fbpx

Forse schade op het spoor. Vrijwel geen treinen tijdens avondspits

Sinds 11:00 uur donderdagochtend rijden er geen NS-treinen. Sinds 17:00 uur rijden er weer enkele treinen, maar van een betrouwbare dienstregeling is nog geen sprake. ProRail meldt rond 20:30 uur dat de meeste trajecten weer vrijgegeven zijn. NS hoopt de treindienst langzaam weer op te kunnen starten.

Wie niet meer met de trein naar huis kan als gevolg van de westerstorm kan op Twitter onder de hashtag #stormpoolen op zoek naar een lift. Op het sociale medium zijn al vele oproepjes geplaatst van zowel gestrande reizigers als automobilisten die nog plek hebben om iemand mee te nemen. Het initiatief kwam van wetenschapsjournalist Ionica Smeets en de NS omarmde haar idee meteen met de reactie: “Wat een geweldige suggestie, Ionica. Misschien kan jij het land in beweging zetten, dan houden wij ons bezig met het rijden van de treinen. #StormPoolen?”.

150 meldingen

De storm heeft ook op het spoor veel schade aangericht. Volgens spoorbeheerder ProRail zijn er meer dan 150 meldingen van schade “waarvan dertig tot veertig grotere incidenten”.  Zeker zeventig bomen zijn verwijderd en rond de veertig bovenleidingen zijn gerepareerd, laat ProRail weten. “Alle aannemers hebben hard gewerkt aan het spoor. Het is nu aan de vervoerder wanneer de treinen daadwerkelijk kunnen gaan rijden’’, aldus een woordvoerder van ProRail rond 20:30 uur.

10 trajecten treinen

De NS meldt tegenover de NOS dat er slechts op 10 trajecten treinen rijden. Op welke 10 dat zijn, meldt het NOS Journaal van 20:00 uur niet. De verwachting is echter dat het treinverkeer weer langzaam op gang gaat komen. “We gaan de boel langzaam op gang brengen”, aldus een woordvoerder tegenover het ANP. Toch verwacht de woordvoerder dat het treinverkeer in de avond beperkt zal zijn. NS zegt er alles aan te doen reizigers donderdagavond nog thuis te brengen. NS probeert ook bussen te regelen. En als het nodig is worden er in overleg met gemeenten veldbedden geregeld. ProRail meldde eerder al dat op de meeste trajecten treinverkeer weer mogelijk is. Volgens de NS-woordvoerder zijn er echter nog meerdere trajecten waar dit niet kan, zoals tussen Eindhoven en Weert, Tilburg en Vught en Leiden en Hoofddorp. Tegenover de NOS laat NS verder weten dat vrijdag 9 op de 10 treinen weer zullen rijden.

Utrecht Centraal

ProRail had eerder de hoop uitgesproken dat het treinverkeer rond 17:00 uur weer opgestart kon worden. Daniël de Ruig is op Utrecht Centraal. Hij zag om 17:11 de eerste trein richting Tiel vertrekken. In het daaropvolgende uur zag hij nog twee andere treinen vertrekken. Normaal gesproken is Utrecht een druk knooppunt met tientallen treinen per uur. “De treinen naar Baarn en Leiden lijken vanaf Utrecht opgestart te zijn” zegt Daniël. In veel treinen rijden er nog geen treinen. Rond 18:45 uur vertrok de eerste trein naar Amsterdam. Tot 19:00 uur is er vanuit Utrecht nog geen enkele trein op de borden verschenen met eindbestemmingen als Arnhem, Den Bosch, Gouda, Den Haag of Rotterdam. Vlak voor 19:00 uur vertrok wel de eerste trein naar Amersfoort, en er is tot die tijd één trein naar Driebergen-Zeist vertrokken.

Foro: (c) Daniël de Ruig

Files naar het station

De wegen rondom treinstation Utrecht Centraal lopen donderdagavond volledig vast, zo meldt de VerkeerInformatieDienst (VID). Dat komt doordat veel automobilisten op het station vrienden, familie of kennissen willen ophalen die gestrand zijn als gevolg van de westerstorm. De VID ziet opgeteld 7 kilometer file op de A2, A12 en lokale wegen richting het station. “Verkeer dat richting Utrecht-CS wil, staat al vanaf de A2 bij knooppunt Oudenrijn stil”, aldus de verkeersdienst. Ook in Amsterdam worden gestrande reizigers massaal opgehaald met de auto. Op de Amsterdamse ringweg rijdt het verkeer goed door, maar rondom het stationsgebied staat file. “Opgeteld is dat bijna 2 kilometer stilstaan”, meldt de VID.

Amersfoort

Ook rond andere steden rijden heel mondjesmaat weer treinen, nog lang niet altijd in alle richtingen. In Amersfoort vertrok zover bekend de eerste trein om 18:20 uur naar Utrecht, en even later naar Amsterdam. Connexxion liet weten te hopen vanaf 18:30 uur weer treinen te kunnen rijden tussen Amersfoort en Barneveld, maar volgens de actuele vertrektijden worden die treinen nog steeds opgeheven. Tot 19:30 uur hebben er zover de redactie van Treinreiziger.nl bekend alleen treinen gereden richting Amsterdam en Utrecht. Connexxion denkt dat er vanaf 20:30 uur weer treinen rijden tussen Amersfoort en Ede-Wageningen.

Arriva en Keolis

Arriva heeft in Groningen en Friesland de hele dag met treinen gereden, en meldt rond 17:30 uur dat de treindiensten Zwolle – Coevorden, Arnhem – Tiel, Arnhem – Doetinchem, Sittard – Heerlen en Roermond – Venlo weer hervat worden. Eerder werd de treindienst Dordrecht – Geldermalsen opgestart (rond 15:00 uur). Keolis heeft rond 17:00 uur de treindienst Zwolle – Kampen hersteld. “Voor Zwolle-Enschede en Zutphen-Hengelo-Oldenzaal zal de dienstregeling in de loop van de avond mondjesmaat worden opgestart. Dit omdat de storm hier en daar schade heeft veroorzaakt” aldus Keolis. Op de Breng-lijn (Arnhem – Doetinchem)  is het treinverkeer rond 17:00 uur opgestart.

Thalys

De Thalys-treinen zullen donderdag niet meer rijden in Nederland. Als de schade op het spoor genoeg is hersteld, wordt het hogesnelheidsverkeer vrijdagochtend hervat.

Duitsland

De Duitse spoorwegen hebben eveneens forse hinder van de storm. Het treinverkeer voor lange afstanden werd ‘s middags stopgezet en begin van de avond weer deels hervat. Een woordvoerder van de Deutsche Bahn (DB) zei ‘s middags dat sneltreinen (ICE’s, Intercity’s en eurocity’s) die al onderweg waren, moesten stoppen. Eerder was het regionale treinverkeer in n de westelijke deelstaten Nedersaksen, Noord-Rijnland-Westfalen (NRW) en Rijnland-Palts al gestaakt. Er zijn op hoger gelegen gebieden ten zuidoosten van Hannover windsnelheden van meer dan 200 kilometer per uur gemeten.

Overdreven

Het stoppen van alle treinen op de langere afstanden in heel Duitsland is een wat overdreven maatregel gebleken. Dit heeft de belangenvereniging voor Duitse treinreizigers, Pro Bahn, naar voren gebracht. Pro Bahn-voorzitter Karl-Peter Naumann zei dat “het natuurlijk altijd verstandig is voorzichtig te zijn, maar men kan ook te voorzichtig zijn”. Het is volgens Naumann een overdreven maatregel om plotseling helemaal niets meer te vervoeren. “Daar waar de storm niet woedt en er geen bomen op de rails liggen, is het stoppen van de treinen overdreven. Als de spoorweg nog vrij is, kan er beter geprobeerd worden de reiziger, desnoods door langzamer te rijden, naar zijn bestemming te rijden.” Een woordvoerder van de Deutsche Bahn zei in een reactie enkel dat “de veiligheid voor alles gaat”.

Dit artikel is bijgewerkt tot 20:45 uur en wordt nu niet meer bijgewerkt.

0 0 stemmen
Artikel waardering
1 Reactie
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
shekita
6 jaren geleden

rijden de trams en de bussen van de htm nu wel, want de storm is nu voorbij