fbpx

Een ochtendvullende bezigheid…

29 aug 2008 19:00

Het is alweer een tijd geleden dat ik iets heb geschreven op Treinreiziger.nl. Aan de ene kant jammer, aan de andere kant geluk! Een geluk omdat het betekent dat ik geen bijzonderheden tijdens mijn treinreizen opmerk. Via deze weg wil ik voornamelijk positieve ontwikkelingen rondom de NS verder vertellen, bediscussiëren of mijn eigen stempel erop zetten. Ik denk dat dit verhaal kan worden geschaard onder mijn eigen stempel erop zetten. Daarom even een kort verslag van vrijdag 29 augustus 2008.

Om 6u54 vertrok ik van m´n huis in Egmond aan den Hoef in de richting van het centraal station van Alkmaar. Deze dag begint just in time. Mijn intercity (IC) naar Amsterdam en Nijmegen stond al gereed en werd gecombineerd met het treindeel uit Den Helder.

Om 7u15 wordt er voor het eerst omgeroepen dat we een kleine vertraging gaan oplopen, dit vanwege een defecte trein bij Castricum. Een kleine drie minuten later wordt deze vertraging echter omgezet naar een “deze trein wordt opgeheven”. De trein stroomt leeg en een kleine 800 reizigers lopen enigszins verdwaasd over het station. De één op zoek naar een conducteur de andere hevig bellend naar thuisfront, werk of school/studiegenoten (is er een deal tussen de NS en de telecombedrijven vraag ik me dan af).

Inmiddels arriveert de IC vanuit Schagen naar Maastricht op station Alkmaar, ook deze trein wordt bij aankomst in Alkmaar opgeheven. Hier komen nog eens ruim 400 reizigers uit. Ook deze reizigers weten niet waar ze aan toe zijn. Ondertussen vertelt een medewerker van Service & Veiligheid op perron 5, dat de trein is opgeheven volgens de procedure van NS. Die is als volgt: Als er tussen Alkmaar en Uitgeest een verstoring is waardoor er maar één spoor kan worden gebruikt zullen alle Intercity-treinen tussen Alkmaar en Amsterdam worden opgeheven, alleen de sneltrein Hoorn – Alkmaar – Haarlem zal op dit moment door blijven rijden.

Daar sta je dan. Een verwoede poging van mij om een (lijn)bus te nemen naar Uitgeest mislukt. Deze rijden slechts 1x per uur en hij was nét acht minuten weg. Dan maar, net als de overige gestrande reizigers, wachten tot er weer een trein gaat rijden. De medewerkers van Service & Veiligheid geven het advies om met de sneltrein naar Den Haag te gaan, en dan over te stappen in Uitgeest of Haarlem. Aangezien deze treinen een veel kleinere capaciteit hebben (zo´n 540 plaatsen per trein) besluit ik me neer te leggen bij de situatie en te wachten.

Om even voor half 8 roept een machinist dat op deze geweldige ochtend ook nog het omroepsysteem is uitgevallen, dat was echter niet zijn enige mededeling. Hij zal over ongeveer een kwartier de op perron 1 aangekomen IC gaan rijden. Alle op perron 5 gestrande reizigers snellen naar perron 1 om vervolgens plaats te nemen in de IC. Deze IC gaat echter niet langs Heiloo en Castricum maar zal worden omgeleid via Heerhugowaard en Hoorn om vervolgens zijn weg te vervolgen naar Zaandam, Amsterdam Sloterdijk met als eindbestemming Amsterdam Centraal.

Al enige tijd houd ik de mobiele website van NS in gaten (http://m.ns.nl). Op deze website staan de actuele vertrektijden/vertragingen van station Alkmaar. Deze meldt inderdaad om 7u53 een “Extra trein” naar Amsterdam Centraal vanaf perron 1, komt goed uit, want daar zit ik in… Maar mijn oog valt ook op de IC naar Nijmegen. Volgens de website zal deze om 8u12 + 2 min vertrekken naar Amsterdam, Utrecht en Nijmegen. Even twijfel ik of ik uit zal stappen en ga wachten op die trein. Door mijn jarenlange ervaring met de NS besluit ik te blijven waar ik ben en te wachten.

7u52, de sneltrein naar Hoorn komt binnen op spoor 2. 7u53 de sneltrein vertrekt en de IC waarin ik me bevind staat nog steeds te wachten. Enkele medereizigers grappen al, nou let maar op, straks gaat deze ook niet vertrekken. Op de mobiele website van NS check ik even wat de verwachte vertrektijd is in Hoorn, 8u26 staat er. Ik ben benieuwd of dat allemaal gaat lukken. Om 7u55 vertrekken we in de richting van Alkmaar Noord (waar we geen stop maken) en Heerhugowaard. Daar stoppen we wel, echter de deuren blijven gesloten. We staan weer naast de sneltrein naar Hoorn. Ik bedenk dat er tussen Heerhugowaard en Hoorn enkel spoor ligt en dat we dus moeten wachten op de sneltrein vanuit Hoorn. De conducteur/machinist meldt dit later ook en voegt daaraan toe dat we achter de sneltrein naar Hoorn aan gaan rijden. Dat zal opschieten bedenk ik me nog.

Inmiddels (8u03) is de sneltrein naar Hoorn vertrokken, ik wordt om 8u10 gebeld door m´n teamgenoot (die ik eerder op de ochtend in kennis stelde van deze vertraging) dat de verstoring volgens de NS is opgeheven en het treinverkeer langzaam wordt hervat. Om 8u13 is het sein veilig en vertrekt ook de “Extra trein” in de richting van Hoorn. Ik baal licht want ik had nu dus toch in de IC van 8u12 + enkele minuten vertraging naar Amsterdam en Nijmegen kunnen zitten. Achteraf is altijd makkelijk praten, ik zat nu immers in een “Extra trein” via Hoorn. We rijden nog steeds achter die sneltrein aan en komen om 8u18 bij station Obdam, om 8u21 mogen we weer verder rijden en ik ben nog steeds benieuwd of we de vertrektijd van 8u26 in Hoorn gaan halen.

Een korte tijd later arriveren we op station Hoorn. Hier gaan de deuren wel open, maar worden de reizigers die uit willen stappen gewezen op het volgende: door de lengte van de trein kunnen wij niet garanderen dat er bij uw deur perron ligt. Let hierop bij het uitstappen. Om 8u32 vertrekken we richting Zaandam. Daar komen we om 8u54 aan. De mobiele website vertelt mij echter dat de IC naar Maastricht om 8u52 zal vertrekken uit Zaandam. Na even logisch nadenken trek ik de conclusie dat die voor ons is vertrokken en dat uitstappen op Zaandam geen meerwaarde zal hebben. Ik blijf weer zitten. Op Amsterdam Sloterdijk waar wij om 9u00 aankomen en binnen een minuut weer vertrekken zie ik op de andere borden staan dat de IC naar Maastricht nog aan moet komen. Ik reken alweer op een snelle overstap op station Amsterdam Centraal waar wij 9u07 aankomen. Helaas was deze gedachte op deze ochtend iets te voorbarig. Geen IC-treinen die binnen een paar minuten vertrekken in de richting van mijn eindbestemming voor deze dag, Amsterdam Amstel.

Ik besluit het Metronetwerk van Amsterdam te gebruiken. Om 9u22 stap ik de metro uit op Amsterdam Amstel. Ik bedenk dat ik ondanks al het gedoe op de ochtend wel meer van Noord-Holland gezien heb dan gebruikelijk. Wat ik me wel afvraag, hoe komt de NS op deze oplossing. Er komen twee IC-treinen aan met bij elkaar een capaciteit van zo´n 2000 zitplaatsen en ze willen die in een (snel)trein vervoeren met een capaciteit van krap 550 zitplaatsen. Dat gaat nooit passen. Omdat te bedenken is geen (logistieke) studie nodig. Welke knappe kop bij NS heeft dit bedacht? Of beter, wat is de reden voor deze aanpak? Ik ben benieuwd! Mijn advies in deze situatie zal ook zijn, hef sneltreinen op en laat Intercitytreinen met een of twee stops extra doorrijden (stop op Heiloo en Uitgeest om reizigers richting Beverwijk, Haarlem en Den Haag te bedienen). Perron 4 van station Uitgeest is lang genoeg voor een gemiddelde IC-trein. Hiermee dupeert de NS veel minder reizigers. Maar ja, dit is mijn mening en wie ben ik nou?

Mart Hopman
Augustus – september 2008