Boete zorgt voor reputatieschade bij ProRail
13 apr 2017 14:14
Spoorbeheerder ProRail is niet blij met de boete van ruim 1 miljoen euro die staatssecretaris Sharon Dijksma heeft opgelegd. “Het zit me dwars, niet vanwege het geld maar door de reputatieschade die het oplevert”, zegt topman Pier Eringa. “Het is deels een gevolg van een erfenis uit het verleden. Daar worden we nu voor gestraft.”
“Met 78,6 procent van de hogesnelheidstreinen die op tijd reden, werd in 2016 niet aan de eis van 80 procent voldaan. Daarom is ProRail ook niet tevreden over de prestaties van de treinen op de HSL en steekt daarom ook de hand ook in eigen boezem. We hebben beloften gedaan die we niet konden waarmaken.”
Volgens Eringa werkt ProRail hard aan verbeteringen om de hogesnelheidslijn minder kwetsbaar te maken. “We zien dat het aantal storingen aan de infrastructuur het afgelopen jaar is afgenomen. We hebben er vertrouwen in dat we met de maatregelen het aantal storingen verder kunnen brengen.”
Dit jaar zullen nog meer treinen als in 2016 van de HSL gebruik maken. Zo rijdt de intercity Den Haag – Eindhoven nu ook via de hogesnelheidslijn. De afgelopen maanden gingen met grote regelmaat treinen kapot op de HSL.
De HSL is gebouwd voor hogesnelheidstreinen zoals bijvoorbeeld de Thalys, die zijn voorzien van een speciaal omschakelsysteem. De Intercity Direct heeft een ander systeem, legt spoorbeheerder ProRail uit. Als de trein moet omschakelen van het ene stroom- en veiligheidssystemen moeten omschakelen naar het andere systeem gaat het vooral fout.
4de alinea: meer treinen dan. Laatste alinea: “moeten omschakelen” weghalen, of zin herzien op een andere manier.
Inhoudelijk: reputatieschade? Prorail is toch de enige voor de infra? Dus hoeveel schade is er dan? Zolang er maar een stijgende lijn inzit; het zou alleen wel wat sneller beter mogen gaan 🙂