Geschikte reclame in het openbaar vervoer
08 dec 2023 15:20
Veel mensen denken er eigenlijk niet over na, maar dagelijks reizen in Nederland ongeveer een miljoen mensen met het openbaar vervoer. Dit zorgt ervoor dat dit eigenlijk een hele interessante markt kan zijn om te benaderen met advertenties. Met een breed bereik en diverse doelgroepen bieden bussen, treinen en metro’s zeer goede mogelijkheden voor marketeers om hun boodschap over te brengen. In dit artikel nemen wij je mee in enkele slimme strategieën voor geschikte reclame in het openbaar vervoer.
Doelgerichte advertenties langs routes van openbaar vervoer
Doordat er met de trein altijd langs vaste routes wordt gereden, is het erg makkelijk om langs deze routes bijvoorbeeld spandoeken als reclameuiting te gebruiken. Laat een mooi spandoek bedrukken met een duidelijke boodschap die past bij jouw bedrijf, en plaats deze op een tactische plek langs het spoor of de snelweg. Let er wel op dat de plek waar jij dit spandoek op wil hangen geschikt is voor reclame of dat je toestemming hebt van de eigenaar. Dit mag namelijk niet zomaar overal gedaan worden.
Maak gebruik van de digitale schermen in treinen en bussen
Veel treinen, bussen, maar ook bijvoorbeeld stations zijn voorzien van schermen, waarop eenvoudig advertenties getoond kunnen worden. Maak gebruik van de technologische mogelijkheden met interactieve digitale schermen in voertuigen en op stations. Deze schermen kunnen niet alleen statische advertenties tonen, maar ook boeiende video’s, quizzen of zelfs real-time informatie verstrekken, waardoor de betrokkenheid van reizigers wordt vergroot. Op deze manier kun je jouw boodschap op een interessante manier aan een zeer grote doelgroep vertonen.
Voertuigwrapping als reclame uiting
Een zeer opmerkelijke vorm van reclame maken in het openbaar vervoer, is voertuig wrapping. Dit houdt in dat je een gehele, of gedeelte van een trein, bus of tram laat “wrappen” met kleurrijke graphics en een merkboodschap. Het grootste voordeel ligt in de mobiliteit van de reclame, aangezien gewrapte voertuigen constant door drukke straten en doorgaande wegen rijden. Deze vorm van reclame vergroot niet alleen de merkzichtbaarheid, maar trekt ook de aandacht van het publiek als je het goed doet. Ook laat het een blijvende indruk achter. Bovendien biedt voertuigwrapping een kosteneffectieve en langdurige oplossing, waarbij de reclameboodschap gedurende lange periodes wordt verspreid zonder extra kosten voor herhaalde plaatsingen.
Laat mensen letterlijk over je reclame heenlopen
Een vorm van reclame die nog niet zo heel vaak wordt toegepast, is vloerreclame.
Vloerreclame is een innovatieve vorm van adverteren die de aandacht van het publiek op unieke wijze naar beneden richt. Door opvallende stickers, prints of afbeeldingen op de vloer van openbare ruimten, voertuigen of stations te plaatsen, val je op tussen de vele reclameborden. Dit brengt niet alleen de boodschap letterlijk direct onder de voeten van de doelgroep, maar zorgt er ook voor dat je reclame eruit springt. Vooral in drukke verkeersgebieden waar traditionele reclame niet altijd opvalt, kan vloerreclame op een speciale manier de aandacht trekken, de merkbeleving te versterken en een blijvende indruk achter te laten bij passerende mensen.
Zet promotieteams in om jouw merk aan de man te brengen
Promotieteams kunnen worden ingezet om een beetje leven te geven aan je reclamecampagnes. Deze teams bevinden zich op openbare locaties zoals drukke stations, evenementen of stadscentra. De teams communiceren rechtstreeks met potentiële kopers, geven hen samples, beantwoorden hun vragen en communiceren de merkboodschap op een persoonlijke manier.
Promotieteams kunnen nieuwe producten, diensten of naamsbekendheid vergroten door te praten met je doelgroep. Dit zorgt ervoor dat je potentiële doelgroep een ervaring bij je merk krijgt. Ook zorgen promotieteams voor interacties met consumenten door middel van een menselijke touch,wat leidt tot een effectieve vorm van directe marketing. Al met al is het openbaar vervoer een hele interessante optie om jouw reclame-uitingen op toe te passen.