OV-mijders kopen tweedehands auto’s
03 jun 2020 8:23
Autobedrijven hebben in mei circa 50 procent meer tweedehands auto’s verkocht dan in april. De BOVAG verklaart de opleving door reizigers die vanwege het coronavirus nu het openbaar vervoer mijden.
OV-reizigers zoeken alternatieven
In een onderzoek van Markteffect in opdracht van BOVAG onder 1.185 consumenten gaf afgelopen week de helft van de OV-reizigers aan te zullen kiezen voor alternatief vervoer. Daarvan gaat 57 procent meer met de auto reizen. Het gros heeft al een eigen auto, terwijl 1 op de 12 zegt er één te zullen gaan kopen. In absolute aantallen komt dat volgens de BOVAG neer op 175.000 personen en de Nederlandse autobedrijven realiseerden afgelopen maand de op één na de hoogste occasionverkoop ooit. Ook de verkoop tussen particulieren zit in de lift.
“Dat de handel in tweedehands auto’s in de lift zit, heeft er natuurlijk mee te maken dat een frequente OV-reiziger acuut en tegen zo laag mogelijke kosten de beschikking wil hebben over een alternatief”, legt Han ten Broeke namens de BOVAG uit.
Noodzakelijke reizen
Autobedrijven verkochten in mei in totaal 111.146 occasions. In april waren dit nog 74.000. Daarbij moet opgemerkt worden dat de autoverkoop sinds de uitbraak van het coronavirus aanvankelijk drastisch daalde. Wat betreft tweedehands auto’s is de markt nu dus weer hersteld. Dat geldt niet voor nieuwe auto’s. Die markt is volgens het AD juist verder ingestort.
Reizigers worden sinds half maart opgeroepen om zoveel mogelijk het openbaar vervoer te mijden. De oproep luidt om alleen noodzakelijke reizen met het openbaar vervoer te maken. Daarnaast zorgt de mondkapjesplicht ervoor dat sommige reizigers het openbaar vervoer verlaten. NS liet eerder al weten tot 2025 circa 5 miljard euro te zullen mislopen, als gevolg van de teruglopende reizigersaantallen.
Zijn we weer terug bij af, iedereen achter het stuur en straks de file in. Blijf dan thuiswerken.
Waarom zou je thuis moeten blijven werken als je ook een auto kunt kopen en daarmee naar je werk kunt gaan? Daarnaast kun je in veel beroepen niet langdurig thuiswerken.
Het is nog niet doorgedrongen dat iedereen op hetzelfde moment de weg opsturen niet werkt? Als iedereen nou eens een kleine duit in het zakje doet komen we misschien ergens.
Dat is zo bij zowel trein als auto. Autoverkeer is nog wat beter gespreid dan de trein.
Misschien gaan die autokopers maar één of twee dagen per week naar kantoor?
Autodelen zit ook in de lift namelijk.
Inmiddels geeft in een recent onderzoek 50% van de treinreizigers aan het definitief voor gezien te houden en over te gaan op privevervoer. Hoe lang denkt het OV nog door te kunnen gaan met reizigers weg te jagen?
Tja, geen wonder. De NS blijft maar roepen dat de trein “even” geen uitje is maar dat “even” duurt nu al tot minimaal 1 september en dat is dan al een halfjaar. En de NS-directie heeft het inmiddels al over eind 2021…..
Het gaat niet lang meer duren tot treinliefhebbers ook op zoek gaan naar een nieuwe hobby die hen omarmt, in plaats van wegjaagt. NS en alle andere vervoerders kunnen berer (enorme) haast maken met methoden om ook plezierreizen met het OV te voorzien.
@Tim… Eind 2021 – Waar heb je deze info vandaan?
En dan als er geen vaccin komt en geen andere behandeling en Corona eind 2021 nog steeds onder ons is? Als men dit denkt kan men beter heel het OV maar opdoeken. Zeker met het volgende punt.
En vraag ik me nog af hoe het zit het met de risico’s van al die luchtbewerkingssystemen in treinen? Ik vind het OV relatief riskant vanwege de geforceerde luchtbewerking, wat ook al bij verpleeghuizen, slachthuizen en tuinbouwbedrijven problemen oplevert. Sluit niet uit dat het OV een substantiele rol speelt bij de verspreiding van de volgende Corona golf.
Overigens denk ik dat alle ramen van de treinen en bussen weer open maakbaar zijn al het OV al 10 stappen in de goede richting zet om het weer veilig te maken. Ventilatie wordt steeds meer als belangrijkste maatregel gezien in het Corona preventie beleid. Dit betekent dat alle materieel weer omgebouwd moet worden en in een vrij korte tijd.
@Wouter… Dan moet het wel veilig zijn.
Het grote probleem wordt wel dat rijbewijslozen (wellicht binnenkort een officiele handicap) straks niet verder weg kunnen dan wat hun (e)-fiets kan brengen. Dit is iets van een totaal van 60 a 80 km. Hier moet wel een oplossing voor komen. Ook worden dit gouden tijden voor liftcentrales. Raampje auto open en je rit is Corona veiliger. Ook gaan mensen anderen betalen om hun te vervoeren. Van vriendendiensten tot de zgn Ubers.
5000 mensen op de dam volle treinen naar Zandvoort en volle winkels als de cijfers in de ziekenhuizen goed blijven de komende weken heeft de overheid gewoon andere plannen de vrijheid beknotte door gevaarlijke spoed wetten aan te nemen.
De overheid is terughoudend,logisch. Als er allerlei doden vallen en die waren te voorkomen, dan spreekt iedereen daar schande van. Er zijn echter voldoende aanknopingspunten om te veronderstellen dat het virus in deze tijd van het jaar iets minder snel om zich heen grijpt. De volle treinen naar Zandvoort vielen in verhouding met De Dam wel mee. Daar mocht toen maximaal een kwart van de zitplaatsen gebruikt worden. Die treinen waren niet overvol.
En de extra treinen die normaal met dit mooie weer ryden tussen zandvoort en haarlem reden ook niet.
Dus NS moet eens ophouden met zeuren
Sorry Hildebrand de treinen waren gewoon vol tussen Haarlem en Zandvoort met de mooie dagen.
En ik ben van mening dat overheid momenteel een beetje raar doet wel de Camping open toilet gebouw dicht Terras open dan mag je wel naar binnen voor een toilet bezoek en zo zijn er nog wel meer voorbeelden.
Vreemde logica en een krankzinnig wantrouwen. Drinkt u wel gewoon water uit de kraan?
Hallo Dries ik ben niet gek hoor. Geen volle trein gebruiken maar je mag wel in een vol vliegtuig dat bedoel ik met dat verwarrend beleid.
Het is heel eenvoudig: De luchtvaart staat boven de wet.
Dit vind ik echt een zeer kwalijke zaak. Kennelijk beschouwt men nog steeds de auto als basis en het OV als ‘noodzakelijk kwaad’ in plaats van andersom, zoals het zou moeten zijn.
Ondertussen zijn er zeeën van ruimte over in de trein.
Het OV heeft er nu echt zelf na gemaakt. Helaas heb ik geen keus, omdat ik geen rijbewijs heb, anders heb ik precies hetzelfde gedaan. Als ik een auto zou hebben zou ik overal naar toe kunnen, terwijl ik nu zover ik kan komen als mijn fiets mij kan vervoeren. c.a. 60 km. Dat ivm met heel het verhaal rond noodzakelijk vervoer. Mensen hebben van dit al geleerd dat het niet goed is om afhankelijk te zijn van vervoer voor derden, zoals in dit geval OV. En dit wordt als belangrijker gezien dan heel het klimaat/milieu verhaal.
Bovendien is SARS-CoV-2 voorlopig nog onder ons en zeker weer in het najaar. Alle moderne OV hebben luchtbewerkingssystemen wat een grote risico is op een mogelijke SARS-CoV-2 infectie wat in het minst erge geval leidt tot 2 weken “huisarrest” (quarantaine of isolatie). Ook doet de muilkorfplicht het OV niet goed bij de reiziger.
De file problemen door toenemende automobiliteit kunnen opgelost worden door deels thuiswerken en verdere spreiding van de spits.
Overweeg serieus om toch een brommer rijbewijs te gaan halen en daarna evt een AM4 rijbewijs voor een 45km auto. B is voor mij onmogelijk te halen.
“Het OV heeft er nu echt zelf na gemaakt.”
Right, RIVM staat voor Railinspectie voor Vervoer van Mensen? Die regels komen toch echt van elders.
Het RIVM vindt een bezetting van 40% verantwoord maar de vervoerders blijven nog steeds hardnekkig vasthouden aan een bezetting van 5-10%.
Die brommobiel mag nie top het fietspad en ook niet op snlewegen of 80km/h wegen. En dat is maar goed ook.
Nederlandse vervoerders hebben – zacht uitgedrukt – niet echt aan klantenbinding gedaan en die houding gaat hun straks lelijk opbreken…
We maken nu ineens forse stappen achteruit.
Pas als de binnensteden dichtslibben, de files extreem groeien en de schadelijke effecten van uitlaatgassen voor iedereen merkbaar worden is er kans op een ommekeer ten goede.
Vanmorgen op station Eindhoven: iedere 10 minuten een IC naar Schiphol of Amsterdam met een gemiddelde bezettingsgraad van hooguit 5-10%. Richting Breda ook vrijwel lege intercity’s. Het lijkt zo langzamehand op een modelspoorbaan, daar rijden de lege treinen ook aan en af.
Vanuit een imago-standpunt hebben vervoerders, zoals de Nederlandse Spoorwegen, zich nou niet echt van hun beste kant laten zien door mensen uit de trein weg te jagen. crisismaatregelen zijn prima, maar dan moeten ze wel tijdelijk zijn en tijdelijk zijn is eindig. Die termijn loop tnu af. De vervoerders moeten echt gaan nadenken hoe ze mensen weer in het openbaar vervoer kunnen lokken. Juist die groepen autogebruikers die eerder wel over te halen waren om de trein te nemen, haken nu af. Die komen echt niet zo snel meer terug zonder dat er iets tegenover staat. Dit betekent ook dat treinen weer voller moeten worden. Als een massademonstratie op de Dam in Amsterdam mag, dan mogen de treinen ook weer vol.
Ik ben zeker van mening dat het OV het sowieso nooit goed kan doen en dat versoepelen van voorschriften geen optie is en instappen eigenlijk ook niet. Ook vind ik het optreden van Van Boxtel ronduit walgelijk. Ik ben zelf ook rijbewijsloos.
Eerlijk gezegd sta ik liever met 5000 man samen buiten dan in een correct gevulde trein met mondmasker en max capaciteit. Waarom? Je met de demo van 5000 mensen wel weg komt en een Corona hoester een uur voordat ik instap in een juist gevulde trein niet door de luchtbewerkingssystemen zonder correcte ventilatie.
Volgens de laatste inzichten zijn besmettingen in de buitenlucht nihiel, terwijl in gesloten binnenruimtes met luchtbewerkingssystemen thans de meeste Corona gevallen zijn. Denk aan verpleegtehuizen, slachthuizen en nu tuinbouw kassen.
Ik overweeg om vrienden met een auto te betalen om mij naar andere plekken buiten fiets afstand te brengen ipv de trein te nemen en te kijken voor brommerrijlessen. Bij een auto kunnen nog de raampjes open.
Tjah.
Ze moeten wel echt haast maken met de “echt” normale hervatting van de dienstregeling.
Ik heb ondertussen mijn familie al sinds eind februari ofzo niet meer (fysiek) gezien omdat ik me conformeer aan die “noodzakelijke ritten” voorwaarde maar het begint me aardig mijn neus uit te hangen.
Vooral omdat mijn auto rijdende omgeving eigenlijk gewoon totaal geen noemenswaardige hinder heeft ondervonden van dit hele coronagebeuren sec gekeken naar vervoer.
Je gaat dan toch wel bij jezelf na waarom je zelf nog geen auto hebt.
Het probleem is niet zozeer de mondmasker verplichting, maar dat je gedwongen bent om ze zelf te kopen tegen waarschijnlijk buitensporige bedragen. En ik neem aan dat dit voor mensen die weer gaan autorijden de allerlaatste klap onder de gordel is.
Lijkt me idd ook niet, maar tegelijk is het ook nog niet echt helder wat voor mondkapje je nou wel en niet moet gebruiken.
In het begin werd er nog geroepen dat je ook gewoon een sjaal mocht ombinden, maar dat is dan weer niet oké nu deze maatregel een definitieve vorm heeft.
Maar tegelijk mag je wel weer zelf maskers fabriceren en het is niet de bedoeling dat je “medische” maskers koopt. (??)
Maar die “neck tube” die ik hiervoor had gekocht is weer niet oké.
Rara vliegtuig.
Welke gordel? De veiligheidsriem die ze ook zelf moesten betalen?
Corona is voorlopig het land niet uit. We moeten leren leven met Corona of andere besmettelijke ziektes. Ofwel, het probleem speelt vandaag, morgen , over een jaar en over vijf jaren. Het is daarom belangrijk dat het OV infectieziekte bestendig wordt. Of dit griep, verkoudheid, Corona of TBC is. Het maakt niet uit. Dat betekent de ventilatie aanpassen en wat extra wanden en deuren. Verder moet er een zitplaats reserveringssysteem komen om haringen-in-een-ton OV te voorkomen.
Het irriteert mij dat het OV geen lange termijn visie heeft. Ze schuiven het probleem op de reiziger af. De reiziger moet een mondkapje dragen omdat het OV geen oplossing wenst te zoeken. De reiziger moet op het perron blijven staan als de trein te vol is. Nee, het is geen probleem van de reiziger, het is een probleem van het OV.
Als je zo door redeneert, dan hoeven we treinen ook niet meer schoon te maken. Laat alle reizigers maar beschermende kleding dragen.
Mondkapjes zijn in vrijwel de hele wereld op dit moment verplicht in het OV.
Met een beetje geluk mogen we over een halfjaar weer met een Blokker- of Primerakaartje (doordeweeks) in de spits rijden!
Aangezien de NS pas in 2025 weer op het oude niveau te zitten had ik hier ook al aan gedacht.
Daarnaast lees en hoor ik steeds vaker dat mensen definitief het ov willen mijden dus ik kan niet wachten totdat deze kaarten versoepeld worden
En met een beetje pech rijdt er over een halfjaar helemaal geen trein meer.
Dat is niet reëel. Wel kan dit op lange termijn impact hebben.
De besprekingen over compensatie door de overheid zijn mislukt, dus stil leggen van het OV wordt een reëel scenario.
Ik ga er zelf vanuit dat de treinacties op zijn vroegst voorjaar 2021 terug komen voor het grote publiek. Maar wellicht nog later. Dat maakt mij ook somber, voor ons belangrijke adverteerders.
Dat het met de O.V.- bezetting bus/trein/tram niet goed gaat bedacht ik evenals @Otto de inzender hierboven. Ik deed Eindhoven vanochtend even aan aan het busstation. De bezetting van bussen was uiterst miniem. Zelfs te veel lege en dat voor zo’n grote stad. Zag passagiers bij uit en instappen hun mondkapje op respectievelijk afdoen. Ik bedacht , tja als men ademhalingsproblemen kennelijk heeft, en met het zeer warme weer zeker in dit landsdeel, ervaart de gemiddelde reiziger het mondkapje als een last. Van de chauffeurs droeg niemand een mondkap, maar zag een chauffeur wel een klant zonder, zeg maar de wacht aanspreken. Of men achterin en uit stappend ook zijn O.v.pas gebruikt is ook zeer de vraag. Het schijnt zo te zijn, volgens mediaberichten alom, dat steeds meer passagiers afhaken en aan een desnoods tweedehands auto beginnen. Nee het ziet er niet goed uit voor het gebruik van het O.V. in het algemeen. De wegen zullen voller dan ooit gaan worden, vrees ik.
Denk dat een aantal dagen per week thuiswerken en werktijden spreiding blijvertjes worden… De Corona risico’s in het OV zijn en blijven vrij hoog. Ook met correcte belading en het dragen van onze muilkorfjes…
De oplossing van het file probleem moet elders gevonden worden en niet in de OV vs auto paradigma. Ik denk dat langere dienstverbanden bij een bedrijf, wonen dichterbij je werk en meer telewerken toch wel de oplossingen zijn. Dus niet meer asfalt en spoorwegen, maar meer huizen en betere spreiding bedrijven. We hebben een tragere en duurzamere (qua relaties) en socialere economie nodig.
Een 2e hands auto hoeft niet, je kan ook kiezen voor een elektrische fiets. Die zijn net zo duur als een tweedehands auto, maar je staat nooit in de file en je hoeft ook niet te zoeken naar een parkeerplek. Alleen wordt het wel een beetje druk op de (veel te smalle) fietspaden omdat er ook moeders met kindjes in bakfietsen op de fietspaden rijden.
Je krijgt zo wel een tweedeling in de maatschappij. Mensen die eigen vervoer (E-bike of 2e hands auto) kunnen betalen en mensen die dat niet kunnen, maar ook niet meer met het ov (durven te) reizen en dus voortaan thuisblijven.
Op een elektrische fiets word je in de regen net zo nat als op een trapfiets.
Zo vaak regent het in Nederland nu ook weer niet.
Wat kun je er verder over zeggen? Het is feitelijk gewoon afgelopen met het ov zoals we dat kennen. Kijkend naar de bezetting van de treinen op dit moment (nog geen 5% van wat het was, in elk geval hier in Noord-Holland), kan ik niet anders concluderen. Noch de overheid, noch de ov-bedrijven geven enige hoop op versoepeling van de maatregelen in de enigszins nabije toekomst. Zelf verwacht ik in de loop van 2021 de eerste forse inkrimping van de bestaande dienstregeling (want niet meer betaalbaar en ook zinloos), waarna waarschijnlijk de eerste zwakke verbindingen het loodje gaan leggen. En zo verder. Spijtig, zeer spijtig. De trein heeft toch bijna 200 jaar een belangrijke rol gespeeld in het maatschappelijke leven. Dat de ondergang in slechts enkele maanden is beslist, is dan toch schokkend. Doet me denken aan het einde van de luchtschepen met de Hindenburg-ramp.
Dat het zo niet kan verder gaan is wel duidelijk. Duizenden treinen per dag met gemiddeld 5% bezetting te laten rijden is financiele zelfmoord. Hetzelfde geldt voor al die bussen met één of twee reizigers.
Het is natuurlijk niet voor niets dat de besprekingen tussen de vervoersbedrijven en de overheid al wekenlang muurvast zitten. Ik ben bang de bom binnenkort barst en er fundamentele beslissingen over de toekomst van het OV genomen gaan worden.
Kop op Martin! Dit virus krijgen we er vast wel onder.
Over een paar jaar is het vast en zeker onder controle.
Het OV zal hier wel iets van moeten leren; geen overvolle voertuigen meer, beter schoonhouden, proper sanitair en goede ventilatie.
Propageren om permanent met veel legere treinen gaan rijden is geen optie. Dan wordt het OV onbetaalbaar.
Klinkt een beetje als het argument van de bio-industrie waar schijnbaar alleen iets kan worden verdiend wanneer zoveel mogelijk productie op een zo klein mogelijk oppervlak wordt gedraaid.
Het is een gemakzuchtige manier van bedrijfsvoering waarbij alleen de stem van de boekhouder telt en andere belangrijke waarden worden veronachtzaamd.
Het acroniem COVID-19 betekent Certification of Vaccination Identity en het getal 19 verwijst naar Artificial Intelligence. De situatie waarin een groot deel van de wereldbevolking zich bevindt, is van A tot Z in scene gezet door de illuminatie.
Tijdens de 26ste Bilderberg-conferentie in het Oostenrijkse Baden in 1979 was de huidige plandemie en haar gevolgen een van de gespreksonderwerpen. Een van de aanwezigen was ene mevrouw Van Amsberg, die minder dan een jaar later zou worden ingehuldigd tot ‘onze’ vorstin.
Het Kruidvat verkoopt niet alleen mondkapjes maar ook alu-hoedjes.
Volgens mij is er voor jou nog wel plek vrij bij de GGZ. Achterlijk sukkeltje! 😂😂😂
We hoeven niet te schelden en respectvol met elkaar omgaan zijn onze basisprincipes.
Ook ik ben autoloos en veel te oud (80 +) om nog een auto te gaan gebruiken .Onze vacantie treinreis naar Z Duitsland in Augustus hebben we geanuleerd.
In plaats daarvan zouden we mss in Ned een weekje ergens heen kunnen gaan met trein en bus.
Maar we mogen alleen het OV gebruiken als het nodig is.Doen we het toch (Wel buiten het spitsuur ) worden we wss scheef aangekeken (Wat doet die hier ??)
Ik verwacht treinen dit jaar alleen maar aan de buitenkant te zien,De keuze dagen (Geldig tot 31 dec ) kan ik wel vergeten.
Ik weet niet of NS al die maatregelen bedenkt voor het OV of dat de Overheid/RIVM hier achter zit.
Ik ben bang ,dat OV bedrijven naar de hard nodige steun kunnen fluiten ,en idd volgend jaar onrendabele lijnen gaan opheffen,
Verdrietige Peter.
Ik krijg behoorlijk maagzuur van al die gastjes hierboven, die denken dat ze het allemaal even weten… Niet dus. Ga lekker met z’n allen in de file staan!
Waar bijvoorbeeld de Efteling abonnementhouders compenseert, heeft NS er alles aan gedaan om abonnementhouders tegen te werken. Intussen werden afboekingen wel uitgevoerd. Daarnaast suggereert NS dat ik voor mijn plezier in de trein naar en van mijn werk reisde. Controles waren door de drukte onmogelijk. Regelmatig zat (stond) de trein zo vol dat de deuren nog net dicht konden. Over ‘plezierreisjes’ gesproken. Ik heb een rijbewijs en de aanschaf van een auto wordt met de dag aantrekkelijker.
Wij klagen dat wij in Nederland verplicht zijn om een mondkapje in het openbaar vervoer op te doen, maar daarbuiten niet. Door het e.e.a. zijn er dus mensen die het OV daarom (noodgedwongen) de rug toe keren en voor een alternatief zorgen zoals de aanschaf van een tweede hands autootje of fiets.
Mensen die de grens naar Duitsland over gaan en bijvoorbeeld de sneltrein van Maastricht naar Aken HBF nemen zijn niet alleen verplicht in de trein het mondkapje op te doen, maar ook buiten de trein in de stad en zo. Toch viel mij bij een recent bezoek aan deze mooie en gezellige stad op, dat er veel mensen waren die zich daar van deze verplichting niets aan trokken, men zat zonder kapje op een druk terras, in het park of liepen er zo mee over straat. Ik hield mijn kapje steeds op bij een warme 26 graden Celcius. Mijn gezondheid is het meer waard dan onnodig risico’s lopen. Moraal van het verhaal. Wie alle neveneffecten van deze maatregelen negeert en kiest voor geen gebruik van het ov moet zich wel realiseren dat men in de Nederlandse steden die mondkapjes niet hoeft te dragen zoals bij onze oosterburen. Stel dat men in Nederland WEL die verplichting had, dan was de wereld nog kleiner geworden. Voorkomen is beter dan genezen en een boete van 95 Euro daar kan ik beter gezonde boodschappen voor doen…,
en of de wereld met al die (milieu onvriendelijke) tweedehands automobielen er op vooruit gaan, valt ook nog te betwijfelen.
Zonder relevante kennis zeurt de OV-sector om mondmaskers.
Terwijl deskundigen van RIVM al sinds het begin melden dat deze geen toegevoegde waarde hebben.
Dragers van mondmaskers gedragen zich nadrukkelijk vrijer, wat de algemene 1,5 meter niet ten goede komt.
Tot 1 juni heb ik me veilig gevoeld in het OV, maar heb nu helaas toch mijn abonnement opgezegd.
Ik heb ook niet de relevante kennis. Wel zie ik dat meer landen mondkapjes eisen. De experts zitten volgensmij niet allemaal op één lijn. Eigenlijk weten we het onvoldoende.
Prachtig relaas Frans, enige probleem is dat het inhoudelijk niet helemaal klopt. Ook in Duitsland is het dragen van een mondkapje op straat niet verplicht. Net als in Nederland geldt in de meeste deelstaten de plicht om een mondkapje in het ov te dragen. Daarnaast moet je in de meeste deelstaten ook een kapje op in winkels, openbare gebouwen en als je door een restaurant loopt op weg naar bijvoorbeeld je tafeltje.
Wat dat betreft valt de mondkapjesplicht hier erg mee. Natuurlijk, zo’n mondkapje op is misschien geen pretje, maar laten we dat offer brengen om als maatschappij het virus onder controle te houden, in plaats van hier allemaal alleen maar te klagen over die mondkapjes en de capaciteitsbeperking in het ov. Het zijn overigens niet de ov-bedrijven zelf die belang hebben bij de beperkte capaciteit en bij het afschaffen van alle acties. Dat kost die bedrijven alleen maar geld, maar omdat het gevaar op besmetting groter wordt door collectief vervoer en door veel mensen in een kleine ruimte moeten ze wel. Zoals de regering eerder al zei, met 50 procent van de kennis moet honderd procent van de beslissingen genomen worden en wie weet blijkt later dat niet alle maatregelen nodig waren of effect hadden, maar daar komen we alleen achter als we met ons allen de geldende maatregelen zoveel mogelijk respecteren.
B, je kan best gelijk hebben dat de verplichting in Duitsland voor het OV en winkels geldt en op straat niet verplicht is, maar ik nam op de woensdagmiddag het zekere voor het onzekere vooral in een drukke binnenstad als Aken. Vooraf raadpleegde ik diverse bronnen voordat ik de grens overging die hier vanaf “Pinkpop City” als men weet waar dat ligt, dus letterlijk naast de deur ligt. Als het op een zonnige woensdag al druk is, dan is de zaterdag waarbij nog meer Nederlanders, en niet alleen uit (Zuid) Limburg maar ook elders de Domstad bezoeken, nog véél drukker ! Ik tracht die zaterdagse drukte het liefst, ook in Nederland, te vermijden. Of ik kies ervoor op de hele vroege ochtenduren waarin er nog weinig mensen op straat zijn te gaan winkelen. Ook liep ik in de Akense stad via enkele zeer rustige binnenweggetjes naar mijn favoriete winkels en de overdekte Aquis Plaza, normaal al een chaotische bedoeling, liet ik ditmaal letterlijk links liggen waar overigens diverse leuke horeca zaken zijn. Men kan niet voorzichtig genoeg zijn of men wel of niet met het OV reist. Ik heb ook in de gezondheidszorg gewerkt, twintig jaar mantelzorger geweest voor mijn inmiddels overleden ouders en ben mij ervan bewust de genomen maatregelen zoals je zelf aangeeft te respecteren ! Al heeft men nog mooie spullen in huis, het kostbaarste “bezit” van een mens is zijn GOEDE GEZONDHEID ! Daarom heb ik er géén moeite mee om een mondkapje te dragen, mijn handen te wassen enzovoorts. Als we elkaar in het dagelijks leven nog méér gaan respecteren en positief bejegenen en minder klagen (!) is er nog hoop voor een mooie toekomst in binnen- en buitenland, ongeacht welk vervoermiddel, auto, OV, fiets, benenwagen en dergelijke.
1 woord zeer slecht voor de co2 reductie.
Regering en kantoor volk moeten daar ook eens aan denken.En wat is nu het probleem effe mondkapje.Zijn mensen moeten ivm werk bijna 8 uur op.Maar ja kantoor volk altijd al klootjesvolk geweest ze zijn altijd druk.Maar in de Covid thuiswerk tijd deden ze niks zelf van dicht bij mee gemaakt omdat ik bij die veel ober de vloer kwam.Dus kantoor volk dank u voor de ververnietiging van onze planeet
Neem er nog een. Proost!
De NS heeft mij vakkundig de auto in gejaagd met hun anti-mensen propaganda. “AllEen VaKkeNvUlLers eN VeRpLeGerS moGeN mEe” abonnement opzeggen? Niet mogelijk. Omzetten naar flex? Nog een x betalen (2x maandkosten in 1 week), inmiddels heeft mn Almera uit 2003 de 133000 gehaald..
Vrijheid van meningsuiting een begrip in Nederland, maar taalkundig gezien, ook op Treinreiziger.nl niet altijd een schoonheidsprijs waardig, of schenkt men geen aandacht aan het taalkundige aspect van onze reacties op deze site ?
Wat bedoel je precies? Taalkundig aspect van de artikelen? Daarvoor hebben we een redactie op vrijwillige basis, en kan het inderdaad voorkomen dat daar eerst nog schrijffouten in staan.
Of bedoel je van reacties? Reacties mogen inderdaad vrij geplaatst worden, en inderdaad zonder controle op taalkundig aspect. Dat is om het laagdrempelig te houden. Wel moet het respectvol blijven.
Bedankt voor je reactie Hildebrand. Reden voor mijn vraag is dat ik ooit een brief stuurde en deze terug kreeg met een rode cirkel om een woord dat met -dt geschreven had moeten worden. Als ik af en toe de teksten lees op deze site, schrik ik wel eens van het geouwehoer, de taal- en schrijffouten en dat het zo maar kan alles in het kader van het zo laag drempelig mogelijk te houden. Het maakt dus blijkbaar hier hier niet uit of we onze moedertaal aan het verneuken zijn, het naar de kloten helpen en het een kut zooi van maken als men maar reageren en het internet de verloedering wordtd van al wat men bezighout. Als je zoiets in een sollicitatie brief zou doen krijg je een trap onder je ballen en je een kloten kut baan wel naar de arme hoela kan schrijven. Goed dat alles mag opn treinreiziger.nl zolang het “maar” laag drempelig wort en als ik weer eens een brief krijg met een rode cirkel en pennestreek dan verwijst ik toch gewoon naar deze side en rubriek waarin de taal verneukt wort als nergens anders. Ik ben niet boos maar ben netjes opgevoet en blijkbaar teld dat hier en nu niet meer, dus ga lekker door met taal- en schrijfvouten maken, dan wort Treinreiziger pas echt een klotenzooi rubriek Hildebrant, en hierboven is alles netdjes opgeschreven ja toch en wie ik laat dit voortaan deze rubriec maar links liggen met al dit kutzooi woortkeuzes, laten we maar lekker doorgaan met lullen en niet meer de moeite nemen om er iets fadsoenlijks van te maken zowel van de redacty als de reageerders…
Je kunt ook gewoon de reacties negeren. Het draait uiteindelijk om het artikel. Ik heb hier ook niet de mankracht om alle reacties te redigeren. En waar zou je de grens leggen? Voordat je het weet worden zinsconstructies aangepast en herkend iemand zijn eigen reactie niet meer. We zijn geen onderwijsinstelling. Wel zou ik het fijn vinden als we het taalgebruik netjes houden, en opzettelijk schrijffouten maken is ook niet de bedoeling.
Een enkele spel- of typefout maakt een tekst niet onleesbaar, maar sommigen leggen de lat zo laag, dat ze geen coherente zin meer kunnen formuleren.