In beeld: NS neemt afscheid van diesellijnen
10 dec 2017 10:32
Vanaf vandaag – zondag 10 december – stopt NS met het rijden van treinen tussen Zwolle-Kampen en Zwolle-Enschede. Keolis heeft het stokje van NS overgenomen. Zaterdag heeft NS de laatste ritten niet ongemerkt voorbij laten gaan en symbolisch afscheid genomen.
Vanuit Enschede naar Zwolle organiseerde NS een speciale afscheidsrit, met aanboord catering en entertainment. In Zwolle werd deze trein opgewacht doorhet a capella koor `De koorbazen` uit Zwolle. In Zwolle reed de trein na een uur door naar Kampen en weer terug. Tijdens deze rit brachten stadsdichters van Kampen en Zwolle een speciaal gemaakt gedicht ten gehore. De afscheidsrit vertrok vervolgens om 0:56 uur uit Zwolle weer richting Enschede, waar de trein uiteindelijk om 2:04 uur aan is gekomen.
Met het afscheid van de Overijsselse lijnen komt er ook een einde aan de inzet van dieseltreinen bij NS. De Buffels, officieel aangeduid als DM ’90, worden daardoor werkloos. De DM ’90 treinen zijn geproduceerd in de periode 1996 – 1998. In die periode zijn er 53 dieseltreinen uit de fabriek gerold. Een groot deel van de treinstellen is al langer werkloos. Wat er nu precies met de treinen gaat gebeuren, is bij onze redactie onbekend. Mogelijk worden ze verkocht of verhuurd. Tot die tijd behoren ze tot de strategische reserves van NS.
Stefan Verkerk bracht voor Treinreiziger.nl het afscheid in beeld.
Al heel snel afgeserveerd … Slechts 20 jaar …, waarvan een groot deel al langere tijd niet meer werd ingezet.
Een deel van deze treinen was al niet meer rijvaardig, omdat er onderdelen uit geplukt zijn vanwege een opknapbeurt, enkele jaren geleden.
Helemaal niet heel snel, dat is inherent aan dieselmaterieel. DE5 heeft zo’n 30 jaar gereden, bij Plan X (Blauwe Engel) moest na zo’n 20 jaar de motoren en het interieur vernieuwd worden.
Als er geen behoefte aan inzet bestaat gooi je geld weg om dan een materieeltype als DM90 in dienst te houden, want dat gaat nogal wat revisiekosten meebrengen. Veel logischer dat je ze te koop zet of sloopt.
Een beetje een scheve vergelijking, de DE5-serie bestond voor een deel uit samengestelde stellen doordat in de Tweede Wereldoorlog een deel van het wagenpark was verdwenen of beschadigd. Daardoor waren er een aardig aantal treinstellen die afweken van de rest van de serie (bijvoorbeeld de DE5-stellen die met Mat’40-rijtuigen compleet waren gemaakt). Dat maakt het onderhoud veel duurder. Bovendien komt daarbij dat er treinstellen DE5 zijn afgevoerd lang voordat ze aan hun economische levensduur waren om exact dezelfde reden als nu: ze waren door electrificatie niet meer nodig. Vergelijk het met de treinstellen Plan U: die hebben ruim veertig jaar dienst gedaan, twee keer zo lang als de Buffels dus. Ook de Plan X-stellen zijn veel langer meegegaan. Ja, ze hebben na twintig jaar een flinke revisie gehad, maar dat is wat anders dan dat ze gewoon maar op de schroothoop werden gegooid.
Ze worden niet op de schroothoop gegooid, ze staan te koop http://www.nsfinancialservices.ie/fleet-sale/
Er staan 27 treinstellen te koop. Wat is het lot van de overige 26 treinstellen? Gaan die richting schroothoop?
Met dit sneuw weer verwachtte ik trein uitval.
Op het spoor Lichtenvoorde-Groenlo was er echter een extra trein vandaag om 12.00 uur. De DM 90!
Gistermiddag zat ik er nog in. Kampen -Zwolle!
Station zwolle stadshagen moet wel in januari open gaan.
We zien op de foto Trio Balsamico! Een vrolijke noot bij alle gemengde gevoelens….
http://www.triobalsamico.nl
Beste Puck,
Vogens mij is dit een reizigersforum. Aan een treinhobbyistische uiteenzetting over oudere dieseltreintypes, waarvan ook nog het nodige is verzonnen, bestaat m.i. geen behoefte.
Zo was de elektrificatie in Noord Holland afgestemd op het technisch levenseinde van de DE-5 en niet andersom. Het oorlogsschade verhaal is helemaal onzin: er waren slechts twee stellen met
een “afwijkende” samenstelling maar de gevolgen zoals u noemt zijn verzonnen.
Beste Extratrein (leuk, verberg je even onder een onzinnaam…), lees even goed wat ik schreef: een aardig aantal treinen week af van de rest van de serie, *waaronder* (inderdaad) twee die compleet waren gemaakt met rijtuigen uit andere treinsoorten. Daarnaast waren er zeven met een afwijkende motor (RUB 1612) die ze bij herstel van oorlogsschade ingebouwd kregen, later zijn er nog eens zeven eveneens van deze motor voorzien omdat ze goed bevielen. Veertien afwijkende motoren plus afwijkende bakken in twee stellen is dus in totaal zestien afwijkende treinen. In mijn optiek een aardig aantal.
Verdere (kleine) afwijkingen staan hier netjes opgesomd: http://www.railwiki.nl/index.php/Mat%2740_-_Treinstellen_Materieel_1940_(DE-V)
Hoe het precies zit met de Noord-Hollandse zijlijnen is een beetje giswerk. Ik kan er geen documentatie over vinden. Nochtans lijkt het me duidelijk dat lang niet alle DE5-stellen in dienst zijn gebleven totdat deze lijnen onder de draad kwamen. Mijn stelling dat “er treinstellen DE5 zijn afgevoerd lang voordat ze aan hun economische levensduur waren” klopt dus; ik schreef immers niet dat dit bij alle stellen zo was.
Dit is een reizigersforum, en ik ben dan ook een reizigster die toevallig ook een beetje verliefd is op treinen en daarnaast ook erg goed is in googlen. En gelukkig maar, want kennelijk is er aan dit soort informatie wel degelijk behoefte, anders had je immers de moeite niet genomen om dit hele bericht te lezen, waartoe je immers niet verplicht bent.
Leuk om iets te lezen over de DE 5,Puck.Mooie herinneringen uit mijn jeugd.
Beste Puck,
Zoals een echte treinfanaat geef je niet toe. Ik wens je daar veel genoegen bij, maar liever niet hier. Aan jouw soort “informatie” bestaat geen enkele behoefte, zelfs niet in fanatenkringen.
1. DE-5 en zijn na de oorlog gecompleteerd met (in het gebruik) technisch volkomen identieke bakken van E-5-en uit (ongeveer) gelijktijdige productie. Afwijkend = wel spannend maar = wel onzin. Alles was gewoon materieel ’40. Ook andere naoorlogse restantverwerking was slechts binnen enge grenzen mogelijk.
2. En 14 stellen = helaas voor jou hetzelfde als alle stellen.
3. De levensduur van motoren is korter dan van de trein zelf. Alle naoorlogse stellen hadden al heel lang, zoals je zelf bevestigt, dezelfde motoren, noch daargelaten, dat ongelijkheid geen rol hoeft te spelen bij een beslissing tot sloop.
4. Bijna alle na de oorlog overgebleven stellen hebben op één treinrampstel na de zeer hoge leeftijd van 32 tot 34 jaar bereikt. Ik heb geen idee waarover je het hebt met voortijdige sloop.
5. De behoefte op een forum aan jouw soort informatie is, mede gegeven de geringe juistheid, niet gebleken.
Ik ontleen mijn kennis deels aan bij NS vervulde functies, waarbij historische materieelkennis was vereist. Ik ben van een heel oud bouwjaar en ik lach om jonge treinfanaten, die niets uit actuele kennis of eigen actuele beleving hebben, aangewezen zijn op googelen maar wel met het verworvene de wijsheid in pacht denken te hebben.
Het is net als met je navigatie in de auto: een mooie aanvulling maar geen volledige vervanging voor gezond verstand en eigen kennis.
En met jouw forumnaam ben je niet minder anoniem dan ik. Nogmaals: droom rustig verder.
Iedereen mag hier reageren. Het is prima om op eventuele onjuistheden te wijzen. Ik heb de kennis niet om erover te oordelen, u geeft aan de kennis te hebben van NS functies, heel mooi en leerzaam. DE5 discussie is inderdaad wel erg offtopic, maar ik heb daar als uitgever geen problemen mee. Maar mij betreft is het niet nodig om een waardeoordeel uit te spreken. Dat is onnodig. Iedereen kan lezen is skippen waaraan behoefte is.
Even voor de compleetheid: Puck is gewoon mijn echte naam. Barton is mijn achternaam. Je kunt me vinden op Facebook.
Ja, het geven van een waarde oordeel is niet nodig en bovendien niet altijd chique. Ik heb mij inderdaag geërgerd aan de combinatie off-topic + onzin. Door mijn vroegere werk kan ik de persoon en zijn “bijdrage” volledig duiden.
Mooi dat we over het eerste deel eens zijn en dat u uitlegt geërgerd te zijn, kan gebeuren. Het tweede deel filter ik er even uit, omdat het nu weinig meer toevoegt 🙂
Puck is een meisjesnaam. Ik ben dus geen “zijn”.
Prachtig, excuses m.b.t. je naam en geslacht dan, maar dat maakt de inhoudelijke conclusies niet anders.
Puck, als je wat meer wilt weten over “echte” treinhistorie en -gegevens mag je de redactie om mijn emailadres vragen.
Redactie, ik machtig u om aan zo’n eventueel verzoek te voldoen.
En, was Puck geïnteresseerd in wat jij noemt “echte treinhistorie en gegevens”?
Nee, en dat heeft m .i. alles te maken met de psyche van (jonge) treinfanaten. Treinfanaten al te vaak mensen, die minder bedreven zijn in intermenselijke contacten; zij onderhouden “dode in plaats van levende” contacten. Puck deed wat daar verder ook bij hoort: contact zoeken door (schijn-)kennnis ten beste te geven en als dat niet naar wens gaat, nare opmerkingen maken zoals “onzinnaam””, terwijl het gebruik van een alias volkomen normaal is.
Zoals waarschijnlijk ook bij andere hobbies en fanatismen kunnen zij geen of onvoldoende onderscheid maken tussen echte feiten/gegevens en hun droomwereld. Hoever ze daarin gaan, heb ik in de volgende situatie meegemaakt. Jaren terug was ik bij NS projectleider van een feest, waarin veel te doen was met historische treinen. Treinfanaten droomden lang voordat het zover was, hoe zoiets er wel of niet uit zou moeten zien en uiteraard konden alleen zij en niet wij als NS dat beoordelen. Toen wij persberichten uitgaven en persconferenties hielden, waar “aanstaande feiten” uit de doeken werden gedaan en vragen konden worden gesteld, was er nauwelijks interesse. Toen het feest voorbij was en de enorme afstand tussen droom en werkelijkheid bleek en (juist daardoor?) het feest was geslaagd, vielen ze elkaar in de haren: wie had nou wie gefopt?
Eén (vooraanstaande) fanaat presteerde het zelfs om een negatieve, maar valse review van een stoomtreinrit te maken, niet wetende, dat ik voor die rit zelf als reisleider was opgetreden en ook een verslag had gemaakt. Treinfanaten, nee dank u. Get a life, zeg ik vaak tegen ze.
Gaat wel heel diep dit allemaal. Ik vind het wel jammer dat Dieseltrein verwdijnt. Je kon er altijd goed in slapen en hij was nooit koud (altijd te warm 😉
Maar het stonk wel hoor, in ieder geval in de oudere types ….