fbpx

Kamermeerderheid: Treinen moeten in de spits beter op tijd rijden

Uit de Spoormonitor van Treinreiziger.nl, Rover en Maatschappij Voor Beter OV blijkt dat er in de avondspits meer treinen vertraagd zijn en uitvallen, dan gemiddeld. Tegenover RTL Nieuws laten Kamerleden weten daarmee niet tevreden te zijn.

Volgens de spoormonitor heeft bijna 8% van de treinen op werkdagen tussen 17:00u en 19:00u vertraging. Die treinen zijn bij vertrek (volgens de actuele vertrektijden) minimaal 5 minuten te laat of rijden niet. Gemiddeld op een werkdag zijn 6,2% van alle treinen vertraagd. Overigens is de avondspitst niet de slechtste periode van de dag. Dat is na twaalf uur ´s nachts. 

Grafiek: Percentage vertraagde treinen naar tijdstip (3-minutennorm, alleen werkdagen, inclusief uitgevallen treinen als ´vertraagd´)

Slechte zaak
Tweede Kamerleden vinden dat de treinen in de spits beter op tijd moeten rijden. "Kennelijk doet NS het heel goed als het rustig is en er niemand in de trein zit, maar scoren ze ondermaats in de spits", zegt CDA-kamerlid Sander de Rouwe tegenover RTL Nieuws. Ook Duco Hoogland van de PvdA is kritisch: "Een slechte zaak, want juist in de spits reizen de meeste mensen en moet je zorgen dat je op tijd rijdt", reageert de PvdA´er.

Gevoel van mensen
De SP en D66 vinden eveneens dat de treinen op de drukste momenten van de dag aan de norm moet voldoen. D66-kamerlid Stientje van Veldhoven: "Als de NS nu zegt dat ze de norm halen komt dat niet overeen met het gevoel van mensen. In de spits moet de ambitie echt omhoog."

Afspraken
Tweede Kamerleden willen in de nieuwe vervoersconcessie – die per 2015 in gaat – afspraken maken met NS maken dat treinen ook in de spits punctueler worden. In de huidige afspraken mag 7% van de NS treinen een vertraging hebben van vijf minuten of meer. Een uitgevallen trein tellen in de cijfers niet mee. Voorheen mocht maximaal 1,5% van de NS treinen uitvallen, maar die indicator is afgeschraft. In plaats daarvan is er wel een indicator reizigerspunctualiteit, waarin de uitgevallen treinen wel meetellen. 

Openheid
Naast minder vertragingen in de spits, wil de politiek ook dat NS opener wordt. 
"We willen echt meer transparantie van de NS", zegt VVD-kamerlid Betty de Boer tegenover RTL Nieuws. Volgens SP-kamerlid Farshad Bashir kan meer openheid een stimulans zijn voor de NS om maatregelen te nemen op plekken waar vaak vertragingen optreden.

Reiziger
Reizigersorganisaties juigen meer openheid toe, maar zijn overigens niet verbaasd dat er in de spits meer treinen vertraagd zijn. "De vertragingen van treinen zijn voor ons van ondergeschikt belang, het gaat er bij ons om hoeveel vertraging de reiziger zelf heeft. Soms is het zelfs beter als een trein iets later vertrekt, bijvoorbeeld om te zorgen dat overstappende reizigers hun aansluiting halen" stelt een woordvoerder namens Rover, Treinreiziger.nl en Maatschappij voor Beter OV.