fbpx

Arriva zoekt testreizigers voor zelfrijdende trein (met machinist)

Tussen 13 en 17 februari organiseert Arriva de eerste testritten met zelfrijdende treinen met reizigers. De testritten zullen in de avond plaats vinden. Per testrit zoekt Arriva 50 reizigers, die worden beloond met een bol.com cadeaubon en een Arriva-dagkaart.

Het gaat om zelfrijdende treinen waarbij de machinist de verantwoordelijkheid houdt, daarmee is de situatie vergelijkbaar met de automatische piloot in het vliegtuig. In vaktermen gaat het om Automatic Train Operation (ATO) level 2.

Testreizigers gezocht

De eerste testen zijn vorig jaar uitgevoerd tussen Groningen en Zuidhorn, maar bij die test mochten geen reizigers mee. Bij de tests die nu op het programma staan, mogen wel reizigers mee. Er zijn wel een aantal eisen verbonden. Zo moeten de testreizigers goed ter been zijn, en bereid te zijn om twee keer een rit van een uur te maken (twee keer van Groningen naar Buitenpost en terug). Reizigers die interesse hebben kunnen zich via deze pagina aanmelden.

De ritten vinden plaats op donderdag 13, vrijdag 14, zaterdag 15, zondag 16 en maandag 17 februari tussen 20.00 en 24.00 uur.  De testritten zijn bewust in de avond. Dan rijden er minder reguliere treinen en is er dus meer ruimte op het spoor. De testritten worden georganiseerd in samenwerking met ProRail, Arriva, de provincie Groningen en Stadler. Stadler is als treinbouwer verantwoordelijk voor de ATO-techniek.

Over ATO

Er bestaan vier verschillende niveaus van Automatic Train Operation. De proef wordt uitgevoerd op ATO-systeem niveau 2. Dat betekent dat de machinist betrokken blijft, maar dat bepaalde taken worden overgenomen. Zo wordt de machinist ondersteund met een type smart cruise control. De verwachting is dat treinen hierdoor dichter op elkaar kunnen rijden zodat de capaciteit op het spoor wordt vergroot. Het energieverbruik daalt, zo is de verwachting, omdat treinen gelijkmatiger rijden en minder hoeven te stoppen.

Bij ATO-systeem niveau 4 kunnen de treinen volledig automatisch rijden, zonder machinist. Op dit moment zijn er echter geen testen gepland op niveau 3 en 4. Er wordt over nagedacht om ATO-systeem niveau 2 uiteindelijk tussen 2030 en 2035 in Groningen te implementeren.

In beeld: ATO test bij NS (eind 2019)

0 0 stemmen
Artikel waardering
16 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Simon
4 jaren geleden

Bij deze testrit mogen reizigers mee.
Van wie mag dat?

Simon
4 jaren geleden

Een machinist mag niet op ATB vertrouwen maar nu gaan we er automatisch mee rijden en nemen ook nog reizigers mee.
Wonderlijk verhaal. Dacht even dat het 1 april was.

Gerben Vos
4 jaren geleden
Antwoord aan  Simon

ATO is iets heel anders dan ATB.

Maurice Beckand Verwee
4 jaren geleden

vind ik leuk, man 76 jaar rijdt veel met de trein.

ik wil zeker mee doen! met mijn echtgenote

m.beckand verwee
4 jaren geleden

ik die mee met mijn vrouw.

Paula Ras
4 jaren geleden

Ik ben graag van de partij. Mijn in memoriam vader en machinist reist in mijn hart mee

Klaas-Jozef
4 jaren geleden

Geweldige organisatie! 2 km lopen? Heen? & dan om middernacht ook weer terug? Kunnen ze niet gewoon op het hoofdstation beginnen? & is er ook sprake van enige ravitaillering? Vier uur lang, daar komt de aanreistijd nog bij…

Klaas-Jozef
4 jaren geleden

Nee, natuurlijk weet je dat niet. Is geen verwijt hoor. Kun je niks aan doen. Arriva is gewoon te beroerd/dom om het te melden.

Annemiek
4 jaren geleden
Antwoord aan  Klaas-Jozef

Ik lees nergens iets over 2 kilometer lopen. Maar dan nog… Twee kilometer is toch niet zoveel? Ik denk dat Arriva liever enthousiaste mensen aan boord heeft dan zuurpruimen die zeuren over een korte wandeling.

Henk Potze
4 jaren geleden

Dit vind ik leuk om mee te gaan. Alleen weet ik wel graag de vertrek en aankomsttijden voordat ik me opgeef. Vr.gr van Henk Potze.

dries molenaar
4 jaren geleden

2030 voor zoiets simpels is echte veel te laat. Hogere niveaus zijn elders al jaren in bedrijf. Wat is het probleem?

Wouter G.
4 jaren geleden

Voor niet-Groningers zonder auto ongeschikt, gezien de laatste trein al is vertrokken als de test voorbij is.