Drielandentrein stap dichterbij door nieuw contract Stadler-Arriva
29 jun 2020 18:05
De komst van de Drielandentrein Luik – Maastricht – Aken is een stap dichterbij gekomen. Arriva heeft met Stadler een contract ondertekend om de treinen te voorzien van het Europese beveiligingssysteem ETCS. Omdat de treinen nu nog niet zijn uitgerust met dit systeem, zijn de treinen in België nog niet toegelaten.
Arriva mikt nog steeds om per december 2022, of anders in de loop van dienstregeling 2023 de treindienst Aken – Maastricht door te trekken naar het Belgische Luik. In totaal worden 36 treinen voorzien van ETCS, waaronder de acht treinstellen voor de drielandentrein (RE18).
Voor Stadler is dit de eerste opdracht om treinen te voorzien van haar ETCS-systeem. Stadler wordt verantwoordelijk voor de gehele uitvoering van het project. Dat wil zeggen ontwikkeling, engineering en de toelating. Deze opdracht wordt uitgevoerd tussen 2020-2024. De eerste treinen, voorzien van het systeem, komen in 2022 beschikbaar zodat die ingezet kunnen worden op het internationale treintraject RE 18.
ERTMS is de Europese digitale standaard waarmee het spoor voor volgende generaties geschikt wordt gemaakt. Het is een combinatie van een systeem in de trein (ETCS) én in het onderliggende spoor. Door deze Europese standaard wordt het eenvoudiger om landsgrenzen te passeren. De treinen worden uitgerust van het ETCS-systeem GUARDIA, dat is ontwikkeld door een joint venture waarbij Stadler betrokken is. Het gaat om zowel de hardware als software in de trein. Het stelt de machinist in staat om de positie, snelheid en aanvullende gegevens van de trein te visualiseren.
Eerste gedachte; welk excuus zullen de Belgen nu weer gaan verzinnen?
Misschien vinden ze de kleur dit keer niet mooi?
De Poolse vervoerder Koleje Mazowieckie was volgens mij eerder met de toelating van GUARDIA op de FLIRT’s.
Volgens Stadler zelf (in het Duits: https://www.stadlerrail.com/de/medien/article/neues-zugsicherungssystem-von-stadler-wird-erstmals-bei-den-neuen-bls-zuegen-eingebaut/173/) was de BLS de eerste vervoerder die FLIRTs met GUARDIA kreeg.
ondertekent = ondertekend
Waarom laten DB-dochter Arriva en ProRail zich steeds weer in luren liggen door een van de meest fossiele bedrijven van België (NMBS, sinds 1926).
Als de Drielandentrein gaat rijden laat dan deze van Aachen Hbf naar Stolberg Rheinland Hbf doorrijden en van Maastricht Centraal via Luik Guillemins naar Luik Sint Lambertus. Dan bied je een goede en snelle verbinding tussen de Luikse binnenstad en de omringende grotere steden in de buurlanden.
Eupen moet een verbinding via Stolberg Altstadt- Hbf ,Dueren en Euskirchen krijgen. Met op beide eindpunten goede aansluitingen.
Maar ook de trein Hamont naar Weert zo snel moeglijk invoeren met eerst een vervangende bus en dit geldt ook voor de lijn Roermond-Dalheim en verder. Met haltes bij Meinweg en Vlodrop. Natuurparken zijn mooier om met zo n duurzaam OV transportmiddel te verbinden.
Niet alleen de steden of dorpen vooor werk, school of hobby!
INderdaad maar snel zonder verdere discussie de IJzeren Rijn herstelln. Nuttig voor iedereen. Inclusief voor het kaal gebrande Meinweg waar later wel weer toeristen naar toe zouden kunnen willen.
Waarom komt hier de roep om en IJzeren Rijn weer op. Wat is het nut van een IJzeren Rijn? Is een droom uit de 19e eeuw die feitelijk na de Eerste Wereldoorlog al was achterhaald. De Belgen hebben er de stekker uit getrokken. De Belgen kunnen medewerking voor herstel van dit al vele jaren ongebruikte en verpauperde goederenspoor van Nederland afdwingen, maar doen dat niet. Is een gevoelige tegenstelling tussen Wallonië en Vlaanderen, dus gebeurt er niets.
Voor passagiersvervoer niet van belang. Het oostelijk deel van de Kempen in België is te dun bevolkt. De stationnetjes op de lijn naar Hamont zouden in Nederland al lang gesloten zijn vanwege het geringe aantal passagiers.
Verder teveel milieuschade en schade voor wijken in Roermond. Zonder discussie en langdurige procedures zal het niet gaan en waarvoor zou men het doen? Er zijn ingrijpende en kostbare werkzaamheden nodig. Je zit met drie verschillende netspanningen. De treinen die in België naar Hamont rijden mogen niet naar Nederland en Nederlandse treinen mogen niet naar België.
Op het Duitse deel rijden nu nog dieselstoptreintjes op een enkelspoor. Duitsers willen naar Outlet in Roermond en de jachthavens aan de Maasplassen. Deze liggen echter te ver van het station van Roermond.
Er zijn voldoende échte prioriteiten om geld en energie in te steken.
Het is een vrachtvervoerbehoefte. Het is een manier om minder trucks op te weg te hoeven zien en ruiken. Niet alleen voor de Antwerpse haven maar ook van groot nut voor Brabant en zelfs Rotterdam. Hoe meer hoe beter. Uiteindelijk gaat spoor ook niet door het Meinweggebiedje maar gaat het buitenom. Niets aan de hand. Met een nieuw spoorbed, beveiliging, hier en daar wat schermen en zoveel mogelijk overgangen gesloten kan het binnen twee jaar in bedrijf. Het tracé is er gewoon.
@Mijnheer Molenaar.
Het tracé gaat écht door het Nationaal Park. Graag nodig ik u ter plekke uit om daar te gaan kijken. Er ligt inderdaad een tracé, maar daar rijdt echt binnen twee jaar geen trein op. Het grootste deel is slechts enkelspoor. Moet je in Roermond huizen gaan afbreken voor een tweede spoor? Je zult tunnels onder het spoor moeten aanleggen om woonwijken met elkaar te verbindingen. Allerlei geluidsisolatie moeten gaan toepassen. Het kan zijn dat lange tunnels hier verplicht worden. Er zijn ingrijpende aanpassingen nodig bij de stations Weert en Roermond met fly-overs.
De Belgische burgemeesters van de gemeenten in de Oostelijke Kempen zijn nu nog aan het lobbyen voor een personentrein tussen Hamont en Weert, maar dat zal radicaal omslaan in tegenwerking als bewoners gaan klagen over komende, denderende goederentreinen langs hun achtertuin. Een Belgische burgemeester is voor een nieuwe periode afhankelijk van kiezers.
@mijnheer Molenaar.
Kijk op deze kaart van het Nationaal Park Meinweg.
Laat eerst maar die Drielanden-trein rondkomen met fatsoenlijk materieel, voordat er verder geboomd gaat worden over allerlei boemeltjes, die waarschijnlijk toch geen voldoende passagiers zullen trekken
Helaas zijn er in Nederland nog teveel boemellijnen die oftewel enkelsporig zijn of zonder elektrificatie!
@kijk daar eerst naar.
Waarom wordt deze opdracht nu pas gegeven? Het was voor de start van de Drielandentrein al bekend dat ETCS vereist zou zijn voor toelating in Belgie. Dit is namelijk een eis voor nieuwe treinen. Toch heeft Arriva treinen besteld die niet voldeden aan de toelatingseisen, en is vervolgens verbaasd dat de treinen niet worden toegelaten. Tja… Ik zie in comments dat “de NMBS” de schuld krijgt, maar dat is te makkelijk en is -in dit geval- gewoon ook niet terecht. Voor internationaal spoorvervoer heb je voldoende kennis aan beide zijden van de grens nodig en daar schort het nog wel eens aan.
Klinkt op zich begrijpelijk. Maar ik heb begrepen dat de huidige treinen tussen Maastricht en Luik ook niet aan de eisen voldoen. Beetje scheef dan..
Dat zijn ook geen nieuwe treinen.
Daar gaat het om.
Treinen zonder ETCS worden uitgefaseerd door bij nieuwe treinen ETCS te verplichten.
Nbbs rijdt tussen luik en Maastricht met stellen waar hooguit tbl+ inzit. Dus zonder ertcs en atb!
Het flauwe is dat NMBS zulke eisen zeer vaag het gecommuniceerd. Het argument van de NMBS dat ze de treinen weren voor de beveiliging is heel krom, aangezien het baanvak waar ze gaan rijden niet over ERTMS beschikt. Nu word nog gereden met ‘crocodile’ een super simpel systeem dat stroompjes registreert. Als de NMBS echt de veiligheid waardeerde, lieten ze deze flirts gewoon binnen.
Het probleem zit in het stuk baanvak tussen de brug over de Maas en het station Guillemins en het station zelf.
Het is dan ook helemaal geen beslissing van de NMBS maar van DVIS (Dienst Veiligheid en Interoperabiliteit van de Spoorwegen).
Het is ETCS, niet ECTS !
>>Voor Stadler is dit de eerste opdracht om treinen te voorzien van haar ETCS-systeem
>>
What could possibly go wrong.
En hebben de belgen dan ERTMS op dat traject?
Ze hebben TBL1+. Een systeem dat werkt via Eurobalises (bakens in het spoor) en feitelijk ETCS-ready is. Maar met de Belgen weet je maar nooit wanneer die knop omgaat.
Hopelijk krijgt Arriva het nu wel voor elkaar om de treinen in België te laten rijden. De huidige treinen voelen onveilig en oud aan. Daarnaast hoop ik dat de frequentie van de treinen zal worden verhoogd. Is er al bekend of er in/uitcheckpaaltjes komen in Luik?
Die staan er in Aken ook gewoon, dus zie niet waarom niet.
T zal wel geholpen hebben dat Arriva vd Deutsche Bahn is,
En de nmbs nooit ergens aanmeewerkt
Wellicht had DB Arriva tijdig kunnen adviseren om de treinen voor de dienst op Luik te mét ETCS te bestellen.
Merkwaardig toch die nu nog ontbrekende verbindingen vooral per bus van/naar België. Jarenlang wordt gesolt met een tramverbinding Maastricht-Hasselt. Bovendien blijken de busverbindingen met B.busmij. “De Lijn” tussen Maastricht en diverse omringende plaatsen in België wel te kunnen floreren. Maar andere grote grenssteden als Breda, Roosendaal, Bergen op Zoom, Tilburg, Eindhoven 5e en zesde grootste steden van Nederland, is de verbinding met het buurland uitermate slecht v.v. Dit toch; naar mijn eigen bevindingen levendig dagelijks verkeer ook v.v. grensverkeer als toerisme en woon/werkverkeer, en binnensteden bezoek, plaats vindt. En we kennen nu zeker toch al 20jaar open binnengrenzen als met Ned./België. E.U. is qua vervoer als bus/trein nauwelijks sprake met Belgische buur. Verbindingen als met voornoemde grote steden in het zuiden van ons land, hadden er al lang mogen/kunnen zijn. Niemand van ambtenaren die dit aan gaat horen of lezen we erover. Byzonder vreemd toch. Wat houdt de Belgen of Nederland tegen initiatieven te nemen in deze?
Tja… op het talud waar nu het snelfietspad Eindhoven-Valkenswaard ligt, reden ooit treinen. Hetzelfde verhaal voor Geldrop-Heeze-Valkenswaard-Neerpelt. Ook op Tilburg-Schaluinen-Turnhout reden ooit treinen. En toen BRAVO nog EMA heette, had je twee grensoverschrijdende buslijnen: de 172 Eindhoven-Valkenswaard-Lommel en 176 Valkenswaard-Achel-Neerpelt. Dat is allemaal verdwenen. Volgens mij een gevolg van de alsmaar toenemende automobiliteit, waartegen het OV niet kan concurreren.
Gewoon geen voldoende passagiers. Er werkten destijds veel Belgen bij Phillips, maar die werden met speciale bussen in opdracht van Phillips vervoerd.
de Ema had lijn 179 Eindhoven-Lommel.de BBA maakte er 172 lommel maar dan via luyksgestel.de Bravo heeft wel een buurtbus Eersel Lommel lijn 272
De Brabantse stedenrij kent inderdaad een aantal grotere steden en middelgrote steden, maar aan de andere zijde van de grens is de Kempen dunbevolkt.
Roosendaal – Antwerpen zou natuurlijk gemakkelijk verbeterd kunnen met een Intercity. Er zou een gewone Intercity van Breda, Noorderkempen naar Antwerpen kunnen rijden, zodat de Benelux hier niet hoeft te stoppen en een stuk sneller naar Antwerpen kan.