fbpx
Afbeelding: NS

Nieuwe treinen krijgen ook in 2e klas stopcontact

De nieuwe Sprinters en intercity´s krijgen ook in de 2e klas een stopcontact. Dat maakte staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) maandag bekend bij de ondertekening van de nieuwe langjarige contracten met NS en ProRail.

Zo zullen de FLIRT-treinen van Stadler (die geleverd worden vanaf 2016) stopcontacten krijgen, maar ook de Sprinter Nieuwe Generatie (SNG, geleverd vanaf 2018). Intercityreizigers moeten wachten tot 2021, dan rollen er nieuwe intercity treinstellen uit de fabriek. De bestaande treinstellen worden vooralsnog niet aangepast. Momenteel hebben alleen 1e klas intercitytreinstellen een stopcontact.

De nieuwe concessie werd maandag in Den Haag ondertekend en loopt tot en met 2025. NS mag in die periode het treinverkeer op het hoofdrailnet verzorgen en ProRail blijft de spoorbeheerder. Staatssecretaris Mansveld wil een hogere klanttevredenheid bij NS. In 2019 moet minstens 80 procent van de reizigers NS een 7 of meer geven voor zijn prestaties, aldus de staatssecretaris. In 2013 gaf 75 procent van de reizigers een 7 of hoger. 

Mansveld wil ook dat NS en ProRail meer gaan samenwerken en meer transparantie gaan bieden. Eerder weigerden de bedrijven nog inzage te geven in de database van punctualiteitscijfers. RTL had daarom gevraagd, maar ving bot bij de hoogste rechter. De Tweede Kamer heeft Mansveld nu opgedragen om meer transparantie van de spoorbedrijven te vragen.

Als NS en ProRail de afspraken niet nakomen, kunnen ze een boete krijgen oplopend tot respectievelijk maximaal 6,5 miljoen en 2,75 miljoen euro per jaar. In het uiterste geval kan zelfs een concessie worden teruggenomen. Maar bij goede prestaties kan er ook een beloning komen. Op het boetesysteem is veel kritiek. Als er geen boete wordt opgelegd, betaalt NS via een dividend ook geld aan de Nederlandse staat. Bij een boete is het dividend juist lager. Het spoorbedrijf heeft jaarlijks een omzet van ruim 4.600 miljoen euro. Diverse politieke partijen denken dat het huidige systeem NS onvoldoende prikkelt.

Volgens de concessie mag NS onder een reeks voorwaarden de tarieven in de spits gaan verhogen. Daarbij kan een enkele reis in de spits maximaal 10 procent duurder worden als het kaartje buiten de spits minimaal 12 procent goedkoper wordt. Maand- en jaarkaarten mogen 6 procent stijgen.

De maatregel moet reizigers prikkelen om buiten de spits te gaan reizen. In de Kamer werd eerder niet echt enthousiast gereageerd op een duurder spitskaartje. Maar Mansveld stelde in juni dat reizen in de spits niet snel duurder zal worden. "Tariefdifferentiatie is een middel, geen doel´´, benadrukte ze toen in de Kamer.

(c) ANP / Treinreiziger.nl