Geen Fyra tussen Amsterdam en Brussel door winterweer
Het Fyra-verkeer tussen Amsterdam Centraal en Brussel-Zuid is donderdag stil komen te liggen als gevolg van problemen met het winterweer. De gehele dag blijft de treindienst opgeheven. Onduidelijk is of vrijdag de Fyra weer kan rijden. Het is voor de derde dag op rij dat de Fyra Amsterdam – Brussel grote problemen heeft.
Op het informatie-twitterkanaal van NS International is te zien dat alle Fyra´s tussen Amsterdam en Brussel sinds de middag uitvallen door ´materieelproblemen´. Ook op Railtime.be – van de Belgische infrabeheerder Infrabel – is te zien dat vrijwel alle ritten zijn opgeheven. Volgens NS International zijn drie treinstellen defect.
HSL-Zuid
NS International vermoedt dat er door de weersomstandigheden iets is met het spoor waardoor de treinen beschadigd zijn geraakt. Daarom wordt het spoor onderzocht. NMBS Europe verklaart op de website dat in eerste instantie op last van de Nederlandse verkeersleiding van ProRail de snelheid werd teruggebracht tot 100 kilometer per uur. In een tweede fase is gevraagd om de Fyra te schrappen, zodat de spoorbaan onderzocht kan worden.
85 procent uitval
Het onderzoek wordt uitgevoerd op het traject Antwerpen – Rotterdam. De Thalys wordt ten tijde van het onderzoek omgeleid, de Fyra wordt opgeheven. Uit gegevens van de Belgische infrabeheerder blijkt dat drie internationale Fyra´s vandaag via de hogesnelheidslijn hebben gereden. De overige 17 ritten hebben de status opgeheven. Dat komt neer op 85 procent van alle ritten.
Niet omwisselen
Volgens NS International op Twitter kunnen reizigers in de regel niet hun treinticket omwisselen naar een Thalys-ticket. Wel kunnen reizigers hun treinticket annuleren. Eerder had staatssecretaris Mansveld gemeld dat reizigers bij uitval van de Fyra de Thalys mochten nemen, op voorwaarde dat er plaatsen vrij waren.
Bussen
NS International rijdt ook bussen tussen Breda en Antwerpen voor de reizigers van Fyra. Het idee is dat de reizigers met de binnenlandse Fyra eerst naar Breda reizen, en dan opstappen op de bus naar Antwerpen, en dan weer verder reizen met de binnenlandse intercity van de NMBS. Een probleem daarmee is echter dat het binnenlandse Fyra-verkeer ook al dagen zwaar verstoord is, waardoor reizigers nog meer vertraging oplopen.
Roosendaal
Een andere mogelijkheid is het reizen met de intercity naar Roosendaal, daar over te stappen op de stoptrein naar Antwerpen en dan weer verder met een intercity. De stoptrein tussen Roosendaal en Antwerpen is echter enorm druk sinds de afschaffing van de Intercity Amsterdam – Brussel.
Winterklaar
De Fyra V250 is in 2010 getest in de klimaatkamer van Wenen, die test zou volgens NS goed verlopen zijn. Helaas blijkt de praktijk iets anders uit te wijzen. Het is de derde dag op rij dat er grote problemen zijn. Dinsdag viel de helft van de treinen uit. Woensdag vielen negen van de twintig ritten uit. De uitval van zes ritten was vooraf aangekondigd.
Voor Beter OV
Reizigersorganisatie Maatschappij Voor Beter OV heeft NS International om opheldering gevraagd. NS International erkent in de reactie dat er materieelproblemen zijn en wijst daarnaast ook op de problemen aan de infrastructuur.
Vrijdag
Of de Fyra morgen wel zal rijden durft NS International nu nog niet te zeggen. Een reiziger mailt ons dat NS International-personeel op Rotterdam meldde dat de trein ook morgen zou uitvallen. Voordat vandaag alle treinen werden opgeheven, meldde NS International al wel op Twitter dat er ook morgen een aangepaste dienstregeling zal gelden. In die aangepaste dienstregeling vallen zes van de twintig ritten uit.