november 2010 t/m 24 april 2011 aan, waar de treinen via de dive-under naar de oude spoorbrug rijden;
  • De blauwe lijn geeft de situatie van 25 april 2011 t/m 12 juni 2011 aan. Dan wordt van de oude spoorbrug één spoor niet meer gebruikt, en van de nieuwe spoorbrug wordt dan de eerste in gebruik genomen;
  • De oranje lijn geeft de eindsituatie weer. De treinen tussen Zwolle en Amersfoort rijden dan via de dive-under onder het spoor van Lelystad naar Zwolle door, en dat loopt dan vóór de nieuwe spoorbrug samen.

Buitendienststelling
Door de werkzaamheden aan de dive-under rijden er geen treinen tussen ´t Harde en Amersfoort in beide richtingen van vrijdag 29 oktober 23.00 uur tot en met zondag 31 oktober.

  • Reizigers tussen Amersfoort en Zwolle via Deventer v.v., extra reistijd 30 minuten;
  • Er rijdt elk halfuur een directe Intercity van Groningen naar Arnhem v.v.. Hierdoor hoeven reizigers vanuit de richting Amersfoort alléén maar in Amersfoort over te stappen;
  • Er rijdt elk halfuur een stoptrein tussen ´t Harde en Amersfoort in beide richtingen;
  • Tussen ´t Harde, Wezep en Zwolle v.v. rijdt elk halfuur een stopbus.

Reden
De reden voor de hele verbouwing is om de Hanzelijn aan te leggen. Deze lijn gaat straks Zwolle en Lelystad met elkaar verbinden. Sporen tussen beide steden kan dan in een halfuur, in plaats van in twee uur. De reistijd van Amsterdam naar het Noorden zal ongeveer een kwartier minder worden.

De geplande indienststelling van de Hanzelijn is gepland voor begin dienstregeling 2013. Met die dienstregeling zal er een hoop veranderen op het spoornet. Rond 2012 moet ook de HSL-Zuid volledig in gebruik komen. In dat beeld gaan er dan Intercity´s van Den Haag, via Schiphol, Amsterdam Zuid,  Almere Centrum,  Zwolle naar Groningen en Leeuwarden rijden. Leiden krijgt dan de gewilde directe Intercityverbinding met Amsterdam Zuid en een directe verbinding met het Noorden.

Foto´s
Op de website Hanzelijn-Hattem zijn veel foto´s te vinden over de bouw van de Hanzelijn.