Winst vrijwel onmogelijk via HSL
30 sep 2010 15:55
Het is bekend dat NS International (of officieel HSA) verlies leidt met de exploitatie van de hogesnelheidslijn. NS wijst er op dat de Fyra tot nu toe slechts 1x per uur rijdt. Uiteindelijk zullen er veel meer treinen via de HSL gaan rijden. Is het mogelijk dat de HSL dan alsnog winstgevend wordt? Met die vraag begon treinreiziger.nl te rekenen.
Volgens prijspeil 2000 bedraagt de jaarlijkse concessie 148 miljoen. Als deze mee stijgt met de jaarlijkse inflatie, komt deze anno 2010 uit op ruim 180 miljoen. Overigens hoeft nu – in de beginfase – dit volledige bedrag nog niet betaald te worden.
Reizigers
Uitgaande van een infraheffing van 180 miljoen en een toeslag van € 7,40 per enkele reis (Rotterdam – Amsterdam), zouden er 24,3 miljoen reizigers per jaar nodig zijn om dit terug te verdienen. Dit komt neer op 66.600 reizigers per dag, ook in het weekend.
Aanbod
In het eindbeeld zullen er 5 Fyra´s per uur per richting gaan rijden via de HSL. Uitgaande dat deze frequentie wordt aangeboden tussen 6 uur ´s ochtends en 24 uur ´s nachts komen er 90 treinen per dag per richting.
Bezetting
Dat betekend dat iedere trein van ´s ochtends vroeg tot ´s avonds laat, ook in het weekend, gemiddeld 370 reizigers moet vervoeren.De toekomstige Fyra treinstellen bieden plaats aan 546 reizigers (waarvan 419 reizigers in de 2e klas). Dat betekend dat de gemiddelde bezetting moet uitkomen op 68 procent. Ter vergelijking: de normale trein telt gemiddeld 139 reizigers, dat neerkomt op een bezetting van 27 procent.
Onmogelijk
Een bezetting van 68 procent lijkt volstrekt niet reëel. Uiteraard is er een lagere bezetting nodig als er een nog hogere toeslag wordt gevraagd. Uiteraard zijn er mitsen en maren bij deze berekening te maken, maar deze berekening laat goed zien dat winst via de HSL nauwelijks mogelijk is.
Opmerkingen
Deze berekening houd geen rekening met eventuele andere kosten (personeelskosten, marketing, materieel, etc.) en laat de Thalys buiten beschouwing. Niet alle reizigers zullen de volle toeslag betalen (discount tickets, Fyra maandkaarten) en dergelijke en tegelijkertijd zullen andere reizigers juist een hogere toeslag betalen (reizigers Amsterdam – Breda).
Opmerkingen over deze berekening? mail reactie@treinreiziger.nl .
Eerste twee foto´s zijn gemaakt door Stefan Verkerk, de derde door Sharon Huls.