Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

klok 18 jan 2013 14:28

De Belgische inspectie (Dienst Veiligheid en Interoperabiliteit der Spoorwegen, DVIS) heeft alle commerciële Fyra V250-ritten verboden, melden diverse media. Het verbod kan enkel worden opgeheven als wordt aangetoond dat de treinstellen weer betrouwbaar zijn. Testritten zijn nog wel toegestaan.

Het is de zoveelste tegenslag voor de Fyra V250. Vandaag reed de trein al niet, omdat veel treinen door het winterweer kapot waren geraakt. Dinsdag, woensdag en donderdag viel gemiddeld zestig procent van de treinen uit en hadden de overige veertig procent van de treinen grote vertragingen.

Door het ijs gezakt
ROVER en TreinTramBus concluderen dat de Fyra door het ijs is gezakt. Ze zijn de Fyra spuugzat en willen per direct de terugkeer van de Benelux. "De spoorwegondernemingen NS International en NMBS Europe moeten hun prioriteit verleggen naar de reizigers en een betrouwbare, zo goed mogelijke treinverbinding tussen Nederland en België bieden. En dit graag ieder uur, zoals de afgelopen jaren en zoals beloofd was op de nieuwe verbinding" stellen de verenigingen in een persbericht.

Thalys
Ook willen de reizigersorganisaties dat de Thalys ter compensatie zonder toeslag reizigers naar België meeneemt. Een NS-woordvoerder zegt dat Fyra-reizigers met een ticket kostenloos met de Thalys meemogen, zolang daarvoor plaats is. Reizigers die toch hebben moeten bijbetalen, kunnen dat via de klantenservice terugvragen. De regeling geldt uitsluitend voor reizigers die al een Fyra-ticket hadden. Er staat overigens in de reisvoorwaarden dat er maximaal negen mensen meemogen met de Thalys in plaats van de Fyra.

Extra vertraging
Reizigers werden vrijdag extra op de proef gesteld. Reizigers kregen het advies om via Roosendaal en Antwerpen naar Brussel te reizen, maar tot overmaat van ramp is er tussen Roosendaal en Antwerpen een trein kapot gegaan. Daardoor kunnen de treinen op een deel van het traject slechts over één spoor rijden waardoor extra vertraging ontstaat.

Bussen
NS International had twee bussen achter de hand, die worden tussen Roosendaal en Antwerpen nu ingezet. Daarnaast zijn er extra bussen besteld. "Op station Roosendaal staan nu zo´n veertig reizigers met een warm kopje koffie te wachten op de bus", zegt een NS woordvoerder rond 15:00 uur. Tien minuten eerder meldde Infrabel dat de beperkingen als gevolg van de defecte trein na bijna vier uur voorbij waren.

Belgische politiek
Niet alleen voor ROVER en TreinTramBus is de limiet bereikt, maar ook voor de Belgische politiek. Het Belgische parlementslid Jef Van den Bergh van regeringspartij CD&V riep voordat de DVIS het rijverbod aankondigde ook al op om de Fyra niet meer te gebruiken zolang de betrouwbaarheid niet gegarandeerd kon worden. Commercieel directeur van NS International Marjon Kaper reageerde vrijdagochtend in het Radio-1 journaal op die uitspraak, en stelde dat het nog niet zo ver was.

Reactie
"Het is altijd een spannende tijd als je een nieuwe treindienst opzet, maar we zien een opgaande lijn", bleef Kaper volhouden. Een paar uur later bleek wat betreft DVIS het wel zover was gekomen dat de Fyra V250 in elk geval niet meer in België mag rijden. Overigens is de Fyra niet de enige trein met winterproblemen, in het verleden hebben ook de Eurostars grote problemen gehad met de winter. Thalys en ICE hebben op kleinere schaal in het verleden problemen gehad.

Kamercommissies
Vrijdag werd er ook een voorstel ingediend om de Kamercommissies Infrastructuur van het Nederlandse en Belgische parlement een gezamenlijke zitting te laten houden over de Fyra. Het voorstel voor de zitting kwam van de voorzitter van de Belgische Kamercommissie, Sabien Lahaye-Battheu. 

Instemming
Vertegenwordigers van reizigersorganisaties reageren positief op het verbod van de Belgische waakhond. Zo zegt Voor Beter OV met instemming kennisgenomen te hebben van het rijverbod. "De Nederlandse Inspectie heeft wel wat uit te leggen. De inspectie gaf eerder geen gehoor aan een verzoek van Voor Beter OV om een rijverbod. De realiteitszin bij onze zuiderburen is beter op orde. De Fyra V250 is een onaanvaardbaar slecht voertuig" reageert woordvoerder Rikus Spithorst.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.