fbpx

Mansveld herkent zich niet in kostenramingen ERTMS

22 jan 2014 14:00

Staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) weet nog niet hoeveel de invoering van een nieuw beveiligingssysteem voor het spoor precies gaat kosten. Ze heeft er 2 miljard euro voor gereserveerd. Maar uit het financiële onderzoek, dat nog gaande is, moet binnenkort blijken welk prijskaartje hoort bij de diverse scenario´s die in kaart worden gebracht.

Mansveld zei woensdag in een overleg met de Tweede Kamer verrast te zijn door een bericht in de Volkskrant deze week waarin anonieme deskundigen de kosten voor de aanleg van het systeem op 5 tot 8 miljard euro schatten. "Daar herken ik me niet in´´, zei Mansveld. De Tweede Kamer had haar om opheldering over de veel hogere bedragen gevraagd.

Met het Europese spoorveiligheidssysteem ERTMS kan een trein niet meer een rood sein passeren. Het systeem zou het ook mogelijk moeten maken de capaciteit van het spoor te vergroten en met hogere snelheden te rijden. Mansveld streeft ernaar het systeem vanaf 2016 in te voeren, wat naar verwachting al met al zo´n 10 jaar zal duren. Maar ze wil zich niet op allerlei deadlines vastleggen. Zorgvuldigheid in het proces gaat altijd boven tempo, benadrukte de PvdA-bewindsvrouw.

Haar partijgenoot, Kamerlid Duco Hoogland, is het daarmee eens en gaf aan geen haast te hebben met de invoering van ERTMS. Volgens hem moeten eerst de uitkomsten van proeven bekend zijn en moet er een degelijke financiële onderbouwing zijn. Collega Sander de Rouwe van oppositiepartij CDA pleitte voor een pas op de plaats om te voorkomen dat het project op een fiasco uitloopt. Hij wil eerst alle feiten op tafel en de bevindingen afwachten van bijvoorbeeld de parlementaire enquêtecommissie over de mislukte Italiaanse Fyratreinen.

(c) ANP