Huizinga: OV-loket moet vervoerders sneller informeren
04 dec 2009 15:39
Het OV-loket uitte kritiek op de OV-chipkaart. Bij de OV ombudsman kwamen 3100 klachten binnen. Uit de voortgangsbrief Aanvalsplan OV-chipkaart van staatssecretaris Huizinga blijkt dat zij het aantal klachten in verhouding op het aantal reizen minimaal vindt. Daarnaast schrijft de staatssecretaris dat ze wil dat het OV-loket de informatie sneller moet gaan delen met de betrokken vervoerders.
Huizinga schrijft in de brief: "Bij het OV-loket is er opnieuw op aangedrongen de vervoerders sneller te informeren over binnengekomen vragen en klachten; een maandelijkse rapportage is daarvoor het beste middel. Dit punt zal ook worden meegenomen in de evaluatie van het OV-loket komend jaar. "
Over het aantal klachten dat het OV-loket kreeg, lijkt op de staatssecretaris geen indruk te maken. "In de periode januari tot en met september heeft het OV Loket 3100 vragen en klachten gekregen over het openbaar vervoer. Van deze vragen en klachten hadden 800 betrekking op de OV-chipkaart. Wekelijks reizen meer dan 650.000 mensen met de OV-chipkaart. Dat betekent zeven tot acht miljoen transacties per week. 800 klachten komt neer op 0,01% van de wekelijkse transacties en op niet meer dan 0,08% van de wekelijkse reizigers."
Uit de brief blijkt verder dat de provincie Groningen en Drenthe pas vanaf het 3e of 4e kwartaal van 2010 kennis kunnen gaan maken met de OV-chipkaart.