fbpx
Foto: (c) Bas Weetinik Fotografie

CAO akkoord: stakingen bij bussen definitief van de baan

16 jan 2018 11:56

Werknemers in het openbaar vervoer krijgen alsnog een nieuwe CAO. Vakbonden FNV en CNV zeggen afspraken te hebben gemaakt met de werkgevers in het openbaar vervoer over de aanpak van de werkdruk, loonsverhoging en een vaste baan voor duizend uitzendkrachten. Zo kunnen de werknemers de komende drie jaar een loonsverhoging van 8,3 procent verwachten.

Volgens CNV zijn er ook concrete afspraken gemaakt over sociale roosters, zodat de werknemers werk en privé beter kunnen combineren. Ook is afgesproken dat er uiterlijk na tweeënhalf uur gelegenheid is om naar het toilet te gaan. De CAO-perikelen leidden begin dit jaar tot een grote landelijke staking. In het hele land reden op 4 januari zo goed als geen bussen. Ook reden er minder regionale treinen.

De bonden wilden eigenlijk vanaf dinsdag estafettestakingen in het regionaal vervoer organiseren als de werkgevers de bonden niet tegemoet zouden komen. Donderdag besloten de bonden de stakingen uit te stellen omdat ze een positieve uitkomst van de gesprekken met werkgevers verwachtten. In de komende drie jaar krijgen de medewerkers in totaal een loonsverhoging van 8,3 procent. In de nieuwe CAO zit eveneens een baangarantie voor de komende drie jaar voor alle buschauffeurs, treinmachinisten, monteurs en toezichthoudend personeel, stelt CNV. Verder komt er een gezamenlijk onderzoek van werkgevers en vakorganisaties naar de mogelijkheid om de bestaande ouderenregeling te verbeteren, aldus FNV.

In het streekvervoer werken ongeveer 12.000 mensen. Ook de stadsbussen van veel steden vallen onder deze CAO. De komende tijd kunnen de vakbondsleden stemmen over de gemaakte afspraken.

(c) Treinreiziger.nl / ANP

4 gedachten aan “CAO akkoord: stakingen bij bussen definitief van de baan”

  1. Jur schreef:

    Met 8,3% loonsverhoging is de reiziger weer het haasje. Omdat de rijksbijdrage niet wordt verhoogd zal dit betaald moeten worden uit tariefsverhogingen (waarbij studenten niet meebetalen) en uit inkrimping van de diensten.

  2. lezer schreef:

    De prijzen stijgen toch altijd in het OV? Vergelijk prijspeil van nu met pak hem beet 10 of 20 jaar terug. Het valt me op dat algemene prijsstijgingen als een vanzelfsprekendheid worden gebracht (en reizigers die daar wat van zeggen worden uiteraard als zeurders en klagers weggezet). En winst voor NS wordt ook altijd positief gebracht. Maar o wee als prijsstijgingen komen door betere salarissen 😉

    1. Tim schreef:

      8,3% in drie jaar is gezien ook nog alle andere extra’s in de nieuwe CAO absurd, dat krijgt niemand in het bedrijfsleven. Als je dat moet verhalen op de reiziger zouden de tarieven al gauw met 15% omhoog moeten omdat studenten (en dat is een groot deel van de reizigers) niet meebetalen aan een verhoging want de prijs de OV-Studentenkaart ligt voor jaren vast. En dat betekent dat er naast een flinke prijsverhoging ook weer een flink gesneden zal moeten worden in het aantal ritten aangezien de gemiddelde busconcessie amper quitte speelt.

  3. lezer schreef:

    Ongeveer 2,65% loonsverhoging over drie jaar (dat is een kwestie van rekenen) -absurd- vinden zegt genoeg over het tijdsgewricht waarin we leven. Ik laat de gelddrukoperatie van de ECB waarin naar 2% inflatie wordt gestreef (en lief gezegd tussen de 1 à 2% wordt gehaald) maar buiten beschouwing. Ook de jaren dat er geen groei was in lonen laat ik ook maar buiten beschouwing. Goed dat je de overheid erbij haalt! (met de studentenkaart etc.) Die beweert namelijk dat het heel goed gaat met de economie en dat Nederland allerlei verplichtingen jegens andere landen (migranten, Euro etc. etc.) uitstekend aan kan. Kennelijk is de overheid te zuinig in haar aanbestedingen met als ‘verklaring’ dat ze dit voor de arme studenten doet 😉

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *