Ernstig ongeluk met Abellio trein in Schotland: 3 doden
12 aug 2020 14:39
Een reizigerstrein van NS dochter Abellio is in Schotland ontspoord op de route Aberdeen – Glasgow. De machinist, een conducteur en een reiziger zijn om het leven gekomen. Rookwolken op de plek van het ongeluk zijn van grote afstand zichtbaar. Volgens ooggetuigen is de aandrijvingsmotor in brand gevlogen.
Things not looking too good at the #Stonehaven train crash site. pic.twitter.com/8lzvlGm6Su
— James #conservative voice 🇬🇧😷🇺🇸 (@JamesHesp) August 12, 2020
De trein vertrok woensdagochtend om 6:38 uur uit Aberdeen richting Glasgow Queen Street. Naar verluidt zou de trein slechts zes reizigers hebben vervoert, en daarnaast zouden zes personeelsleden aan boord zijn geweest. Omstreeks 9:40 uur is de trein ontspoord. De trein van ScotRail ontspoorde ongeveer 25 kilometer ten zuidoosten van Aberdeen in de gemeente Stonehaven.
Volgens Daily Mail zou de trein zijn gestopt vanwege een aardverschuiving. De krant meldt dat de trein vervolgens terug reed richting Aberdeen, maar dat toen een tweede aardverschuiving volgde. Ingewijden zeggen tegenover de Britse krant dat dit waarschijnlijk de ontsporing heeft veroorzaakt, maar dat is nog niet officieel vastgesteld.
Huge billowing black smoke from train on fire after derelailing near Stonehaven. pic.twitter.com/Rk01bS5RLI
— Chris Harvey (@ChristopherHarv) August 12, 2020
Abellio rijdt in Schotland onder de naam ScotRail en is een dochter van de Nederlandse Spoorwegen. NS-baas Roger van Boxtel noemde het in een tweet een afschuwelijk treinongeluk. De Britse en Schotse premiers, Boris Johnson en Nicola Sturgeon spraken beiden van een zeer ernstig ongeluk.
Afschuwelijk treinongeluk (mogelijk door landverschuiving) met een van onze passagierstreinen van Scotrail bij Stonehaven in Schotland. We houden ons hart vast. Iedereen veel sterkte #Scotrail #Abellio #NS
— Roger van Boxtel (@rogervanboxtel) August 12, 2020
Dat ziet er niet best uit. Kan me nauwelijks voorstellen dat alleen de machinist in die brandende stuurwagen die daar in de greppel ligt overleden is, als je die wagons zo op elkaar gestapeld ziet liggen, het doet me herinneren aan Eschede, maar misschien was de trein verder vrijwel leeg. Hoe hard reed deze trein wel niet? Dacht niemand na over een snelheidsbeperking nadat ze nota bene terugkeerden vanwege een andere aardverschuiving? Goed, het is voorbeeld nummber zoveel van het totale mismanagement van infrastructuur in Engeland, ten aanzien van het spoor maar ook vooral ten aanzien van het waterbeheer. Dan kunnen we ons hier met de waterschappen toch vrij gelukkig prijzen.
Je speculeert en loopt vooruit of het onderzoek naar de oorzaken.
Aan foto’s elders te zien staat de locomotief aan de achterkant van de trein nog in de rails. Als de voorkant van de trein uit de rails loopt terwijl de locomotief achterop blijft duwen, is er niet per se een hoge snelheid nodig om de rijtuigen op te doen stapelen.
The train was a shortened High Speed Train with a power car at each end.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Intercity_125
The HST was set HA22 powered by 43030 & 43140. It was on 1T08 06:38 Aberdeen to Glasgow Queen Street. The derailment of the HST set resulted in 43140 ending up down an embankment, severely damaged and on fire. 43030 remained on the rails.
De NOS weet te vermelden dat er 3 doden te betreuren zijn.
Een goede samenvatting staat op
https://www.gov.uk/government/news/passenger-train-derailment-near-carmont-aberdeenshire