fbpx
Foto: archief

Nieuwe dienstregeling: nog even wennen

Sinds zondag is de nieuwe dienstregeling ingegaan. Met name op de verbinding Amsterdam – Leiden – Rotterdam is er het nodige veranderd. Voor de één een verbetering, voor een ander een verslechtering. Voor zowel personeel als reiziger is de nieuwe dienstregeling nog even wennen.

Dat bleek bijvoorbeeld op Den Haag laan van NOI. Daar vergat een enkele intercity per abuis te stoppen. Voorheen stopten er geen intercity´s, maar met ingang van de nieuwe dienstregeling stoppen er wel een aantal intercity´s. Langer geleden, toen ook sneltreinen slechts incidenteel op Den Haag Laan van NOI stopten, raasden die per abuis ook het station voorbij.

Hogesnelheidslijn
Volgens Nederlandse Spoorwegen is de belangrijkste wijziging van de nieuwe dienstregeling de volledig ingebruikname van de HSL-Zuid. Dat zorgt voor enige verwarring, want de Fyra dienstregeling wordt voorlopig nog niet uitgebreid. NS International hoopte begin dit jaar dat de nieuwe hogesnelheidstreinen direct met ingang van de nieuwe dienstregeling in de reizigersdienst konden komen. De nieuwe treinen zijn echter nog niet aan NS International overgedragen. Waarschijnlijk zal de trein rond de zomer écht in de reizigersdienst komen. Al durft NS International zich niet meer aan een datum vast te prikken.

Oude Lijn
Zo lang de Fyra nog niet vaker rijdt, probeert NS het ongemak voor klanten te beperken. De reguliere intercity´s krijgen weliswaar tussen Amsterdam en Rotterdam een veel langere reistijd (van 63 naar 70 minuten), maar om het ongemak te verkleinen rijdt er voorlopig van Amsterdam via Schiphol nog een snelle extra intercity naar Rotterdam. 

Foutje
Het overgrote deel van de reizigers plant haar reis via de reisplanner van NS. Wie echter het digitale spoorboekje raadpleegt, kan in verwarring worden gebracht. Een enkele tabel toonde dinsdag nog de oude dienstregeling (zie tabel 7a raadpleegt, verbinding Den Haag – Dordrecht). 

Nieuwe stations
In de nieuwe dienstregeling zijn een aantal nieuwe stations opgenomen. Vooral het pasgeopende station Sassenheim (tussen Leiden en Nieuw Vennep), en het later te openen station Halfweg-Zwanenburg (tussen Amsterdam Sloterdijk en Haarlem Spaarnwoude) kregen veel aandacht. Maar ook station Eijsden wordt weer aangedaan door treinen (stoptrein Maastricht – Luik). Op de Merwedelingelijn (Arriva) zijn de stations Sliedrecht Baanhoek en Hardinxveld Blauwe Zoom geopend. Later dit jaar volgt Boven-Hardinxveld.

Westervoort
Tot slot is het station Westervoort na 75 jaar weer aangesloten op het spoorwegnet. De burgemeester en wethouders van het plaatsje hadden zaterdag op zondagnacht de eerste trein naar het nieuwe station willen nemen. Maar door een misverstand was de machinist daar niet van op de hoogte, die vond dat de oude dienstregeling nog gold. Daardoor stopte de trein niet in Westervoort en moesten de burgemeesters en wethouders op eigen gelegenheid naar huis.