9292: 100 miljoen reisadviezen
26 okt 2009 17:50
Morgen, 27 oktober, verstrekt 9292 haar 100 miljoenste openbaar vervoer reisadvies in één jaar. Vorig jaar gaf 9292 over het hele jaar gemeten 92 miljoen reisadviezen. De reiziger geeft aan dat het 9292-reisadvies voor 86% wordt opgevolgd en ziet 9292 als betrouwbare en innovatieve vraagbaak. Naast internet is vooral mobiel internet het laatste jaar opvallend sterk aan het groeien. De telefoondienst functioneert vooral als helpdesk voor reizigers onderweg.
1992
In 1992 startte 9292 samen met de overheid en de OV-branche als OVR met 9 callcentra. In de hoogtijdagen van de telefonie verstrekte 9292 toen 12 miljoen reisadviezen per jaar. De komst van internet betekende een nieuwe vorm van dienstverlening aan het grote publiek. Sinds 2000 is OVR geswitcht naar het merk 9292: dat bleek een goede keuze te zijn. Vandaag de dag kent meer dan de helft van de Nederlanders het merk 9292 spontaan en vind de publieke dienst onmisbaar, bij de tijd, eerlijk en betrouwbaar. Maar herkent 9292 vooral aan haar internetdienst 9292ov.nl of via andere partijen. De telefoondienst handelt nu nog maar een fractie van de dienst af, maar wordt meer en meer intensiever gebeld als helpdesk onderweg. De publieke dienst wordt door de klant beoordeeld met een 8.
Realtime reisinformatie
9292 werkt nauw samen met overheden en alle vervoerders en is samen met de branche op jacht naar mogelijkheden om ook de klant te gaan voorzien van realtime reisinformatie. Als OV-innovatieclub denkt 9292 de reiziger en automobilist die ´in is voor een alternatief´ nog beter te bedienen. Voor de groep nieuwe reizigers verwerkte 9292 reeds eerder een slimme auto&OV routeplanner op haar site: 26% reist op basis van deze filevoorspellende informatie anders en vermijdt de file door later, eerder, niet te vertrekken of thuis te werken.