youtube treinreiziger zoeken zoeken

Geld voor regionaal spoor: elektrificatie en extra treinen

Staatssecretaris Mansveld heeft geld vrijgemaakt om het regionale spoor te verbeteren. Zo gaan er meer treinen rijden tussen Leeuwarden en Sneek, worden de treinen Zwolle – Emmen langer en wordt de spoorlijn Zwolle – Enschede volledig voorzien van bovenleiding. Eerder trok Mansveld al geld uit voor de elektrificatie van de Maaslijn.

Tussen Leeuwarden en Sneek gaat vanaf 2018 in de spitsuren ieder kwartier een trein rijden. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu en de provincie Fryslân investeren daar gezamenlijk 11,4 miljoen euro in. Eerder werd de frequentie al verhoogd van 2x naar 3x per uur.

Zwolle- Enschede
Mansveld maakt verder 20,6 miljoen euro vrij als bijdrage voor de elektrificatie van de spoorlijn tussen Zwolle en Wierden. Het spoor is nu alleen geschikt voor dieseltreinen. Na aanleg van een bovenleiding worden reizigers en goederen met elektrische treinen over de lijn vervoerd. Ook wordt de spoorlijn tussen Zwolle en Enschede in december 2014 gedecentraliseerd. De provincie Overijssel is dan verantwoordelijk voor de nieuwe concessie met elektrische treinen.

Vechtdallijn
Tussen Zwolle en Emmen worden de treinen in de spits verlengd. Het ministerie en de provincie betalen hier gezamenlijk 6 miljoen euro voor.  Om de treinen te kunnen verlengen worden er extra tussenrijtuigen besteld, waardoor drie treinstellen langer worden. De langere treinen zijn nodig omdat het aantal treinreizigers op de Vechtdallijn fors is toegenomen. Arriva verlengde eerder al zes treinstellen in de provincie Groningen.

Valleilijn
De ChristenUnie wil graag ook extra geld voor de Valleilijn, zodat tussen Amersfoort – Ede-Wageningen (- Arnhem) een kwartierdienst gerealiseerd kan worden. Mansveld schreef eerder dat te duur te vinden, tot onvrede van de ChristenUnie. Die partij wijst erop dat reizigers op de Valleilijn soms achter blijven omdat de treinen overvol zijn.

Maaslijn
Ook op de Maaslijn zijn de treinen in de spits overvol en moeten reizigers soms achterblijven. Daarom besloot Mansveld al eerder te investeren in de elektrificatie van de Maaslijn. Ook wordt op sommige plekken extra spoor aangelegd, en komen er snelle wissels zodat treinen sneller kunnen rijden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.