fbpx

Amsterdam – Zeeland: 26 minuten langer onderweg sinds 2011

Tot grote teleurstelling van Zeeuwse treinreizigers wordt de reistijd tussen de Randstad en Zeeland opnieuw langer. In 2011 konden treinreizigers nog in 2 uur en 39 minuten vanuit Amsterdam naar Vlissingen. Komend jaar neemt de reistijd van de rechtstreekse trein toe tot maar liefst 3 uur en 5 minuten. De reistijd is in 7 jaar dus toegenomen met 26 minuten. Dat blijkt uit een analyse van Treinreiziger.nl.

Tot en met 2011 konden treinreizigers 1x per uur met een snelle intercity rechtstreeks van Amsterdam naar Vlissingen. Die trein stopte onderweg alleen in Schiphol, Leiden, Den Haag HS, Rotterdam Centraal, Dordrecht, Roosendaal, Bergen op Zoom, Kruiningen-Yerseke, Goes, Middelburg en Vlissingen Souburg. Naast de snelle trein werd er 1x per uur een verbinding geboden met ruime overstap (15 minuten) in Roosendaal. Toch was die verbinding nog altijd sneller dan nu.

In 2012 ging de rechtstreekse intercity vaker stoppen, waardoor de reistijd toenam naar 2 uur en 44 minuten. Sinds 2013 stopt de trein in Zeeland op ieder station, waardoor de trein opnieuw trager werd. 2 uur en 53 minuten werd toen de reistijd. En het jaar daarna werd de trein opnieuw 3 minuten langzamer. Vervolgens bleef de dienstregeling in 2015 en 2016 ongewijzigd, maar in 2017 zijn de Zeeuwse reizigers richting de Randstad opnieuw de klos.

In 2017 gaat de intercity in Roosendaal langer stilstaan om ruimte te geven aan goederentreinen. De reistijd Amsterdam – Vlissingen neemt in totaal toe met 9 minuten. Daarmee is de trein trager dan ooit. Een lezer van Treinreiziger.nl wijst erop dat het verschil met de jaren ´70 (1973 om precies te zijn) zelfs een half uur is.

Treinreizigers die een toeslag willen betalen en bereid zijn in Rotterdam over te stappen kunnen een deel van de extra reistijd wel weer ongedaan maken. De reistijd komt dan uit op minimaal 2 uur en 47 minuten. Dus ondanks toeslag en de aanleg van de dure HSL blijft de Zeeuwse reiziger richting de Randstad de grote verliezer.

Richting Breda en Tilburg gaan treinreizigers uit Zeeland er vanaf december wel op vooruit. Die groep krijgt straks een snellere aansluiting in Roosendaal. De groep treinreizigers richting de Randstad is echter groter. Volgens redacteur Hildebrand van Kuijeren is het onvermijdelijk dat sommige reizigers nadelige gevolgen ondervinden van een nieuwe dienstregeling. "Maar de Zeeuwse reiziger is nu wel heel vaak de klos. Ik kan geen enkele andere verbinding bedenken die de afgelopen jaren ruim 25 minuten trager is geworden," zegt hij.

Reistijden Amsterdam – Vlissingen door de jaren heen
2011: 2u en 39 min
2012: 2u en 44 min
2013: 2u en 53 min
2014: 2u en 56 min
2015: 2u en 56 min
2016: 2u en 56 min* 
2017: 3u en 5 min
* Vanwege de herst is de reistijd in oktober met één minuut verlengd tot 2u en 57 min.

Met dank aan Reizigersvereniging Rover en Klaas Wierda, die op ons verzoek een kopie uit het spoorboekje van 2011 en 2012 met ons gedeeld hebben.

1 gedachte aan “Amsterdam – Zeeland: 26 minuten langer onderweg sinds 2011”

  1. bert schreef:

    Voor 2006 was de reistijd tussen vlissingen en amsterdam nog korter. Toen was de intercity nog een echte intercity. De trein stopte toen niet op Schiedam centrum, delft en denhaag loi. Voor 2006 waren de begrippen sneltrein en intercity nog van toepassing. Vanaf dienstregeling 2006 is het begrip sneltrein overboord gezet om vervolgens de intercity als sneltrein te laten rijden, waar door de gemiddelde snelheid weer omlaag ging.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *