fbpx

Treinbouwers Alstom en CAF in de race voor nieuwe Sprinters

De Franse treinbouwer Alstom en het Spaanse CAF zijn nog in de race om de Sprinter Nieuwe Generatie (SNG) te mogen maken. Vanaf 2018 moeten de nieuwe treinen instromen. Na de zomer moet duidelijk worden welke treinfabrikant het nieuwe contract binnen sleept.

“De nieuwe Sprinters zullen gebaseerd zijn op bewezen technologie en de huidige standaarden in de industrie voor het bouwen van treinen. De nieuwe Sprinter bouwt daarbij voort op de ervaringen die zijn opgedaan met de eerste (SGM) en tweede (SLT) generatie Sprinters die zich inmiddels volop hebben bewezen. De nieuwe Sprinters worden nog weer comfortabeler en duurzamer voor de reiziger,“ aldus Wim Fabries directeur vervoer van NS Reizigers eerder.

Zoals al eerder bekendgemaakt komt er in de Sprinter Nieuwe Generatie weer standaard een (rolstoeltoegankelijk) toilet. De trein wordt daarnaast beter toegankelijk met rolstoel dankzij een verbeterde uitschuiftrede. Verder moeten de treinen energiezuinig zijn en worden aan het interieur strenge eisten gesteld. De treinen moeten bovendien ook uitgerust worden met ERTMS. 

Hoeveel nieuwe Sprinters NS wil gaan bestellen, en uit hoeveel delen elke SNG zal bestaan, heeft NS niet bekendgemaakt. In afwachting van de komst van de nieuwe Sprinters neemt NS dit najaar tijdelijk een aantal van de dubbeldekkers met de groene bankjes (DDAR) uit de reservevloot weer in dienst. Na een kleine opknapbeurt helpen deze treinstellen de capaciteit op peil te houden tot de komst van de SNG.

Voor het aankoopproces van de nieuwe sprinters reserveert NS totaal vijf jaar. Dat is drie jaar sneller dan bij het aankoopproces voor het nieuwe intercity materieel. Dat kan pas vanaf 2021 geleverd worden. Dat kan NS niet sneller, betoogde het spoorbedrijf deze week.