fbpx
(c) ÖBB Harald Eisenberger

Nieuwe nachttreinen gaan gepaard met veel uitval door kinderziektes

Sinds de start van de nieuwe dienstregeling op zondag 10 december, heeft de Oostenrijkse spoorwegen (ÖBB) te kampen met technische problemen bij de inzet van nieuwe treinen die rijden vanuit Hamburg naar Wenen en Innsbruck. De introductie zorgt ervoor dat er al dagen sprake is van uitval van treinen van en naar Nederland.

Uitval van treinen

De nieuwe treinen zijn niet direct verbonden met Nederland, maar ze worden gecombineerd met de nachttreinen die van en naar Hamburg rijden. Het combineren van de oude en nieuwe treinen blijkt nog niet goed te verlopen. Zo kon de nachttrein uit Wenen en Innsbruck afgelopen dinsdag niet vertrekken naar Nederland. Op woensdag viel de trein vanuit Nederland uit, en op donderdag reden de treinen niet vanuit Wenen en Innsbruck. Uit Amsterdam vertrok donderdag alleen de trein naar Wenen, maar die naar Innsbruck viel eveneens uit. Vrijdag werden de nachttreinen vanuit Nederland naar Oostenrijk wederom geannuleerd. Ook bij de nachttrein Hamburg – Innsbruck, die gereden wordt door nieuw materieel, zijn de laatste dagen ritten geschrapt of maar half uitgevoerd.

Treinreiziger.nl heeft navraag gedaan bij de ÖBB over deze problemen, maar de Oostenrijkse Spoorwegen laten de meeste vragen onbeantwoord. De ÖBB heeft geen vragen beantwoord over het testprogramma en mogelijke uitval rond de feestdagen. Een woordvoerder van de ÖBB heeft wel bevestigd dat er operationele problemen waren met een locomotief, maar beweert dat het systeem nu weer stabiel is. Deskundigen op social media suggereren dat een softwareprobleem de oorzaak was, waardoor de nieuwe treinen niet goed konden koppelen met de oudere treinen die van en naar Nederland rijden.

Slapen in het beddengoed van de vorige reizigers’

Bij de Nightjet Amsterdam – Zürich zijn er al langer problemen en vallen vrijwel dagelijks slaaprijtuigen uit. Volgens Treinreiziger.nl speelt dat momenteel zelfs bij naar schatting 50% van de ritten. “Afgelopen nacht nog sliepen mensen in het beddengoed van de vorige reizigers”, vertelde Dennis de Raaij van The Train Traveller eerder deze week aan Treinreiziger.nl. “De reactie van het treinpersoneel is dan: ‘Je kunt hier liggen, anders ga je maar naar het zitrijtuig.’”

Wanneer de treinen van en naar Zwitserland weer op volle sterkte zullen rijden is onbekend. “We zien dat de afgelopen maanden de problemen niet zijn verholpen. Daarom lijkt het niet aannemelijk te denken dat deze problemen op korte termijn opgelost zullen worden” denkt redacteur Hildebrand van Kuijeren van Treinreiziger.nl

Duurdere ticketprijzen

Deze technische storingen komen op een moment dat de ÖBB net een nieuw prijssysteem heeft ingevoerd. Daardoor moeten reizigers nu vaak veel meer betalen voor een treinkaartje met de nachttrein. Gezien de huidige betrouwbaarheidsproblemen krijgen klanten momenteel niet de service waarvoor ze betalen, stelt Treinreiziger.nl.

Treinreiziger.nl heeft gepland dit weekend ook mee te reizen met de nieuwe treinen. Redacteur Hildebrand van Kuijeren heeft zijn reis zelf geannuleerd, door de rituitval. Zijn collega’s van Treinrondreis.nl gaan alsnog een poging doen om zaterdagavond te reizen met het nieuwe materieel, van Innsbruck naar Hamburg. Als die rit niet wordt opgeheven, volgt er op Treinreiziger.nl nog een impressie.

0 0 stemmen
Artikel waardering
65 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Realisme graag
11 maanden geleden

De nachttreinen van de OBB worden door de pers al een paar jaar de hemel in geprezen terwijl de kwaliteitsproblemen worden doodgezwegen. Uitval, vertragingen en technische problemen zijn al jaren aan de orde van de dag.

Goed dat deze site nu ook eens een tegenwicht biedt tegen de jubelverhalen van treinfanaten en groene activisten.

Baardstaart
11 maanden geleden
Antwoord aan  Realisme graag

Als je goed kijkt naar die groene ideologie en vooral hun oplossingen kom je tot de conclussie dat het een religie is. En dan een religie waar ik niet meer in geloof. Verder ben ik helemaal geen voorstander van al dat gevlieg, maar als reiziger hoef je je ook niet laten schofferen em heb je het recht om fatsoenlijk behandeld te worden. En als vliegen het alternatief is. So be it.

Hanzeboog
11 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Inderdaad werd de nachttrein gepromoot als het alternatief voor vliegtuig.

Behoorlijk overdreven. Natuurlijk is het schoner om de nachttrein te nemen i.p.v. de vliegtuig. Maar hoeveel reizigers nemen bijvoorbeeld tussen Amsterdam – Wenen? En hoeveel reizigers nemen de vliegtuig tussen Schiphol – Wenen?

Meer effect zou hebben om de infrastructuur tussen Utrecht – Arnhem echt serieus geschikt te maken voor 200 km p/u met IC(E) en nachttreinen. Maar de overheid wil de mensen in praten. Maar niet investeren in betere spoorverbinding. Dat werkt niet.

Baarstaart
11 maanden geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Uiteindelijk vullen praatjes geen gaatjes en als mensen na die praatjes zich bedonderd voelen zoeken ze wel naar andere alternatieven. En het gaat dan wel heeeeeel erg lang duren eer ze weer terug komen. – Verder denk ik als je de lijn Utrecht – Arnhem wilt versnellen zou je ook extra sporen moeten maken en dat kost natuurlijk enorm veel geld. Loos gekwaak kost hooguit wat subsidies, maar het is aanzienlijk minder.

Annemiek
11 maanden geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Het is pas daadwerkelijk schoner zodra er vanwege de nachttrein een vliegtuig minder de lucht in gaat. Ik denk dat dat tot op heden niet gebeurd is. Zonder nachttrein heb je het (brandstof-)verbruik van 50 vluchten naar Wenen. Met de nachttrein heb je het verbruik van 50 vluchten en 7 treinen naar Wenen.

Overigens is marketing voor de nachttrein erg duur en nauwelijks efficiënt in te zetten. Je ontkomt er haast niet aan een grote groep te targetten, waarvan slechts een klein deel daadwerkelijk getriggerd wordt de trein te nemen. Journalisten in de watten leggen, zodat ze een mooi verhaal schrijven, is wat ze tot nu toe veel gedaan hebben. Maar dat houdt inmiddels wel een beetje op.

Mensen die over hun positieve ervaringen vertellen en daarmee anderen enthousiast maken, zijn meer waard dan een duur billboard op Utrecht centraal. Maar zodra mensen vertellen over dat ze in het beddengoed van anderen moesten slapen, peinst hun hele kennissenkring er niet meer over om ooit op die manier te reizen. De schade van dergelijke negatieve reclame is gigantische.

Annemiek
11 maanden geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

@Hildebrand. Het is natuurlijk wel de taak van de journalist om daar doorheen te prikken en vooral vragen te blijven stellen, bij alles. Onlangs, bij de eerste nachttrein van Brussel naar Berlijn werd er een flink feest gevierd met betrekking tot het directe succes. Het aantal boekingen zou boven verwachting liggen en de mensen van DB deden alsof ze beschaamd waren dat ze ooit met de nachttreinen waren gestopt. De trein zat vol met journalisten en youtubers die allemaal positief waren. Alles om te voorkomen dat er een wanklank werd er gepubliceerd. Als journalist heb je, in mijn ogen, dan de taak om te onderzoeken of je niet zelf onderdeel bent gemaakt van de gecreëerde hype en wat de werkelijkheid is. De tweede nachttrein op de route was namelijk een soort spooktrein, met een ongelooflijk lage bezetting en hij reed ook nog eens met een vertraging van ruim 2 uur. De route is absurd. Het omrijden via Mannheim maakt de rit bijna twee keer zo lang als de afstand hemelsbreed.

Ieder journalistiek medium dient zich inmiddels ook af te vragen of het wel mee wil werken aan het publiceren van een generiek verhaaltje volgens het volgende stramien: “We hebben vliegschaamte, maar er is nu een andere optie. De nachttrein. De treinen zijn een beetje oud, maar het is heel knus en gezellig en ondanks dat we de slaap niet konden vatten, komen we toch op een heel andere manier aan dan met het vliegtuig.” Prima dat zulk soort dingen in de Linda verschijnt, maar als je wel serieus met journalistiek omgaat, dan kan het echt niet.

Voordat de nachttrein naar Wenen werd verlengd naar Nederland, was deze eigenlijk altijd al volgeboekt. De lig- en slaapaccommodatie als eerste. Dat is nu nog steeds het geval. Het is volstrekt onduidelijk hoeveel extra reizigers er met de trein meegaan doordat hij is verlengd naar Nederland. Als je het NS vraagt, dan zullen ze zeggen dat de trein vaak is volgeboekt en dat het een enorm succes is. Maar het zijn wel relevante vragen, omdat vooral het milieuaspect voor velen zorgt voor de keuze voor de trein. Hoe milieuvriendelijk is het om met treinen die zo goed als leeg zijn door het land te reizen? Wat NS niet zal vertellen is dat een groot deel van de accommodatie, net als vroeger, pas in Duitsland wordt betrokken. Gezien het aantal in- en uitstappers dat ik zelf waarneem op de Nederlandse stations, denk ik dat het aantal reizigers op het Nederlandse deel van het traject belachelijk laag ligt. In elk geval niet zodanig dat het door NS geveinsde narratief klakkeloos moet worden overgenomen.

Hanzeboog
11 maanden geleden
Antwoord aan  Realisme graag

Zie je dat een gecreëerde imago werkt. Velen weten niet altijd wat er werkelijk speelt. Maar gaan op basis van mond tot mond reclame vanuit dat de Nightjet/nachttreinen goed zijn.

Zie al jaren de vele vertragingen. Waarvan sommige vertragingen fors zijn.

Baardstaart
11 maanden geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Als het product niet goed is kan je net zogoed de kosten van al die snelle marketing lui besparen. Immers de problemen bij een bepaald vervoersproduct komen doorgaans sneller naar buiten dan je denk. En een goed vervoersproduct verkoopt zich vanzelf wel na de initiele campagnes.

Ietje
11 maanden geleden
Antwoord aan  Realisme graag

Vandaag 20-12 mail ontvangen dat de Nightjet van Arnhem naar Wörgl op 22 december uitvalt.

Arnhem Centraal > Wörgl Hbf
Dieser Zug fällt leider aus.
Bitte rufen Sie den aktuellen Fahrplan ab und reisen Sie mit der nächstmöglichen Bahnverbindung.

treingraag
11 maanden geleden

Jaren 80 en 90 zelden problemen met de Wenen trein. Of andere nachttreinen. Tja, wat kachel gesukkel maar rijden was er wel bij. Met 1200 voorop, prachtige binnenkomst altijd in Asd CS vanuit de Dijksgracht. Geen rendement misschien maar so what, nu met marktwerking staan de NJ/ICNG voor joker.
Je zou er communist van worden haha.
Fijn weeknd, oost west thuis best.

Hanzeboog
11 maanden geleden
Antwoord aan  treingraag

Marktwerking lijk me het probleem niet. Leve de marktwerking met mogelijk nieuwe spoorvervoerders op het Nederlandse spoornet. Zoals Italiaanse Staatsspoorwegen die plannen heeft voor hogesnelheidstrein richting Parijs. Zeker als Eurostar voorlopig het aantal treinen en daarmee de frequentie richting Parijs/Londen waarschijnlijk niet zal uitbreiden.

Het ziet ernaar uit dat OBB hetzelfde probleem heeft als NS: Software problemen. Bepaald niet nieuw. Siemens had dat al met de levering van Eurostar 320. En Alstom nu met ICNG.

Anoniem
11 maanden geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Marktwerking moet je juist niet overal in het ov hebben. Dat is echt geen heilige graal.

dagreiziger
11 maanden geleden

Ik ook niet.
Het heeft niks met marktwerking te maken, maar alles met het gebrek van een Europese spoorwegautoriteit. Er is dan weliswaar een ERA (European Union Agency for Railways) maar die is vleugellam want de nationale overheden van de deelstaten hebben hun eigen regeltjes en die zijn leidend. Daardoor kunnen nationale overheiden graag hun eigen nationale spoorwegmaatschappij voorrang bieden.
Gevolg is dat toelating van rijtuigen (dus ook ne nieuwe ÖBB NightJet rijtuigen) in elke EU deelstaat apart moet worden gedaan wat dus heel lang duurt en iedere staat zijn eigen regeltjes heet. Gewoon bureaucratie en ambtenarencultuur dus.

Mark
11 maanden geleden

Voor mij was het eens maar NOOIT MEER met de Nightjet. Afgelopen zomer zouden we met een slaapplek van Amsterdam naar Basel reizen. Bij vertrek (toen pas!) bleek onze wagon er niet te zijn en mochten we de hele nacht doorbrengen op een stoel. Wat een aanfluiting. En achteraf doen ze (NS) ook nog eens verschikkelijk moeilijk over compensatie. De jurist van mijn rechtsbijstandsverzekering is er nog altijd mee bezig.

Gelukkig gaat ÖBB de tarieven nu ook nog eens flink verhogen, dus lang zal deze dienst niet blijven bestaan. Hopelijk springen andere bedrijven zoals European Sleeper in het gat.

Baardstaart
11 maanden geleden
Antwoord aan  Mark

Mensen leren snel. Als je zo genaaid wordt dan pak je de volgende keer wel het vliegtuig en ben je waarschijnlijk ook nog eens goedkoper uit. Het begint er steeds meer op te lijken dat milieubewust handelen een soort boetedoeningservaring moet zijn ipv dat ze het op allerlei manieren aantrekkelijk maken voor de consument.

Hanzeboog
11 maanden geleden
Antwoord aan  Mark

OBB prijst zichzelf de markt uit. Tenzij er snel verbeteringen komt. Want fors verhoogde tarieven in combinatie met afnemende slechte prestaties zal snel bekend worden. Dan knappen vele treinreizigers op af.

Tenzij er enorme liefhebbers van nachttreinen zijn. Maar dat is een héél kleine groep.

Wilhelm
11 maanden geleden

Wat verlang ik terug naar 2003 toen je bij de CityNightLine nog waar voor je geld kreeg: redelijke tariven en ‘s ochtends echte koffie, ingeschonken door een Duits sprekende conducteur. En liggend in een verstelbare slaapstoel, redelijk kunnen slapen voor slechts Eur 29,-.

De ÖBB beschouw ik als een variant op het bedrijf achter FLiXBUS. Veel marketing, echter in werkelijkheid bagger.

Baardstaart
11 maanden geleden
Antwoord aan  Wilhelm

En de tijd dat je bij NS internationaal gewoon je treinritten van Utrecht – Belgrado kon boeken met alles erop en eraan en je ook nog eens wat kortingsarrangementen mee kreeg. En je ook nachttreinen etc kon boeken.

Henny
11 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

De romantiek van de trein. Heerlijk. De tijden zijn heel erg veranderd , niet op alle fronten ten goede. Maar ik verlang naar destijds wat dit onderwerp betreft.

Baardstaart
11 maanden geleden

Ach ja… Vliegen wordt voor de plebs. En de rijken gaan straks in die dure nachttreinen.

Erno-Berk
11 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

De rijken vliegen ook maar dan in Business Class.

Thom Heerdink
11 maanden geleden

Ik begin toch te twijfelen of ik komende zomer weer met de NighJet naar Oostenrijk wil gaan. Dure prijzen, en uitval van treinen, al hoop ik dat dit laatste sowieso wordt aangepakt. Maar de tarieven mogen wel worden teruggeschroefd.

Passepartout
11 maanden geleden

Toch zou ik de Nightjet willen aanbevelen voor gezinnen. Er is een flextarief voor een hele coupé met maximaal 2 volwassenen van 230 tot 350 euro. Da’s voor een gezin van 5 niet gek. Ook is het ons nog nooit overkomen dat een wagon of trein niet aanwezig was. Wel een keer flinke vertraging doordat onderweg een ambulance moest aanrukken voor een onwel geworden passagier. Nu al 6x met de Nightjet gereisd en nog steeds tevreden klant. Deze meivakantie gaan we overigens voor het eerst vanuit Nederland naar Zwitserland en vv. Fingers crossed maar we gaan er weer voor!

Travelmarcel
11 maanden geleden

Taalkundig: het is niet duurdere ticketprijzen maar hogere ticketprijzen. Of duurdere tickets. De huur is ook niet duur, maar hoog. Het wonen daar is echter wel duur. Etc. etc.

Karin
11 maanden geleden

Ouwe treinstellen en natuurlijk belachelijk die prijsdofferentiatie. Ik begrijp wel dat mensen liever met de auto of het vliegtuig gaan.

Realisme graag
11 maanden geleden
Antwoord aan  Karin

U denkt serieus dat er bij het vliegtuig geen variabele tarieven zijn?

Stefan
11 maanden geleden

De verbinding met Zürich heeft gewoon het probleem dat er geen eigen ÖBB rijtuigen worden ingezet, maar rijtuigen die zeker 15-20 jaar ouder zijn dan de rijtuigen van/naar Wenen en Innsbruck. Deze oude gehuurde “rommel” is gewoon het probleem. Er zijn voor deze verbinding blijkbaar exact 4 rijtuigen gehuurd(2 voor de 403(1 Basel en 1 Zürich)/2 voor de 402(1 Basel en 1 Zürich).
Ik denk zeker al sinds half oktober dat op die verbindingen de slaaprijtuigen uitvallen, ik kreeg ook op mijn rit naar Zürich een plaats in het couchette rijtuig cadeau ipv slaaprijtuig. Dus ik heb het verschil in comfort maar geclaimed bij de ÖBB. Met de huidige belachelijke prijsverhogingen die de ÖBB toepast heeft en de problemen raakt de nachttrein zijn sympathie kwijt ten opzichte van het Vliegtuig 🙁 Erg zonde allemaal

Jesse
11 maanden geleden
Antwoord aan  Stefan

Die rijtuigen komen uit 1975, dus bij 30 jaar ouder dan de comfortline slaaprijtuigen. Er zijn er 5 beschikbaar voor de verbinding, dus een reserve. Dit probleem duurt al zeker een jaar, of langer zelfs. Het is dus hardnekkig. Eigenlijk zou er simpelweg een slaaprijtuig moeten worden geschrapt, dan kan je in ieder geval leveren wat je hebt belooft. Hopelijk kunnen de modernere rijtuigen, als er genoeg nieuwe nightjets zijn ingestroomd, deze verbinding snel overnemen.

Realisme graag
11 maanden geleden
Antwoord aan  Stefan

Leuk, maar die nieuwe treinen die nu besteld zijn zorgen voor een enorme kostenverhoging die wordt doorberekend in de tarieven.

Stefan van Weerden
11 maanden geleden
Antwoord aan  Realisme graag

We bedoelen geen van beide de nieuwe treinstammen van de ÖBB. We bedoelen dat de oude meuk van verhuurder BTEX wordt vervangen door eigen rijtuigen de ÖBB.

Annemiek
11 maanden geleden
Antwoord aan  Realisme graag

Volgens mij is het zo dat het nieuwe materieel volledig door de Oostenrijkse staat is gefinancierd. Er is zoveel ingekocht dat OBB de mogelijkheid krijgt om het aantal routes uit te breiden. Wat mij betreft prima.

Maar het levert wel vragen op. De situatie is immers dat OBB de laagst mogelijke kosten voor het materieel draagt, dat het boordpersoneel slecht betaald wordt, maar dat toch de (maximum-)tarieven flink omhoog moeten. Hoe realistisch is het dan om te veronderstellen dat andere spoorwegondernemingen zonder al die hulp in staat zullen zijn met modern materieel het spoor op te gaan? Het beste scenario voor GCT en European Sleeper dat ik kan verzinnen, is dat ze het spul waarmee OBB momenteel rijdt kunnen overnemen zodra OBB het afdankt.

Tim H
11 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

Financiering is iets anders dan cadeau krijgen, je moet dat geleende geld wel gaan terugverdienen. Maar je hebt gelijk met je vraag wat commerciële concurrenten die het geld op de zakelijke markt moeten financieren dan voor mogelijkheden hebben. Die situatie bij de OBB geeft aan hoe moeilijk het is om nachtreinen rendabel te krijgen.

Frans E.R. Eekhout
11 maanden geleden

Software problemen, waar heb ik dat niet eerder gelezen en gehoord, bij de TRAXX locomotieven en intercity direct, bij de SNG, bij de F 35 en bij onze Oostenrijkse vrienden en vriendinnen. Vroeger niks te software, nu is het h e t probleem van de eeuw op tal van terreinen, dus ook treinen, sta je dus lang stil met je treintje midden tussen de koeien die er niet van opkijken en niet eens meer loeien. Het probleem van nu zijn de zorgen voor de toekomst en worden het dus geen Brabantse nachten, maar Oostenrijkse nachten met de Nachttrein en die kinderziektes, die komen ze wel te boven via de puberteit op weg naar volwassenheid…

Tim H
11 maanden geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Europa is op softwaregebied ook een achtergebleven gebied op deze aardbol.

Otto
11 maanden geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Las vorige week dat Singapore de aanhoudende software problemen met Alstom materieel/beveiling zat is en nieuwe MRT treinen daarom nu bij CRRC heeft besteld. Alstom en software is al jaren geen goed huwelijk.

Eend
11 maanden geleden
Antwoord aan  Otto

In Maleisië hebben de Chinese ETS
geen problemen en voldoen uitstekend.
Maleisiche spoorwegen gaan voor de
derde keer serie ETS van China kopen.

Dries Molenaar
11 maanden geleden
Antwoord aan  Eend

ze mogen niets anders kopen en de problemen houden ze liever voor zich, burgers klagen ook niet want anders zitten ze zo in het cachot.

Er is eens een grote botsing geweest in China door een blikseminslag. Men had maar wat onbegrepen electronica weggelaten uit de kopie Hitachi ShinkanSen. Waar het voor was bleek toen.

Anoniem
11 maanden geleden

Naar Bazel kun je kiezen voor een dagtrein. Transavia gaat ook de truc van de verborgen prijsverhoging toepassen: betalen voor handbagage

Ivo
11 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Terecht, waarom moet je mee betalen aan gratis grotere handbagage voor je buurman als je zelf zonder reist?

Opmerker
11 maanden geleden
Antwoord aan  Ivo

Hallo Ivo, Dan ook betalen per gewicht, want waarom moet ik met mijn (slechts) 75kg meebetalen voor het overgewicht van mijn dikke tijdelijke buurman/-vrouw, die naas me zit te puffen en onze gedeelde leuning ruim overschrijdt?

Hoe ver wil je gaan?

Realisme graag
11 maanden geleden
Antwoord aan  Opmerker

De vele handbagage leidt bij het vliegtuig tot langere in/uitstaptijden en in de luchtvaart geldt nu eenmaal tijd=geld. Het gewicht van de passagiers heeft geen consequenties tenzij de passagier zo zwaar is dat hij twee stoelen nodig heeft maar dan moet hij sowieso extra betalen.

Bij de spoorwegen waar vanwege de oeverloze subsidies efficiency geen enkele rol speelt ligt dat anders.

Annemiek
11 maanden geleden
Antwoord aan  Opmerker

Volgens de luchtvaartetiquette is de armleuning ALTIJD voor de persoon in het midden. Er is geen gedeelde armleuning, ongeacht het postuur van de reizigers.

Dries Molenaar
11 maanden geleden
Antwoord aan  Opmerker

realdinges, het maakt wel degelijk uit waar mensen wel en niet zitten. De piloten moeten toezien op een gelijkmatige verdeling over het vliegtuig.
Te veel Billy Turf bij elkaar geeft problemen en niet alleen voor de catering.

In USA wordt er wel heibel gemaakt over passengers of plus size. IK ben wel eens naar New Foundland gevlogen bij de opening van het jachtseizoen. Plots zat de Dash-7 ramvol met plus-size mannen die bij kou en regen allemaal in een polootje liepen. Erg prettig was het niet voor de slanke Hollander. Tijdens een tussenlanding kregen we ook nog een blikseminslag waardoor het vliegtuig eerst geïnspecteerd moest worden voor het verder vliegen.

Frans E.R. Eekhout
11 maanden geleden

Dat doet Transavia om “maatwerk” te leveren en de basiskosten zo laag mogelijk te houden zeker met de komst van de nieuwe Airbus A320neo en A321neo vliegtuigen. Een klant, passagier kan voor het allerlaagste bedrag gaan vliegen en door (veel) extra’s toe te voegen z’n ticket zo duur maken als men wilt en deze trend gaat straks op nog meer terreinen plaats vinden, van vliegtuigen naar treinen, hotels enzovoorts, maar of je daar blij mee moet zijn en door de bomen het bos van tarieven nog kan zien en ontwaren is natuurlijk vraag twee…? Wie dus met een nachttrein wilt reizen en enkele ongemakken voor lief neemt, kies daar (deels) zelf voor, want naar Oostenrijk kun je behalve treinen ook vliegen of bussen of met je eigen vierwieler gaan als je die hebt.

bert sitters
11 maanden geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

De stuntvliegers lokken klanten met lage “bassistarieven”, maar daar komt bijna altijd wat bij.

Tim H
11 maanden geleden
Antwoord aan  bert sitters

Voor veel mensen is dat aantrekkelijk omdat ze niet willen meebetalen aan gratis extraatjes voor anderen terwijl ze daar zelf geen behoefte aan hebben. Denk aan gratis baggage, gratis drankjes, gratis stoelreservering, etc.

Dries Molenaar
11 maanden geleden
Antwoord aan  Tim H

jaja, stoelreservering is een extraatje

Paul Lamote
11 maanden geleden
Antwoord aan  bert sitters

Dat is nou het aantrekkelijke, je betaalt alleen voor de extraatjes waar je zelf gebruik van maakt.

Anoniem
11 maanden geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Maak de treinkaartjes dan ook veel goedkoper en laat de klant betalen voor elk meegebrachte tas! En één tip voor Transavia en andere maatschappijen: reken de jas die iemand draagt ook tot bagage en hef er een prijs voor. Want er zullen ook wel mensen zijn die zonder jas gaan vliegen, dus waarom moeten die betalen voor het gewicht van de jas en de ruimte die dat ding inneemt?? En zo kunnen ze nog wel even doorgaan!

Paul Lamote
11 maanden geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Gewicht speelt niet zo’n rol op korte vluchten met met weinig ingecheckte bagage en vracht. De kostenpost van handbagage is het tijdverlies bij het boarden en als je dat kunt verminderen door voor handbagage te laten betalen is dat gewoon verstandig. Vliegen is al duur genoeg voor Jan modaal, de nachttrein kan hij sowieso niet betalen.

Annemiek
11 maanden geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Volgens mij is het bij veel maatschappijen gewoon een makkelijke bron van extra inkomsten. Het boarden duurt meestal maar een kwartiertje. Ondanks dat er echt voor iedereen een gereserveerde zitplaats is, willen veel mensen graag het eerste het vliegtuig in. Die staan dan al een half uur voor boarding in de rij te dringen. Dat is een mooi moment om die mensen even te confronteren met hun van de regels afwijkende bagage. En dan is het flink lappen of de boel achterlaten. Wie als laatste komt aanrennen met veel te veel handbagage, gaat gewoon mee. Het kan helemaal niet uit om voor zo’n iemand de vlucht op te houden door moeilijk te doen over de handbagage.

Marc
11 maanden geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Bij Italo, de privé treinmaatschappij die op de HSL van Italië opereert, staatg voor de goedkoopste klasse ( SMART ) een max bagage aangegeven. Er stond in ieder geval niemand bij de ingang om dit te controleren..

Henk
11 maanden geleden

Lekker met het vliegtuig dus. Sneller en goedkoper.

Rogier de Wit
11 maanden geleden

Wij hebben in de nacht van zondag op maandag de NightJet genomen van Innsbruck naar Amsterdam. Gelukkig zonder problemen (op een uurtje vertraging na door brandweer-inzet door rem-problemen na). Maar van één uurtje vertraging liggen wij niet wakker, ik vond het wel een leuke belevenis!

Fijn dat er koffie en ontbijt bij zat, ook in couchette. Ik had het idee dat alle ‘hokjes’ bezet waren toen we uit München vertrokken, ook in Amsterdam stapten nog best veel mensen uit.

Anoniem
11 maanden geleden

Ik ben benieuwd hoe het tripje van treinreizigers.nl is afgelopen.

Eend
11 maanden geleden

Het is onaanvaardbaar dat reizigers,
die slaapcompartiment hebben geboekt
worden overgeboekt naar een primitieve
ligplaats. Vuil beddengoed helemaal niet
en heeft niks met technische problemen
te maken. Ik heb in de jaren 80 en 90
veel met nachttrein in Frankrijk en
Spanje gereisd. Ik heb toen nooit deze
wantoestanden gehad. Het beddengoed was
altijd schoon. Een keer geen water in
Frankrijk. De slaaprijtuigen waar
ik mee gereisd heb, waren
SNCF: P,T2 en T3 en Renfe: L16, P, UH,
YF, Talgo 4,5 en 6. Vooral de
Talgo nachttrein van Barcelona naar
Madrid was meer dan 30 rijtuigen en
enkele autotransportwagens was een
prachtige trein zonder deze problemen.

Waard en Loos
11 maanden geleden

Na uur vertraging uit Amsterdam vertrokken richting Wenen. Slaapkabine met twee jonge kinderen. Om 4 uur bed uit getrommeld en moesten binnen 20 minuten in Neurenberg met spoed uit de trein, om slechts een vervang kaartje met de DB te krijgen. Eerst een uur tussen daklozen en dronkelappen op het station, daarna 4 uur (we moeten nog 2.5) op de grond in het gangpad in een overvolle IC met kapotte toiletten. Geen enkel bericht van Nightjet.
Volgende keer maar weer de blauwe zwaan.