fbpx
Foto: Treinreiziger.nl

Koningspaar aangekomen in Brussel met koninklijke trein

20 jun 2023 14:24

Koning Willem-Alexander en koningin Máxima zijn vanochtend per trein naar Brussel gereisd voor een driedaags staatsbezoek aan België. Op station Brussel-Zuid werd het koningspaar ontvangen door de Belgische minister van Buitenlandse Zaken.

De koning en koningin vertrokken vanochtend om 8:15 vanuit station Den Haag Hollands Spoor, dat voorzien is van een koninklijke wachtkamer. Daar werden ze uitgezwaaid door de president-directeur van NS, Wouter Koolmees. De koninklijke trein, bestaande uit een Traxx-locomotief van NS voor- en achterop en twee eersteklas ICR-rijtuigen met het koninklijk rijtuig SR10 in het midden, reed vervolgens via Rotterdam en Roosendaal naar België.

Naar het Spoorwegmuseum

Het staatsbezoek aan België betekent ook de laatste inzet van de huidige koninklijke trein. Koninklijk rijtuig SR10 wordt later overgedragen aan het Spoorwegmuseum. Begeleidingsrijtuigen SR11 en SR12 zijn deze week al niet meer ingezet, omdat die geen toelating voor het Belgische spoornet hebben. Als er in het vervolg koninklijk getreind wordt, gebeurt dat met reguliere treinen.

De huidige koninklijke trein werd in 1993 opgeleverd. Sindsdien gebruikte koningin Beatrix het rijtuig met enige regelmaat, bijvoorbeeld om naar de opening van de Betuweroute, Hanzelijn en station Amsterdam Bijlmer ArenA te reizen. Sinds het koningschap van Willem-Alexander werd de trein minder regelmatig officieel ingezet. In 2017 had de trein een speciale rol tijdens Koningsdag in Tilburg.

Bijna 160 jaar

De traditie van koninklijke treinen gaat terug naar 1848, maar het eerste officiële salonrijtuig stamt uit 1864. Behalve salonrijtuigen heeft de koninklijke familie ook gebruik gemaakt van keukenrijtuigen, bagagewagons en slaaptreinen.

15 gedachten aan “Koningspaar aangekomen in Brussel met koninklijke trein”

  1. dries molenaar schreef:

    Men is er ook mee naar Denemarken geweest voor een staatsbezoek toen de KBX beter niet zou vliegen vanwege vulkaanas uit IJsland.
    Wimlex is met de familie een keer naar Lech gereisd. Vreemd genoeg alleen heen? Eigenlijk hadden ze dat natuurlijk jaarlijks moeten doen met zoveel mogelijk familie aan boord. Leuk met Bea er bij. Er kon altijd nog een slaapwagon bij voor de niet prinsen. Maar goed, gemiste kansen.

    1. Ron Swart schreef:

      Wimlex aka Bilderbergbilly geeft overduidelijk de voorkeur aan het reizen per vliegtuig, omdat hij voldoende uren als piloot moet maken om zijn vliegbrevet te kunnen behouden.

  2. dries molenaar schreef:

    Leuke foto met NS fiets.

    1. Tijn schreef:

      Dankjewel (groet, de fotograaf)!

  3. Treingraag schreef:

    Gelukkig geen uitstap Brussel Noord.
    Beetje erg sjofele straten. Wel groot en voordelige tapyten aanbod.

    1. dries molenaar schreef:

      Ach, Rue st Lazaire. Leuk voor WimLex. En Max, die zou wel opkijken. Het BE kantoor van ons zat daar vlakbij, en IBM en velen meer. Later zaten ze op een bedrijventerrein veraf. Toen moest je wel met de auto. De lunch was toen ineens aan een formica tafel uit een automaat in plaats van een bistro.

  4. Hanzeboog schreef:

    Einde van tijdperk met koninklijke trein. Op andere media was te lezen dat de Koning en andere leden van het Koninklijke Huis dat ze gaan reizen met de gewone treinen.

    Dat zal i.v.m. beveiliging en media aandacht lastig zijn. Een keer bij één van de Koningsdagen een vijfdelige ICNG huren en dan er een oranje folie opplakken is simpeler. En binnenin een oranje sfeer verlichting.

    1. TtC schreef:

      Koning Charles III van het Verenigd Koninkrijk reed ook in een reguliere ICE van Berlijn naar Hamburg.

      1. dries molenaar schreef:

        Een uurtje, in een verder lege trein.

    2. Allan Kleiweg schreef:

      Toch jammer bij de (vermoedelijke laatste) inzet van het huidige koninklijke rijtuig, de koninklijke traditie van het rijden in voorspan (dus getrokken door twee locomotieven), nu al over het hoofd is gezien. Een tweede loc achterop, telt wat mij betreft niet als voorspan. Dit is geen waardig afscheid voor dit bijzondere materieel. Kan men bij de latere overdracht van het rijtuig aan het Spoorwegmuseum in de ‘Stad der Beweging’ wellicht alsnog een laatste ‘koninklijke trein’ met voorspan regelen ? Als je een traditie stopt, doe het dan met zorg, respect en de nodige aandacht voor details.

      1. Anoniem schreef:

        Nou zo heeft het de afgelopen 20 jaar gereden. Daar was niks anders aan. Alleen dat het de laatste jaren twee 186’s betrof, in plaats van 1700’en.

  5. Carl Brüsewitz schreef:

    Opmerkelijk dat de Koninklijke trein het vertrouwde tracé via Roosendaal nam!

    1. TtC schreef:

      Het koninklijke rijtuig is niet toegelaten op de HSL Zuid.

  6. Anoniem schreef:

    Dinsdag j.l. de orient-express in Brussel noord gespot.

    1. dries molenaar schreef:

      Dat zou Max wel leuk vinden voor de een vakantietje. Hoe ver naar het Oosten gaat deze nu? Wenen? Of toch verder. Eigenlijk zou het toch mogelijk moeten zijn om naar Istanbul te reizen.
      Zuid-Italië is ook wel wat, lekker tot Brindisi. Of meer de vulkanen kant.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *