Budgettrein Ouigo straks vanaf Parijs Montparnasse
02 okt 2017 10:30
De goedkope hogesnelheidstrein Ouigo van de Franse spoorwegen dringt in december door tot het centrum van Parijs. De prijsvechter op de rails krijgt dan ook het station van Montparnasse als uitvalsbasis, meldden Franse media zaterdag.
Ouigo is het antwoord van de Franse spoorwegen op low cost airlines. In april 2013 werd Ouigo geïntroduceerd. De trein rijdt tot nu toe niet vanaf het centrum, maar vanaf de rand van de stad (Marne la Vallée of Massy). Daar werd bij de introductie bewust voor gekozen. Doordat de treinen buiten de stad vertrekken, bereiken ze sneller de hogesnelheidslijn. Daardoor kunnen de treinen efficiënter worden ingezet. Terwijl een gewone TGV gemiddeld acht uur per dag wordt ingezet, wordt Ouigo gemiddeld circa 12 uur per dag ingezet.
Concept
In het concept is geen plaats voor de eerste klas, waardoor er bij Ouigo ruimte is voor 630 reizigers in plaats van 530 bij de reguliere TGV. Ouigo verkoopt treintickets al vanaf 10 euro. Ouigo rijdt vanaf de rand van Parijs naar bestemmingen als Lyon, Marseille, Montpellier, Rennes en Valence. Het concept is vergelijkbaar met low cost airlines. Zo is alleen een klein bagagestuk gratis, en moet er voor vertrek worden ingecheckt. (Zie ook: Budget TGV Ouigo, dé low cost trein)
Hoge bezetting
De formule van Ouigo slaat aan. Ouigo vervoerde al het eerste jaar 2,5 miljoen reizigers (april 2013 – april 2014). En inmiddels is dat meer dan verdubbeld: in 2016 namen 5,1 miljoen reizigers de Ouigo. De trein kent een relatief hoge bezettingsgraad (circa 88%), terwijl bij de reguliere TGV gemiddeld een derde van de stoelen onbezet blijft. Volgens de Franse spoorwegen zou 40% van de reizen zonder Ouigo niet gemaakt zijn.
Duurdere tickets
Door Ouigo vanaf 10 december vanaf Parijs Montparnasse te laten vertrekken, moet het aantal reizigers verder gaan stijgen. Welke consequenties dat heeft voor de tarieven is niet in detail bekend gemaakt. De treinreis van of naar een station in Parijs zelf wordt wel wat duurder, schrijven Franse media. Vanaf 3 oktober start de verkoop voor reizen vanaf 10 december. De eerste steden die de Ouigo vanaf het station Montparnasse aandoet zijn Bordeaux, Nantes en Rennes.
Amsterdam
In 2013 vertelde de SNCF dat als de budgettrein een succes zou worden, de trein mogelijk ook zou uitbreiden naar Brussel, Amsterdam en Londen. Dat is tot nu toe niet gebeurd. Alleen tussen Brussel en Parijs is er een budgettrein (Izy) geïntroduceerd. Izy is echter geen volle dochter van de SNCF, maar van Thalys. SNCF bezit 62% van de aandelen van Thalys. Thalys heeft tot nu toe laten weten dat Izy voorlopig niet naar Nederland komt. Hier alle details over budgettrein Izy Brussel – Parijs.
Vreemd dat er een andere strategie gekozen is voor Ouigo dan voor Izy. Izy rijdt juist veel langerzamer (tot 2u30) dan Thalys tussen Parijs Brussel en daardoor zijn er minder rotaties mogelijk. Er zijn twee treinen in rotatie die meestal elk één retour per dag doen – met een beetje schuiven kan daar makkelijk een extra retour bij.
Izy rijdt in België over de HSL en neemt in Frankrijk de klassieke lijn vanaf Arras om netvergoeding te besparen, daar onstaat ook het uur vertraging tov Thalys. Terwijl dat nettarief kennelijk voor Ouigo juist geen probleem is: “Doordat de treinen buiten de stad vertrekken, bereiken de treinen nu sneller de hogesnelheidslijn. Daardoor kunnen de treinen efficiënter worden ingezet.”
Misschien zit het verschil toch in de eigendomsstructuur Thalys vs. SNCF?
Izy zou de IC A’dam-Brussel kunnen vervangen. Precies hetzelfde principe.
Izy zou eigenlijk wel aardig op Breda kunnen rijden. Of Rotterdam wat meer in het bereik van de hele Randstad is. Als er tenminste perronruimte en een keerspoor vrij kan zijn.
Maar in Nederland zijn as-kilometers ook nogal duur waardoor er bijvoorbeeld geen autotreinen meer zijn.