Kamer zet alles op alles om prijsstijgingen ov te voorkomen
22 sep 2023 21:05
De Tweede Kamer wil voorkomen dat de prijzen van trein- en buskaartjes volgend jaar fors omhooggaan. Daarvoor moet 420 miljoen euro worden uitgetrokken, vindt ChristenUnie-leider Mirjam Bikker. Haar voorstel krijgt steun van in ieder geval GroenLinks-PvdA, CDA, D66, Volt, SGP, SP, VVD, BBB en PVV.
Het grootste deel van dit bedrag (300 miljoen euro) gaat naar het regionaal openbaar vervoer. Dat geld is niet alleen bedoeld om de voorspelde prijsstijgingen af te wenden, maar ook de beschikbaarheid van bijvoorbeeld streekbussen “structureel te verbeteren”. Met de resterende 120 miljoen euro wil de Kamer voorkomen dat NS de prijzen van treinkaartjes moet verhogen.
Betaalbare bereikbaarheid
“Als we willen bouwen aan zorgzame gemeenschappen, dan vraagt dat om een betere verbinding”, zegt Bikker. “Wij investeren in betaalbare bereikbaarheid door ons hele land. Want als je het ziekenhuis, school of de winkel niet kunt bereiken of betalen dan verkruimelt de gemeenschap.”
Het extra geld is “hard nodig” voor een bereikbaar en betaalbaar openbaar vervoer en om verdere verschraling te voorkomen, vindt fractievoorzitter Jesse Klaver van GroenLinks-PvdA. “Want ook als een bus niet vol zit, is het van grote waarde dat hij blijft rijden.”
Bestaande potjes
De maatregelen worden betaald uit een aantal bestaande potjes. Het gaat om geld dat om uiteenlopende redenen nu nog niet aan andere zaken kan worden uitgegeven.
(c) ANP
“Met de resterende 120 miljoen euro wil de Kamer voorkomen dat NS de prijzen van treinkaartjes moet verhogen.”
NS jaagt de reizigers weg en als beloning vult de overheid de tekorten aan die daardoor ontstaan. Laat die club toch eens hard werken voor zijn geld!
Bent u bekend met het feit dat de NS niet eens de helft van de verhoging door wil voeren tav de regionale trein exploitanten (Arriva, Keolis zijn van plan 11%+ te doen!!!) en de busbedrijven? De NS is in dit verhaal niet de duurste partij.
Bent u bekend met het feit dat NS heeft aangekondigd dat het de tarieven in de spits met tientallen procenten wil verhogen? En dat het juist die verhogingen zijn waartegen de kamer ageert wat het spoor betreft?
Al met al klinkt de vraag steeds luider waarom er toch in vredesnaam geen marktverkenning is uitgevoerd voor de aanbesteding van het hoofdrailnet, nu blijkt dat de uitvoering door NS de belastingbetaler honderden miljoenen gaat kosten. Wat natuurlijk te voorzien was.
Waar klinkt die “vraag” dan? Ik hoor hem namelijk alleen van FMN fantasten…
Die spitsheffing wordt echter – anders dan hier vaak geroepen – budgetneutraal doorgevoerd. Het is louter een spreidingsmiddel, niet een manier om meer geld te verdienen.
“Bent u bekend met het feit dat NS heeft aangekondigd dat het de tarieven in de spits met tientallen procenten wil verhogen? En dat het juist die verhogingen zijn waartegen de kamer ageert wat het spoor betreft?”
Komisch, want zelfs met het invoeren van een spitsheffing (waarbij u niet meldt dat trajecten buiten de spits een verlaging van tussen de 20 en 80% zullen krijgen, alhoewel ik het NS verhaal niet geloof dat het gemiddeld gezien goedkoper zal zijn voor de meeste reizigers), is de NS goedkoper qua verhoging dan de regionale vervoerders zijn geweest. Vorig jaar hebben de regionale vervoerders/treinen een verhoging van 11 tot 15% doorgevoerd, dit jaar 11%. In dezelfde tijd heeft NS amper 6% doorgevoerd. Als we nog meer jaren pakken dan worden de verschillen nog groter. Dus zelfs met spitsheffing heeft de NS minder verhoogd dan de schofterige en exorbitant hoge aanpassingen die de regionale partijen hebben gedaan.
“Al met al klinkt de vraag steeds luider waarom er toch in vredesnaam geen marktverkenning is uitgevoerd voor de aanbesteding van het hoofdrailnet, nu blijkt dat de uitvoering door NS de belastingbetaler honderden miljoenen gaat kosten. Wat natuurlijk te voorzien was.”
Die vraag klinkt vanuit helemaal niemand buiten de bedrijven en consultants van de FMN. Het is een ‘Wij van WC Eend’ verhaal, alleen zou ik geen WC Eend gebruiken in deze context, want dat is een A-merk. Met de uitval van 25-35% op veel lijnen van bedrijven in het FMN en de waardeloze betrouwbaarheid van hun trein- en busnetwerk zou ik het eerder “wij van Euroshopper Budget adviseren Eurosohopper Budget” noemen.
@FyraFlop34
Budgetneutraal wil zeggen dat de inkomsten die NS misloopt vanwege reizigers die weglopen, extra moeten worden opgehoest door de reizigers die blijven.
@David
Zelfs met een iets lagere procentuele prijsstijging blijft NS in absolute euro’s belachelijk duur in vergelijking tot andere vervoerders.
Bijvoorbeeld:
Bij NS kost een trajectabonnement Arnhem-Zutphen per maand €165,90. Dat abonnement is alleen geldig in de trein en alleen op dat traject. Bij Arriva mag je voor nagenoeg hetzelfde bedrag, namelijk €165,41, de hele maand gebruik maken van alle treinen en bussen van Arriva in de regio’s Achterhoek en Rivierenland plus nog een paar van Breng met het abonnement Altijd Vrij Gelderland Trein en Bus. En daarop krijg je, in tegenstelling tot bij NS, ook nog staffelkorting bij een kwartaal- of jaarabonnement.
@Johan
“Zelfs met een iets lagere procentuele prijsstijging blijft NS in absolute euro’s belachelijk duur in vergelijking tot andere vervoerders.”
Terecht punt, maar ik besprak het in de context van niet-abbo gebonden producten. De NS is voor eenmalige kaartjes vaak dezelfde prijs of een paar cent goedkoper dan concurrenten. Logisch ook, de tariefeenheden worden uniform vastgesteld.
Als we have over abonnementen hebben is het direct duidelijk dat Arriva alleen dit soort tarieven kan leveren omdat ze zelf ook de bussen exploiteren of deels exploiteren in die regio, deze tactiek heeft het bedrijf destijds ook in VK gebruikt. Als we puur op treinen vergelijken, dan is het Trein Vrij abonnement van NS goedkoper dan bij alle concurrenten (Arriva traject vrij is 411 euro op veel trajecten). Ook is het abonnement van OV-Vrij van NS voor maar ~410 euro een betere deal dan bij alle concurrenten, maar helaas alleen voor zakelijke reizigers, wat erg jammer is.
@David. Dan ga je voorbij aan het feit dat NS zelf een voorschot neemt op enorme prijsstijgingen (met tientallen procenten) in de spits. Dat buiten de spits lagere tarieven zullen gelden, daar hebben de mensen die gebonden zijn aan vaste werktijden niets aan. Die gaan gewoon veel meer betalen.
Het zijn niet de exploitanten van regionale treindiensten die de tarieven (willen) verhogen, maar dat bepalen hun opdrachtgevers via DOVA. Er is niet veel dat de vervoerders daar zelf aan kunnen doen. Los daarvan zegt dat niets over de tarieven die Arriva wil gaan hanteren op de trajecten die het open access wenst te exploiteren.
De huidige dienstregeling van NS is slechts een schim van wat het in 2019 was. Waar NS eerder loog over personeelstekort, blijkt dat NS gewoon vacatures helemaal niet wenst in te vullen om zodoende gewoon heel veel ritten te saneren. De materieelplanning is om te janken. Losse treinstellen bij drukte, een overschot aan materieel in de randuren. Er is geen enkele incentive voor NS om wel haar best te doen. Treinen zijn ongelooflijk smerig en onbetrouwbaar.
Bent u bekend met het fenomeen “Prijsdifferentiatie”? NS wilt het liefste de treinkaartjes precies even duur houden. Wat betekent dit in de praktijk? Dat als spits duurder wordt, de daluren goedkoper. Mensen die alleen een dagje uit willen, of mensen die de spits kunnen mijden die maken daar graag gebruik van. Hierdoor worden reizigers beter verdeeld over de treinen en dat voorkomt/verhelpt tekorten aan materieel en personeel. Het meest gegeven argument is “nou dan rijden ze toch langere treinen?” Nou Allereerst wordt dit al gedaan. NS gaat zo snel mogelijk langere treinen rijden. Maar dan nog, langere treinen kosten miljoenen euros aan personeel, onderhoud, niet te spreken van de treinstellen zelf. Die miljoenen euros, wie gaat dat betalen? Juist, de belastingbetaler.
Met prijsdifferentiatie gaat de spitsmijder er juist op vooruit, terwijl met enige andere maatregelen iedereen er eigenlijk op achteruit gaat. Het grootste gedeelte van de reizigers in de spits is student, dus die merken sowieso niks van prijsstijgingen, en er zijn genoeg mensen die ook net voor of net na de spits naar hun werk kunnen komen. Voor mensen met essentieel werk (denk aan de zorg) die niet anders kunnen vallen regelingen te treffen. Mensen maken dit issue altijd zo zwart-wit en daar heeft niemand iets aan.
Wij van NS adviseren uitsluitend NS.
“Want ook als een bus niet vol zit, is het van grote waarde dat hij blijft rijden.”
Klink bijna als de USSR die trots is op haar werkloosheid van 0%. Zou je niet ergens een grens moeten stellen?
Ben je uneducated?
Een fatsoenlijk OV netwerk kan alleen functioneren als er ook een redelijk aanbod is op de mindere tijden en ook naar minder populaire landelijke bestemmingen. Dat ‘s-avonds lijnen gecombineerd worden of naar andere creatieve oplossingen gegrepen wordt kan ik zeker wel begrijpen.
Ook overdag zijn er veel buslijnen waar minder dan vijf reizigers in zitten, bussen met een Waar betaalde chauffeur. Uiteindelijk zal het toch ophouden als er vrijwel geen reizigers meer zijn.
Heb je je wel eens afgevraagd wat de oorzaak is van die vrijwel lege voertuigen? De negatieve spiraal in het OV gebruik is mede veroorzaakt door concessieverleners en vervoerders zelf. Omdat die toko’s allemaal gerund worden door boekhouders die met de auto naar kantoor komen of thuis achter hun beeldscherm zitten te excellen en niets begrijpen van de OVmarkt. Als er ‘s avonds geen bus naar huis rijdt neem ik overdag ook niet de bus voor de heenreis. Als bij een halfuurdienst de overstap van trein naar bus 25 minuten is omdat dat de bedrijfsvoering efficienter maakt lopen de reizigers weg. Zo heeft het OV zijn klanten van zich vervreemd.
Ja, en waarom zitten er zo weinig mensen in die bus dan? Omdat het veel te duur, te onhandig en onaantrekkelijk is om meerdere redenen. Je moet dáár iets aan doen. Je moet busvervoer populariseren. Ja dat kost geld maar wat wil men nou? Betere bereikbaarheid, meer mensen in het ov en uit de auto en werken aan klimaatdoelstellingen toch? Dat kost nou eenmaal geld.
Vind dit een goede zaak, maar de overheid zal jaarlijks minimaal dat bedrag nodig hebben om de OV prijzen in bedwang te houden. En als de inflatie komend jaar ook fors is zal er nog meer nodig zijn, zal er wellicht het dubbele nodig zijn. Immers personeelstekorten zullen in de toekomst alleen maar groter worden. Er zal uiteindelijk wel gedacht moeten worden om het OV weer aantrekkelijker te maken dat er meer reizigers in stappen en de kosten door meer kaartjes vergoed kunnen worden. Het zal uiteindelijk heel moeilijk worden om het tanend OV zo weer de weg naar boven te krijgen. Ook zal er een oplossing moeten komen voor de personeelstekorten. Je begrijpt nu ondanks ik blij ben met dit voornemen dat mijn zorgen over de toekomst van het OV niet weg zijn.
Ik denk hier aan zelfrijdende pods, die tussen plaatsen op een speciale baan rijden en wel op de rustigere wegen in een plaats kan rijden tussen het verkeer. Dat dit geen kul is wijs ik naar het Trivium project in Rotterdam. Uiteindelijk zouden er ook meerdere soorten pods kunnen rijden voor bijv. goederen en pakketten.
Speciale banan aan gaan leggen voor een handjevol buspassagiers?
Een zinloze weg want dit is voor de FNV en het personeel alleen maar een aanmoediging om komend jaar nog hogere looneisen te komen. De conducteur en de buschauffeur als grootverdieners.
Overigens is de financiering die de Kamer voorstelt slechts voor een jaar en niet permanent. In feite wordt het probleem alleen maar over de verkiezingen getild en is er voor 2025 weer geen geld.
Tegelijkertijd krijgen de bedrijven komend jaar 250 miljoen minder voor de Studenten OV omdat studenten veel minder vaak de bus en de trein nemen.
Ik woon zelf vlak bij grote HBO en MBO instellingen en het valt op dat er sinds corona dagelijks veel minder studenten fysiek aanwezig zijn. Kennelijk studeren die deels ook thuis.
Toch bijzonder, want ik zie juist dat de klassen voller zijn na corona dan voor corona. Ik heb nog geen enkele klas gehad waarin er genoeg stoelen waren om iedereen in het lokaal te krijgen.
Eerstejaars hebben de neiging in het begin overal naar toe te gaan, na verloop van tijd worden ze vanzelf selectiever. Dat was altijd altijd al zo, maar met online lessen is dat wel een stuk makkelijker geworden.
Bij het MBO is fysieke aanwezigheid soms ook verplicht, dan is de keuze wat minder. Daarnaast ligt daar de nadruk vaker op praktijkuren en dat kan niet thuis.
Sinds corona worden veel colleges ook online aangeboden. Studenten volgen die dan thuis en komen alleen nog voor practica, werkgroepen, etc. enkele keren per week naar school of uni. Zeker als je ver weg woont spaart je dat ontzettend veel reistijd.
Wat er mogelijk is hangt ook van de studie af. Rechten of wiskunde kun je grotendeels thuis doen, bij scheikunde of medische opleidingen is dat natuurlijk wat lastiger.
Meer geld beschikbaar = hogere looneisen. Het OV is meer geholpen met meer concurrentie dan met subsidie.
Meer concurrentie = lagere lonen = nog minder personeel dat in het OV wil werken = nog meer kans op verdere uitholling.
Meer concurrentie betekent minder personeel, niet lagere lonen. Weg met die nutteloze conducteurs in sprinters en die inefficiënte roosters vanwege absurde vakbondseisen.
Waarom zijn conducteurs in sprinters nutteloos? Hoeft daar niet gecontroleerd te worden? Of wilt u dat oplossen met mobiele controleteams die vervolgens zo groot moeten zijn dat de winst van het afschaffen van de conducteurs weer teniet wordt gedaan?
En absurde vakbondseisen, misschien kunt u die iets concreter maken (ook @Realisme graag)? Want ik gok dat u hier verwijst naar de geen rondje om de kerk eis, maar ik betwijfel of dat de roosters werkelijk veel inefficiënter maakt, want het meest efficiënte is het personeel zo snel mogelijk op de volgende trein te krijgen en dat hoeft niet per se de trein terug te zijn (zou wel robuuster zijn). Of verwijst u naar de bakkennorm dat op lange treinen meer conducteurs moeten zijn? Want ook voor die “eis” is iets te zeggen, sneller kunnen controleren van de trein, meer overzicht bij het sluiten van de deuren.
Daarmee wil ik zeker niet zeggen dat alles maar goed is, conducteurs die langere periodes in de cabine/eerste klas zitten zouden een schop moeten krijgen, maar voor dat probleem zie ik “meer concurrentie” niet als oplossing.
@ricardo
Als S-Bahnen en andere regionale treinen in Duitsland met eenmansbediening geëxploiteerd kunnen worden zie ik niet in waarom dat in Nederland niet zou kunnen.
En dat rondje om de kerk is een fossiel vakbondsverhaal van 50 jaar geleden. Ieder metrobedrijf rijdt rondjes om de kerk.
Het probleem zijn niet eens zo zeer de lonen maar de hoeveelheid overbodig personeel in het OV. Het is vaak pure werkverschaffing met dank aan de FNV.
U vindt een machinist en een conducteur, dus 2 man personeel, op een trein waar met gemak 400 mensen in gaan pure werkverschaffing? Volgens mij snapt u het principe van openbaar vervoer niet helemaal.
Uiteraard snap ik dat er ook verkeersleiding, spoorwerkers, schoonmakers etc. aan te pas komen, maar dat ondersteunend personeel is er bij een asfaltweg vol met auto’s met 1 persoon erin natuurlijk net zo.
Als we nou gewoon met z’n allen accepteren dat openbaar vervoer per definitie niet winstgevend is? Tenminste niet als je ook de wat minder rendabelere gebieden gedekt wil hebben…
Twee man personeel op stoptreinen heb je in Duitsland ook niet. Dat is pure geldverspilling.
Aiko, ik was twee weken geleden voor mijn werk in München. Daar rijdt de S Bahn in de spits met 12 bakken en 1000 passagiers per trein met eenmansbediening.
Over gebrek aan inkomsten gesproken: Klopt het dat NS nog steeds tientallen miljoenen laat liggen door de reclameborden op de stations te vullen met ‘informatie’ over het aantal stoeptegels op stations e.d.?
NS moest die borden in december 2019 leeghalen omdat NS het contract onderhands, en dus illegaal, aan Exterion Media en Ngage had gegeven. Volgens de berichtgeving op deze site zouden de borden enkele weken leeg blijven, maar ondertussen zijn we bijna 4 jaar verder.
Zie: https://www.treinreiziger.nl/reclameboorden-stations-leeg-na-uitspraak-rechter/
Ik weet niet wat daar precies de achtergrond van is maar iemand vertelde dat de opbrengst de moeite niet echt loonde omdat er weer allemaal personeel nodig is om die reclames steeds op re hangen en te verwisselen.
Er wordt vanwege die personeelskosten daarom op drukke plaatsen tegenwoordig vaak gewerkt met elektronische reclameborden die met een computer op afstand kunnen worden aangestuurd. Dat zou ook op drukke stations lonend kunnen zijn maar natuurlijk niet in Anna Paulowna of Rilland-Bath.
Ik kan me voorstellen dat het financieel niet loont om een mannetje in een auto naar Akkrum te sturen om daar op het perron vier reclameposters te verwisselen. Maar op de grote stations zou het wellicht toch wel uit moeten kunnen.
Er hangen ook reclameposters in de bushokjes in Kudelstaart. Ik kan me niet voorstellen dat die veel meer reizigers bedienen dan de stilste treinstations.
De prijsverhogingen die de NS wil laten doen komt ook dat we een staatssecretaris hebben die dat toelaat als Vivian Heijen er eens voor gaat liggen en zegt de prijsverhogingen gaan niet door dan gaan ze ook niet door. Maar dat doet ze niet ze vindt het toch alle maal best want ze gaat toch weg.
Want waarom moet er op de sprinters een conducteur
aanwezig zijn ze zitten toch maar in de 1e klas of in de machinisten cabine en de NS maar roepen de prijzen moeten omhoog de reiziger betaalt wel.
Als ik lees dat de regionale vervoerders de prijzen flink hebben verhoogd dan ligt dat ook aan de opdrachtgevers namelijk de provincies die vinden dat goed dat de prijzen flink mogen worden verhoogd want die bepalen de prijzen van de regionale vervoerders.
Maar op 22 november kunnen we naar de stembus en daar kunnen stemmen op partijen die het ov gezind zijn maar dat zijn de huidige 4 partijen niet!
Zolang de regering per se het hoofdrailnet onderhands aan NS wil blijven gunnen, heeft NS het voor het zeggen. Dat de staatssecretaris met NS heeft ‘onderhandeld’ over wat er in de nieuwe concessie moet komen te staan is wat dat betreft veelzeggend. NS heeft in feite haar eigen eisenpakket geschreven.
Aangezien zelfs de liberale partijen de onderhandse gunning niet hebben afgeschaft, zou ik niet weten op welke partij we nog zouden moeten stemmen om dat wel gedaan te krijgen.
Opzich wel interessant dat de overheid 400miljoen uittrekt om prijsstijgingen tegen te gaan. Maar er mag ook opgemerkt worden dat deze besteding bekostigd wordt door 1.6 miljard investering in het ov terug te trekken (het verlengen van noord-zuidlijn). Er is vast wat voor te zeggen om prijsstijgingen te drukken, maar uiteindelijk is dit een bezuiniging van 1.2 milliard in het ov