fbpx

Nachttrein naar Praag krijgt (deels) betere ligrijtuigen met airco

07 feb 2024 10:52

De nachttrein van European Sleeper zal vanaf eind maart deels bestaan uit verbeterde ligrijtuigen. Deze wijziging zal worden gerealiseerd als de trein vanaf 25 maart zal worden verlengd tot Praag. Momenteel rijdt de trein vanuit Brussel, via Amsterdam nog tot aan Berlijn.

Alles weten over European Sleeper? Check deze pagina over de nachttrein naar Praag. Je kunt via Treinrondreis ook een stedentrip naar Praag boeken.

Kleine prijsverhoging

Chris Engelsman, mede-oprichter van European Sleeper, vertelt in een gesprek met Treinreiziger.nl dat het om rijtuigen gaat die voorheen door Green City Trip werden ingezet. “Deze rijtuigen bieden op meerdere fronten een verbetering. Ze hebben niet alleen een betere uitstraling, maar bieden ook een hoger comfortniveau met airconditioning” aldus Engelsman. De nieuwe rijtuigen zullen geleidelijk worden geïntroduceerd en zullen niet alle huidige rijtuigen vervangen. De coupés bieden plek aan vijf reizigers per coupé.

Reizigers die nu een ticket boeken weten niet in welk type ligrijtuig zij zullen reizen. Engelsman geeft aan dat dit de komende periode zal veranderen. Binnen twee maanden verwacht Engelsman dat dit tijdens het boeken op europeansleeper.eu wél duidelijk wordt. Voor de rijtuigen met airconditioning zal een kleine toeslag worden gevraagd. Engelsman benadrukt echter dat het om minimale prijsverschillen gaat.

Vorig jaar had European Sleeper in de zomerperiode regelmatig issues met rijtuigen. Vooral toiletten waren relatief vaak defect. “De meeste issues zijn nu goed onder controle” blikt Engelsman terug.

GreenCityTrip

De ligrijtuigen komen vrij doordat GreenCityTrip na twee jaar van pionieren uit de markt van slaaptreinen stapt. Het bedrijf achter GreenCityTrip heeft echter ambitieuze plannen aangekondigd voor dagtreinen binnen Europa. Zo vertelde het bedrijf dat per mei dit jaar een dagtrein naar Berlijn gaat rijden, en vervolgens naar Parijs en Basel. De bedoeling was dat begin dit jaar de ticketverkoop zou starten. Dat is nog niet gebeurd. Daardoor is de kans reëel dat de treindienst mogelijk later start dan eerder is aangekondigd.

Deze nachttreinen rijden er vanuit Nederland:

  • Nachttrein Amsterdam – Zürich, rijdt dagelijks, onder de vlag van Nightjet
  • Nachttrein Amsterdam – Wenen / Innsbruck, rijdt dagelijks. Wordt gecombineerd met de nachttrein Hamburg – Wenen / Innsbruck. Rijdt eveneens onder de vlak van Nightjet
  • Nachttrein Brussel – Amsterdam – Berlijn (- Praag), rijdt 3x per week, een initiatief van European Sleeper.

45 gedachten aan “Nachttrein naar Praag krijgt (deels) betere ligrijtuigen met airco”

  1. Arjan Krabbenbos schreef:

    Welke rijtuigen gaan straks de vernieuwde treinstammen vergezellen? Worden het ex DB rijtuigen met Bord Bistro en enkele oudere ICR rijtuigen voor in de plaats? In mei 2024 wil ook GO Volta internationale dagtreinen rijden naar Basel, Parijs en Berlijn! Worden dit ook combi>s van ex DB en ICR rijtuigen? Ik ben benieuwd hoe dat er binnen enkele weken en maanden er uit gaat zien! Kun je dan ook met Interrail rijden en telt dit ook voor bijvoorbeeld Flixtrain in Duitsland?

    1. Albert J. P. schreef:

      Interrail is wel geldig bij European Sleeper, niet bij FlixTrain.

      Van GoVolta is nog weinig bekend, alleen dat die met locs van TCS rijden (gemeld in de laatste Eisenbahn Kurier.) Voor ICR is dit te vroeg, dat is nog niet in D toegelaten.

  2. Baardstaart schreef:

    Tjonge tjonge tjonge. 30 jaar terug is airco gewoon standaard in Franse ligrijtuigen en nu is het een optie waar je extra voor moet betalen…..

    1. Thom Heerdink schreef:

      Tjonge jonge. Er staat ook: “Ze hebben niet alleen een betere uitstraling, maar bieden ook een hoger comfortniveau met airconditioning”. Beter comfort krijg je ook nog eens. En nee, de rijtuigen voor Engelsman komen niet uit de lucht vallen, als je dat denkt.

  3. treingraag schreef:

    In 2025 wellicht Barcelona ook, heel interessant want is vliegbestemming nr. 1 in EU.

    1. Anoniem schreef:

      het is 1600 km van amsterdam naar barcelona, tenzij ze de hogesnelheislijn opmogen is dat te ver voor een nachttrein

      1. Sven schreef:

        Dan moet je wel even goed rekenen. Is heel goed te doen qua tijd

        1. Anoniem schreef:

          Parijs perpignan is ongeveer de helft van de route in afstand en die nachttrein heeft al 11 uur nodig. Hoe wil je jouw trein sneller maken op dat stuk? En hoe ga je de rest doen? De tgv heeft nog een kleine 5 uur nodig voor de rest (perpignan barcelona is 1 uur 20 minuten en parijs amsterdam 3 uur 20 minuten (samen ongeveer 4 uur 40 minuten).

        2. Anoniem schreef:

          Je hebt een hogesnelheidsslaaptrein nodig en dan nog kom je er niet, want de fransen sluiten hun hogesnelheidslijnen ‘s nachts altijd voor onderhoud.

        3. Eend schreef:

          De vroegere nachttrein Talgo Parijs-
          Barcelona deed er 12 uur over via
          Port Bou. Indien via de Spaanse HSL
          wordt dit gereduceerd tot ongeveer
          10 uur en de TEE reed Amsterdam Parijs in
          ongeveer 5 uur. Dit kan ook gereduceerd
          worden tot 4 en 20 minuten.
          Conclusie in 15 uur is mogelijk.
          Waarschijnlijk zal Spanje eisen dat
          de trein 200km per uur rijdt

      2. N. schreef:

        Volgens documenten (van de ACM) gaat de trein van Amsterdam naar Barcelona er 18 uur 20 min over doen. Dit is met tenminste éénmaal kopmaken, in Lille Flandres.
        Vertrek Amsterdam net voor avondeten (17:50), aankomst Barcelona rond 11:20.

        1. drs.p schreef:

          Overstappen in Port Bou/Cerbere zeker?

      3. Dries Molenaar schreef:

        Als jonge interrailer ben ik van Rotterdam naar Athene gereisd. In Keulen op de slaaptrein en zo met twee keer slapen naar Thessaloniki en Athene. Goedkoop vliegen bestond toen nog niet en kwam niet eens bij ons op.

        Afhankelijk van de snelheid kun je wel redelijk naar Barcelona. Gewoon op tijd vertrekken. Er staat nergens dat het van 22:00 tot 08:00 moet duren. Met 15-20 uur rijtijd zal de trein van 12 tot 17:00 moeten vertrekken. Heel schappelijk.
        Het zou wel aardig zijn om TGV slaaprijtuigen te hebben maar in Frankrijk wordt geloof ik ‘s nachts niet gereden. Je zou natuurlijk via HST naar Lyon of dergelijk kunnen gaan en de rest dan via gewoon spoor. Maar dat hebben ze in Spanje weer niet dus daar moet hij wel op HST rijden.

    2. Anoniem schreef:

      Waarom wil iedereen toch altijd naar Barcelona? Wat is er zo speciaal aan Barcelona??

      1. Annemiek schreef:

        Het zijn niet per definitie Nederlanders die naar Barcelona willen, maar Spanjaarden die eigenlijk voor al hun reizen vrijwel standaard het vliegtuig pakken. Ook voor binnenlandse vluchten. De vliegroutes in de driehoek Madrid- Barcelona – Palma behoren tot de drukste van Europa.

        1. Bert Sitters schreef:

          @Annemiek.
          er gaan geen treinen naar Mallorca. Overigens is op het eiland zelf wel een smalspoortje.
          Barcelona is een van de meest populaire bestemmingen van de wereld.
          Het aantal intercontinentale vluchten op Barcelona is echter beperkt. De centrale overheid van Spanje wil dat deze vluchten zoveel mogelijk naar Madrid gaan.
          de Luchthaven Madrid-Barajas (spottend ook wel genoemd Madrid-Borrachas, vanwege de chaos) heeft geen HSL-station. Dus moeten veel reizigers vliegen van Madrid naar Barcelona V.V.
          Dankzij de snelle trein vliegen veel minder reizigers van Madrid naar Sevilla.

      2. Dries Molenaar schreef:

        Influencers en goedkoop vliegen hebben de stad veroverd en vermoerd. Het is net Venetie geworden. Iedereen wil er heen en kan er heen watn het kost niet veel. Het verblijf en latte zal wel de grootste kostenpost zijn.

        1. Bert Sitters schreef:

          Tussen Montpellier en Perpignan ligt op bijna 200 km nog geen HSL. Ook de Talgo’s moeten hier met aangepaste snelheid rijden.
          Het is de bedoeling dat ook hier HSL komt. Dan behoort ook een dagtrein Amsterdam – Barcelona tot de mogelijkheden. Stopplaatsen Amsterdam Centraal, Schiphol, Rotterdam Centraal, Antwerpen-Centraal, Brussel-Zuid, Parijs CDG, Marne-la-Vallée, Lyon, Valence, Montpellier, Perpignan, Girona en Barcelona. Ook de steden op deze route plukken de vruchten hiervan.
          Het maakt mij niet uit wie dat gaat doen. Als het maar snel, comfortabel en betrouwbaar gaat.

          Barcelona is nu eenmaal een gigantische trekker, ook al snapt een enkele anoniem dat niet.
          De stroom gaat het hele jaar door: niet alleen toeristenbezoek, maar ook naar grote internationale congressen. In de zomermaanden komen daar de “costas” nog bij. Andersom gaan Spanjaarden ook graag naar Amsterdam. Het is pas februari, maar ik zie ze nu al volop in de stad.

        2. Meneer Anoniem schreef:

          Vind Barcelona nou niet echt veel bijzonders. Maar ja kuddegedrag denk ik. Ben er eens geweest, wel een paar aardige plekken daar, maar er zijn veel mooiere steden in Spanje. Valencia is flink in opkomst geweest. Het is dat de stad een strand heeft. Maar goed er zijn er zoveel steden in Zuid-Europa met een strand dichtbij.

  4. Frans E.R. Eekhout schreef:

    1) Hebben deze nachttreinen ook een bistro waar men kleine snacks / lichte maaltijden of warme / koude drank kan kopen c.q. nuttigen of automaten om de inwendige mens te vullen voor wie dit vooraf vergeten is dit zelf mee te nemen ?

    2) ICR hebben een toegestane maximum snelheid van 160 km/u. daar zal dan bij de planning wel rekening mee moeten worden gehouden.

    3) Airco zou standaard moeten zijn in de nachttreinen vooral in de zomer en welke verbeterpunten zijn er naast deze airco ander soort bedden, was gelegenheid, ontbijt in de coupe ?

    4) Ik hoop dat de plannen van GreenCityTrip geen gebakken lucht is, want daar hebben we op het spoor al genoeg voorbeelden van.

    1. Jasper Nouws schreef:

      European sleeper gaat GEEN icr gebruiken

      1. Jasper Nouws schreef:

        Dit zijn rijtuigen die naar TCS gaan, voor inzet in Duitsland. De toon van het vorige bericht was wat stevig, sorry

  5. Dries Molenaar schreef:

    Ook aardig nieuws is dat NS Brussel-Lelystad gaat rijden. Over Zuid of Centraal? Handig met opstellen in Lelystad zodat de capaciteit een beetje gespreid ligt.

    1. Anoniem schreef:

      Benelux klimaatkortingskaart 40 % voor 7,99 E per maand.

      1. Annemiek schreef:

        Wat wil je hier nou mee zeggen?

  6. Anoniem schreef:

    ‘Waarschuwing voor de mensheid’, aldus wetenschappers
    Voor het eerst in de geschiedenis heeft de opwarming van de aarde de temperatuur van 1,5 graden Celsius over een periode van 12 maanden overschreden. Dat bericht Al Jazeera. De Copernicus Climate Change Service (C3S) van de Europese Unie bracht donderdag naar buiten dat deze ‘historische’ grens is bereikt. Het klimaatagentschap noteerden de temperaturen tussen februari 2023 en januari 2024 om het hoogste wereldwijde temperatuurgemiddelde in twaalf maanden ooit te registreren. Wetenschappers spreken van een ‘waarschuwing voor de mensheid’.

    1. Martin schreef:

      En toch post u voortdurend online. Hoewel u best weet dat datacenters veel energie verbruiken. Een mobiel hebt u uiteraard ook? (Misschien zelfs een auto?) Koop een tiny house, ga off-grid, zeg de digitale samenleving vaarwel, neem zeker géén kinderen. De door u gewenste wereld begint bij uzelf.

    2. Kees schreef:

      Als je echt het klimaat wilt redden dan moet de wereldbevolking fors krimpen, we zijn nu al met 8 miljard mensen terwijl deze planeet hooguit 5 miljard aankan. En we groeien in rap tempo naar de 10 miljard! De naïeve linkse partijen hebben het altijd over het klimaat maar ze willen Nederland ook nog eens laten overspoelen door migranten, je kunt simpelweg niet voor beide standpunten opkomen. Iedere migrant die erbij komt stoot ongeveer 4 ton CO2 per jaar uit dus tel maar uit…

      1. Anoniem schreef:

        Voor het klimaat maakt het weinig uit of iemand in Nederland of daarbuiten woont.

        1. EL schreef:

          Maakt juist wel uit, want een aanzienlijk deel v d migranten komt uit landen dichter bij de evenaar. Daar wordt in de winter minder gestookt. Zie ook de gem. temperatuur in een migrantenwoning: waar wij ook al voor de energie-“crisis” met 19 of 20 gr okay waren, stookten zij tot 23 of 24 gr.

      2. Anoniem schreef:

        @kees.
        VVD-er Bolkesteijn, die van de Bolkesteijn richtlijn heeft de grenzen opgezet voor Oost-Europeanen.
        Om al het laaggeschoolde werk te doen, om ze uit te buiten.
        Kees ga jij maar vuilnis ophalen, in kas, aan de lopende band werken ten gunste van het gewin van de rijken, die parasiteren op de opbrengsten die jij dan medelevert.
        Sukses.
        Rechts doet nix aan klimaatkatastrofe tegengaan en nix aan bevolkingsgroei tegengaan (armoede bestrijding) daar zij de veroorzakers van die problemen zijn.

      3. Anoniem schreef:

        Ik als treinreiziger reis dagelijks.
        Niet 5 x per week van Maastricht – Amsterdam v.v.
        dat zouden 275,1 kg CO2 zijn.
        Ik reis slechts 2 x per week Maastricht – Amsterdam; en dan in de Euregio binnen straal van 40 km 4 x per week.
        Dat is dan een kleine 120 kg CO2 perjaar, Keesie.
        Migranten reizen niet veel, hebben het geld er niet voor, moeten 5 dagen per week werken of moeten thuis zitten.
        Projecteer jouw onkunde/frustraties, Keesie niet op anderen.
        Zorg dan jezelf je CO2 belasting onder de 120 kg CO2 krijg.
        Want bij dezelfe mobiliteit met de benzine auto afgelegd, zouden het een kleine 8 ton CO2 uitstoot zijn.
        Meten is weten, Keesie.
        Ben je nu te dom, of doe je stom en verspreid je maar fake news?!

      4. Dries Molenaar schreef:

        En waar heeft slim rechts het dan? Hoe meer zielen hoe meer vreugd en omzet?

  7. Hans schreef:

    Ik vind dat discussies over migratie en klimaat zonder betrekking op het reizen per trein niet thuishoren in de reactie-sectie van dit artikel.

  8. Eend schreef:

    Het verhaal van Annemiek is onjuist
    dat de Spanjaarden veel het vliegtuig
    nemen tussen Madrid en Barcelona.
    De trein heeft een groter marktaandeel
    dan het vliegtuig. Er zijn nu drie
    verschillende Spoorwegmaatschappijen
    actief. Dit jaar zal ook de budget
    Talgo Avril op de deze lijn worden
    ingezet. Vooral de lijn Madrid naar
    Alicante is het aantal treinreizigers
    fors toegenomen.

    1. Annemiek schreef:

      Er staat geen onwaar woord in de reactie de je bedoelt.

  9. Wilhelm schreef:

    De Nachttrein naar het Zwitserse Zürich is vanaf halverwege juni NIET meer te boeken. Zowel via NSInternational als Deutsche Bahn. Is dit bij Treinreiziger bekend?

    1. Hildebrand Van Kuijeren schreef:

      Dit komt helaas regelmatig voor. In november moesten we tot circa 2,5 week voor vertrek wachten voordat ie boekbaar was. In dit geval wel boekbaar via de OBB. Er wordt een wijziging in de dienstregeling verwacht, en dat zet OBB hem dicht voor andere spoorbedrijven, omdat ze anders niet kunnen garanderen dat reizigers geinformeerd worden. Vorig jaar was 1 mei tot september tot na 1 mei bij NS geblokkeerd.

      1. Wilhelm schreef:

        Dank Hildebrand,

        Via ÖBB is echter veel duurder en minder aantrekkelijk, omdat i.g.v. vele vertraging NSI een klantvriendelijke restitutieprocedure heeft. Het is omdat ik ‘genezen’ ben van FLiXBUS door de slechte ervaringen met hen, anders was ik met hen gegaan. Nu wacht ik NSI maar rustig af. Groetjes, Wilhelm.

        1. Hildebrand Van Kuijeren, treinreiziger.nl schreef:

          Herkenbaar, ik zou alleen niet op rekenen dat de verkoop start. De verkoop naar Zwitserland staat sinds december.

        2. Hildebrand Van Kuijeren schreef:

          … staat sinds december dicht.

        3. Wilhelm schreef:

          Dat is dan het begin van het einde voor deze dienst, want dan rijdt er dus een nagenoeg lege trein.

        4. Hildebrand Van Kuijeren schreef:

          @Wilhelm: vorig jaar wist ÖBB met Wenen de trein vaak alleen uit te verkopen. En bij deze nightjet ontbreekt momenteel vrijwel dagelijks rijtuigen. Drama. Met treinrondreis biedt ik hem niet meer aan. Ze hebben nu eindelijk zelf ook besloten rijtuig 161 niet meer in de verkoop te doen.

        5. Wilhelm schreef:

          Vanuit de Nederlandse overheid wordt subsidie verstrekt. Als daar verplichtingen richting ÖBB aan ten grondslag liggen dan kan dit een probleem worden voor ÖBB.

          Kan er misschien hier een topic over worden geopend?

  10. Marc schreef:

    In VPRO’s tegenlicht afgelopen zondag ging het over het europeese spoornetwetwerk en de slechte afstemming tussen landen. Men had het daarnaast ook over het tekort aan rijtuigen voor de nachttreinen. En dan schijnen er in Frankrijk heel veel rijtuigen te verpieteren die hier ook geschikt voor zouden zijn. Het zag er oud uit als ik het zo zag. Maar Frankrijk zou ze niet vrij willen geven..

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *