fbpx

Eigen bussen NS keren definitief niet terug

De proef met eigen bussen die NS bij verstoringen in midden Nederland inzette, krijgt definitief geen vervolg. In 2012 sprak NS nog van een succesvolle proef, en hoopte het bedrijf nog op een doorstart. Maar vanwege de hoge kosten heeft het bedrijf daar uiteindelijk vanaf gezien.

In 2009 startte NS met een proef met eigen bussen. Daarmee wilde het spoorbedrijf binnen een half uur vervangend vervoer inzetten bij een ongeplande treinstoring. Voor de proef duurde het al snel meer dan een uur voordat er bussen ingezet konden worden. Voor de proef werden 44 NS ´ers opgeleid tot buschauffeur en huurde NS 12 bussen bij vervoerder Syntus. De proef had twee jaar moeten duren maar werd vervroegd gestopt. Wel noemde NS de proef een succes. De bussen werden in totaal 60 keer ingezet en waren afhankelijk van de plaats tussen de 5 en 45 minuten ter plekken.

Kosten overweging
De doorstart, waarop NS in 2012 hoopte, is er niet gekomen. "Er is inderdaad even sprake geweest van een doorstart althans een onderzoek ernaar. Dit heeft als conclusie opgeleverd dat er geen vervolg gegeven gaat worden. Dit is vooral uit kosten overweging gedaan. Eigen bussen inzetten is dermate duur dat in deze kostenbewuste tijden het relatief te weinig oplevert", zegt NS woordvoerder Corien Koetsier.

Geen concrete plannen
Volgens de woordvoerder weet NS ook zonder eigen bussen in verreweg de meeste gevallen binnen een uur bussen in te zetten. "Op dit moment zijn er geen concrete plannen om bussen nog sneller ter plekke te laten komen, maar we kijken altijd of en hoe we onze dienstverlening kunnen verbeteren" aldus Koetsier.

Interne voorschriften
Onze redactie vroeg zich op Twitter af of NS inderdaad in verreweg de meeste gevallen binnen een uur bussen weet te regelen. De meeste reacties zijn voorzichtig positief. "Bussen worden pas besteld als de verwachting is dat de verstoring anderhalf uur of langer duurt. Dat zijn de interne voorschriften. Zodra bussen besteld worden duurt het ca. 3 kwartier tot een uur voor de bussen aanwezig zijn", reageert één van onze volgers.

Binnen 50 minuten
Ook een reisinformant van NS reageert "Ik heb de laatste zeven aanrijdingen terug gezocht in ISVL (informatiesysteem bij verstoringen, red.). Daar lukte het één keer binnen 50 minuten bussen in te zetten, drie keer na een uur en nog eens drie keer na 1 uur en 20 minuten na de eerste melding."