youtube treinreiziger zoeken zoeken
Foto: (c) NS

NS betaalt miljoenen aan NMBS vanwege verliezen Beneluxtrein

De Nederlandse Spoorwegen hebben de afgelopen drie jaar 14,4 miljoen euro aan de Belgische spoorwegen NMBS betaald om verliezen van de Beneluxtrein te compenseren. Dat blijkt uit het jaarverslag van de Belgische spoorwegen.

De Beneluxtrein keerde in 2013 halsoverkop terug nadat de Fyra faalde. De trein reed in 2013 een groot deel van het jaar slechts acht keer per dag tussen Brussel en Den Haag. Daardoor was de trein in 2013 nog winstgevend. De frequentie is daarna verhoogd en sinds december 2014 rijdt de trein zestien keer per dag tussen Amsterdam en Brussel.

De frequentie is weliswaar verhoogd, maar het aantal internationale reizigers is ongeveer gelijk gebleven. “Daardoor zijn de verliezen opgelopen,” legt redacteur Hildebrand van Kuyeren van Treinreiziger.nl uit. Circa 2 miljoen reizigers passeren de grens met de Beneluxtrein. De gemiddelde bezettingsgraad op basis van verkochte tickets (cijfers 2015) bedroeg 42 procent bij het overschrijden van de grens, meldde de Belgische minister van Mobiliteit eerder. Dat is geen slechte bezettingsgraad. “Een trein heeft in Nederland gemiddeld een lagere bezettingsgraad,” stelt Van Kuyeren. Dat de trein toch verliesgevend is, komt doordat de infraheffing in België vrij hoog is.

De NS moet het verlies van de Belgische spoorwegen compenseren omdat dit na het Fyra-debacle zo is afgesproken. De NMBS hoeft slechts maximaal 1,5 miljoen euro per jaar bij te leggen bij de Beneluxtrein. Omdat het verlies veel hoger is, komt de rest voor de rekening van NS. NS is niet verrast door de cijfers. “We wisten waar we aan begonnen,” reageert NS-woordvoerder Ton Boon. Hij wijst op het maatschappelijk belang van de verbinding. Na het falen van de Fyra moest NS voor een alternatief zorgen.

Vanaf december is het de bedoeling dat de Beneluxtrein niet meer via Roosendaal, maar via Breda gaat rijden. De trein wisselt dan het klassieke spoor in voor het hogesnelheidsspoor. NS wil geen voorspelling doen welke impact dat zal hebben op de financiële cijfers. In elk geval zullen de Belgische spoorwegen vanaf dat moment meer gaan bijdragen aan de eventuele verliezen: tot 5,5 miljoen per jaar. Het rijden over de hogesnelheidslijn is een stuk duurder. “En daar staat tussen Rotterdam en Antwerpen nauwelijks reistijdwinst tegenover,” zegt Hildebrand van Kuyeren. Dat is anders voor reizigers uit Amsterdam en Schiphol: die krijgen vanaf december een snellere reistijd naar België.

Voor de NMBS heeft de route via de HSL nog een voordeel. De Belgische spoorwegen laten nu nog bijna uurlijks een trein pendelen tussen Noorderkempen en Antwerpen. De nieuwe Beneluxtrein zal die functie grotendeels overnemen. Alleen in de vroege en late uren, als de Beneluxtrein niet rijdt, zal er straks nog een pendeltrein nodig zijn. Het ligt voor de hand dat de bezettingsgraad van de nieuwe Beneluxtrein zal stijgen.

23 gedachten over “NS betaalt miljoenen aan NMBS vanwege verliezen Beneluxtrein”

  1. Micha schreef:

    Het leest wat verwarrend: wisselt de trein bij Breda van klassiek naar HSL of over het hele stuk vanaf Amsterdam? Hoe kan het dat Amsterdam/Schiphol naar Antwerpen wel korter wordt, maar vanaf Rotterdam niet? Gaat hij niet meer via Den Haag?

    1. Wouter schreef:

      De BeNeLuxtrein vanuit Amsterdam zal hetzelfde traject gaan rijden als Intercity direct tussen Amsterdam en Breda, via de HSL dus. Hierdoor zal deze niet meer stoppen in Den Haag. Na Breda zal de BeNeLuxtrein weer terug de HSL op gaan om de reis naar Antwerpen en Brussel te vervolgen. Echter, de stops in Breda en in Noorderkempen zullen zoveel tijd in beslag gaan nemen dat de reistijd tussen Rotterdam en Antwerpen/Brussel via de huidige route en de toekomstige HSL route ongeveer gelijk blijft. Maar doordat er dan tussen Schiphol en Rotterdam ook al via de HSL is gereden zal de reistijd tussen Amsterdam/Schiphol en Antwerpen/Brussel wel afnemen, alleen dus tussen Rotterdam en Antwerpen/Brussel niet.

      1. Henk Angenent schreef:

        Dit klopt niet. De Benelux Plus rijdt van Amsterdam naar Den Haag en Rotterdam via het klassieke net. Pas vanaf Rotterdam gaat hij via de HSL en inderdaad met een omweg via Breda naar Antwerpen/Brussel.

        1. Lasse schreef:

          Nee,de Beneluxtrein rijd 12 keer per dag van Amsterdam via de HSL na Brussel en 4 keer via Den Haag.
          Dit staat ook hier op treinreiziger.nl (http://www.treinreiziger.nl/gemeente-den-haag-niet-blij-met-vier-treinen-naar-brussel/) die

        2. Hildebrand schreef:

          Volgend jaar: 12x per dag Amsterdam – Brussel, 4x per dag Den Haag – Brussel. Beide over de HSL, beide via Breda.

        3. Rian van der Borgt schreef:

          De Benelux zal vanaf volgend jaar wel degelijk ook tussen Schiphol en Rotterdam via de HSL gaan (12x/dag). Zie bv. de adviesaanvraag van NS ovcer dienstregeling 2018:
          http://locov.nl/Images/Locov%202017-30578%2E01%20Bijlage%201%20Adviesaanvraag%20dienstregeling%202018_tcm311-381390.pdf
          De “Plus” kun je overigens beter weglaten want hij blijft nog steeds langzamer dan in 2009.

        4. Henk Angenent schreef:

          Het plan om helemaal over de HSL te gaan is nog in studie.

  2. Dominic schreef:

    Belachelijk dat deze trein in de toekomst niet rechtstreeks vanaf Rotterdam via de HSL naar Antwerpen rijdt. Als ze volgens plan vanaf Rotterdam eerst naar Breda gaan rijden en daar moet die keren om naar Antwerpen te rijden is de reistijd vanaf Rotterdam naar Antwerpen zeer waarschijnlijk langer dan dat die nu is, terwijl die dan over de HSL rijdt notabene! Laat gewoon een aparte trein Antwerpen – Breda (en wellicht door naar Eindhoven) rijden en laat de Benelux lekker rechtstreeks vanaf Rotterdam naar Antwerpen rijden. Zal je zien dat door deze aanzienlijke snelheidswinst de bezettingsgraad ook een stuk zal toenemen.

    1. Joep schreef:

      Is er uberhaupt wel ruimte om die extra trein naar Eindhoven te laten rijden? Er rijden al zoveel treinen tussen Breda – Tilburg, weet niet of die er dan ook nog bij past, samen met het goederenverkeer wat er bij hoort..

      1. Bart schreef:

        Tot (en met) 2022 rijden er extra goederentreinen via Brabant omdat de aansluiting op de Betuweroute in Duitsland komende jaren afgebouwd wordt. Zodra dat klaar is hoeven er geen goederentreinen meer via Tilburg en kunnen er meer personentreinen gaan rijden.

      2. Tim schreef:

        Nee, daar is tussen Tilburg en Breda helemaal geen ruimte voor.

    2. Tim schreef:

      Als je niet in Breda stopt is de Benelux-trein een volledige kopie van de Thalys en daarmee zinloze geldverspilling.

      1. Hildebrand schreef:

        Paar verschillen: Thalys heeft reserveringsplicht en is sneller. De Thalys treinen met eindbestemming Brussel voegen weinig meer toe en kunnen dan verdwijnen.

      2. Elwin jo schreef:

        Thalys is ook een stuk duurder

    3. Henk Angenent schreef:

      Dit heeft vooral een politieke reden: Den Haag en Breda wilden beide een verbinding via de HSL. Denk maar aan de Lagelandenlijn van Den Haag. Met de nieuwe lijnvoering van de Benelux Plus wordt aan de wensen van Den Haag en Breda tegemoet gekomen. Niet dus aan de wensen van de reiziger…

  3. Ferdinand schreef:

    Het is toch een veel beter idee om die Benelux trein gewoon via Roosendaal te laten rijden en dan via de grensovergang bij Essen zonder stop naar Antwerpen. Dit is veel richter en sneller. Wat betreft Noorderkempen kan de NMBS ook gewoon de stoptrein door laten trekken naar Breda. De Benelux trein is belangrijk voor Nederland en dan moet die langs zo’n kutdorp als Noorderkempen. Laat de NMBS het oplossen en laat de NS het zelf uitzoeken.

    1. RegLement schreef:

      “Kutdorp”, Noorderkempen, beleefd zijn mag wel?? BTW de Benelux rijdt toch al zonder stop van Roosendaal naar Antwerpen?? Doortrekken, als het materieel en de bestuurders gehomologeerd zijn, zou dat kunnen. Als er ruimte is kan dat eveneens. De HSL heeft een grote capaciteit die op het moment niet echt benut wordt (2 treinen in elke richting per uur) daar kan er dus nog wel eentje bij.

    2. Rian van der Borgt schreef:

      De reistijd Rotterdam – Antwerpen blijft precies hetzelfde via Breda (met kopmaken) en Noorderkempen als nu via Dordrecht en Roosendaal.

  4. Jaap schreef:

    Jaap schreef.
    Ik heb het altijd al een belachelijk idee gevonden om de Benelux trein via de HSL te laten rijden en dan nota bene ook nog eens via Breda.
    Echt onbegrijpelijk. I.p.v. versnelling van de treindienst, gebeurt nu het tegen over gestelde. Wat een vooruitgang anno 2017.

  5. Simon schreef:

    “Dat de trein toch verliesgevend is, komt doordat de infraheffing in België vrij hoog is.”

    Dus met andere woorden de NS betaalt België dubbel? Eerst aan Infrabel wegens de peperdure heffing en vervolgens aan de NMBS omdat de lijn verlies maakt wegens diezelfde heffing?

    Moest de NMBS nu eens half zo geniaal zijn in het vervoeren van passagiers…

    1. CB schreef:

      @Simon, Niet om het een of ander, maar had NMBS gekozen voor een Falende Fyra? Dacht het niet. Moet NMBS nu verlies leiden omdat NS zijn zaken niet op orde had? Dacht het ook niet.

      1. Simon schreef:

        Dit gaat echter over de Benelux. Volgens het artikel lijdt de NMBS vooral verlies op die lijn omdat Infrabel zo’n hoge heffing vraagt. De NMBS en Infrabel zijn twee handen op één buik. Dit is niet meer dan een vestzak-broekzak operatie waarbij de NS afgetroggeld wordt en de Belgische infrastructuur subsidieert.

        Met andere woorden, de NMBS heeft het Fyra debacle dubbel en dik gebruikt om er op alle vlakken beter van te worden. Dat is helemaal niet slecht, integendeel, als Belgische belastingbetaler ben ik er alleen maar blij om. Het blijft me gewoon verbazen dat de NS zich keer op keer laat vangen door dit soort deals.

    2. Jean-Pierre Mertens schreef:

      NMBS slaagt erin om NS extra te laten betalen… dàt is geniaal.

      Noorderkempen is zelfs géén dorp, maar de naam van een station.

      Laat die Beneluxtrein maar over de HSL-lijn rijden. Wij krijgen op lijn 12 in de week elk uur een extra trein.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.