fbpx
Foto: Dave van Hattem

Vanaf 2014 minder nachttreinen door onderhoud

De meeste treinreizigers zullen volgend jaar geen grote veranderingen ervaren in de nieuwe dienstregeling op het spoor. Dat geldt echter niet voor reizigers van het nachtnet, die zullen vanaf 2014 frequent de trein moeten inswisselen voor de bus. Dit blijkt uit de capaciteitsverdeling 2014 van spoorbeheerder ProRail. De nieuwe dienstregeling gaat in op 15 december 2013.

Zo rijden de treinen in het nachtnet twee keer per week niet via Delft. NS zet in die nachten bussen in. Op het traject Amsterdam – Schiphol kunnen gedurende drie doordeweekse nachten geen treinen rijden. In totaal gaat het op dat traject om 24 nachttreinen per week die niet rijden. 

ProRail heeft Schiphol toegezegd te onderzoeken of tijdens hele drukke nachten het onderhoudswerk kan worden opgeschort. Verder zegt de spoorbeheerder zich tot het uiterste in te spannen om de overlast voor reizigers in 2015 te verminderen. 

Onder meer de Onderzoeksraad voor de Veiligheid kwam met adviezen na de treinbotsing in Amsterdam om het treinverkeer bij werkzaamheden veiliger te maken. Op grond van die adviezen heeft ProRail besloten om bij werkzaamheden niet meer in twee richtingen over enkel spoor te rijden. Dat gebeurde wel ten tijde van het ongeluk.

Reizigersorganisatie Voor Beter OV kan zich niet vinden in de nieuwe werkwijze. "Reizigers worden op deze manier de trein uitgejaagd. Die mensen kiezen in veel gevallen dan voor de veel gevaarlijker auto" stelt de vereniging. De vereniging wijst erop dat de trein per reizigerskilometer veel veiliger is dan de auto.

Foto: Dave van Hattem