Per trein op vakantie naar het buitenland? Het kan weer. (Ook voordelig)
24 jun 2020 20:22
Met de trein op vakantie naar het buitenland? Het is momenteel nog niet de bedoeling omdat niet noodzakelijke reizen per trein worden ontraden. Per 1 juli wijzigt dit, ook voor internationale reizen. En voor wie dat durft: dat hoeft niet duur te zijn.
Met de trein naar Berlijn
Vooral van maandag tot en met donderdag is het in het algemeen makkelijker om een voordelig treinkaartje te vinden. Wie bijvoorbeeld 2 juli per trein naar Berlijn wil, kan bijvoorbeeld op het moment van publicatie een treinkaartje van 34 euro naar Berlijn vinden. Daarbij helpt het dat alle treinen tussen Amsterdam en Berlijn weer rijden volgens de oorspronkelijke dienstregeling.
Trein naar Praag
Ook een treinkaartje naar Praag is in veel gevallen nog goedkoop beschikbaar. Op 2 juli heeft NS International bijvoorbeeld nog een enkeltje naar Praag in de aanbieding voor vijf tientjes. Snel gaat het niet: de reis duurt 12 uur, inclusief ruime aansluiting in Berlijn. Als NS International geen voordelige tarieven meer heeft, kan het lonen om te vergelijken bij de Tsjechische spoorwegen, trainline of gebruik te maken van de extra zoekopties van bahn.de. (In Praag is er dichtbij het station en heel voordelig 5-sterren hotel. Prijs: vanaf 63 euro, inclusief ontbijt. Dit hotel is ook op loopafstand van het centrum.)
Treinkaartje naar België (soms goedkoper dan binnenlands kaartje)
Binnen Nederland zijn er vooralsnog geen goedkope treinkaartjes beschikbaar. Daardoor kan het soms voorkomen dat een internationaal treinkaartje goedkoper is dan een binnenlands kaartje. Zo worden de reguliere early bird tickets naar België nog wel gewoon aangeboden. Die zijn beschikbaar tot 7 dagen voor vertrek. Een early bird ticket Groningen – Essen is op reisdagen maandag t/m donderdag voor 17 euro (enkele reis). Ter vergelijking: een enkeltje Groningen – Rotterdam kost bij NS (voltarief) 27 euro. Een bestemming als Antwerpen is vanuit heel Nederland op maandag t/m donderdag bereikbaar voor maximaal 20 euro (enkele reis, minimaal 7 dagen vooraf geboekt). Naar Brussel komt het maximumtarief op 25 euro. In het weekend (vrijdag t/m zondag) is het tarief iets hoger.
Parijs en Londen relatief duur
De Thalys Amsterdam – Parijs rijdt momenteel nog maar twee keer per dag, in plaats van tien keer. Dat wordt weliswaar later in juli weer iets verder opgeschroefd, maar blijft komt nog niet op het oude niveau. Daardoor zijn treinkaartjes ook relatief duur. Een enkeltje Amsterdam – Parijs kost op 2 juli bijvoorbeeld minimaal 98 euro. Met een beetje geluk heb je voor hetzelfde geld een retourtje Praag. (Tickets voor de Thalys zijn ook verkrijgbaar via o.a. Thalys.com, maar ook via NS International, B-Europe en Trainline).
Ook een treinkaartje naar Londen is relatief duur. Ook de Eurostar rijdt nog zeer beperkt. Op 2 juli komen wij uit op een enkeltje voor 146 euro, dat daarmee absoluut niet concurrent is met de luchtvaart. Op Twitter meldde Mark Smith van Seat61.com dat de Eurostar komende maand zou gaan rijden tussen Amsterdam en Londen. Eurostar kan dat bericht echter niet bevestigen. Reizen naar Londen en het Verenigd Koninkrijk worden op dit moment zoveel mogelijk ontraden, uitgezonderd noodzakelijke reizen (code : oranje)
Andere bestemmingen
Voor veel reizigers waarschijnlijk te ver, en te ingewikkeld, maar ook Kopenhagen is voordelig per trein bereikbaar. Een enkeltje naar Kopenhagen met drie keer overstappen en een reistijd van 11 uur kost bijvoorbeeld op 2 juli 48 euro. Vroeg vertrekken is dan wel noodzakelijk. Voor een tientje extra kan er één overstap beperkt worden, en kan er op een later tijdstip vertrokken worden. Ook hier kan vergelijken lonen, bijvoorbeeld via Trainline.nl. Een vakantie naar Denemarken is echter nog niet aan te raden: het reisadvies staat nog op oranje.
Mondkapjes
In de regel is het dragen van een mondkapje in het openbaar vervoer verplicht. Dat is niet alleen in Nederland zo, maar ook in veel andere landen. Alleen in Zwitserland is het niet verplicht, maar wordt het wel aanbevolen als afstand houden niet mogelijk is.
De prijzen in dit artikel tonen slechts een momentopname en dienen vooral ter illustratie dat een internationaal treinkaartje niet duur hoeft te zijn. De prijzen zijn per enkele reis. De boekingsplatformen betalen een kleine vergoeding aan Treinreiziger.nl bij een verkoop.
Ik wil wel reizen maar niet met mondkapjes
Snap ik. Dan wordt het geen trein of vliegtuig maar auto of fiets.
Berlijn, 6,5 uur
Praag 12,5 uur
Dat zijn behoorlijke tijden om je achter een mondkapje te verbergen. Wie heeft daar ervaring mee? Misschien een ziekenhuis medewerker? Dat is echt andere koek als de stoptrein naar Amsterdam. Je mag wel eerst gaan oefenen voor je in die trein stapt.
In Duitsland is een sjaal ook prima als mondbescherming. Dus alleen voor de eerste twee uur (tot de NL grens) is een mondkapje verplicht, daarna hoef je het alleen te bedekken.
Klopt. Mijn langste reis was ongeveer 3 uur, niet geweldig, maar voor mij was het te doen. Maar het is wel een spelbreker voor het reisplezier.
Ben de afgelopen 3 weken met de trein door Duitsland gereist. Daarvan o.a. 7 uur tussen Köln en Dresden, en 6 tot 7 uur tussen Dresden en Lübeck. Het is bij zulke lange treinreizen wennen en niet altijd even comfortabel.
Ik heb een reis gemaakt naar Zuid-Duitsland v.v.; bijna 9 uur. Vreselijk om zo lang met een mondkapje te moeten zitten. En dit terwijl er relatief zeer weinig medereizigers waren. Op de stations (Mannheim en Augsburg) was het behoorlijk druk. Kan dus begrijpen dat ik daar een mondkapje moet dragen.
Nee helaas voor mij internationaal gezien niet met mondkapje naar het buitenland noch vliegtuig noch trein. Gelukkig is het kleine stukje naar Hilversum wel te doen om met mondkapje de trein in te gaan. Maar op lange afstanden toch het liefst niet. Niet iedereen houdt zich aan de regels dat je met mondkapje moet gaan zitten in de trein wordt al in Nederland ook als kinkapje voor gebruikt. Maar ik heb een klein sikje dus dat kinkapje laat ik achterwege. Dan wordt het een sikkapje.
Bij mij heet het dan baardstaart bedekking…
Het dragen van een mondkapje is niet prettig echt, maar in treinen waar de ramen niet open kunnen zijn deze dingen helaas noodzakelijk. Mijn langste rit met kapje was 2×1,5 uur.
Als de ramen allemaal open kunnen (ventilatie) en er niet veel mensen in de trein zitten zou ik ook zeggen… Bedek er mijn baardstaart mee. In alle andere gevallen roep ik toch een ieder op om dit ding toch op de juiste manier te gebruiken.
Aan de andere kant is de afweging of iedereen een kapje op en OV voor grote(re) groep mensen toegankelijk of geen mondkapje en blijvend essentieel reisverkeer is het voor mij duidelijk. Kapje op en vullen, die trein.
Overigens denk ik dat de verslonsing van mondkapjes gebruik in OV snel gaat intreden, ook denk ik dat het hier nog te vroeg voor is.
Helaas heb ik geen keus. Ik heb zelf geen rijbewijs, dus als ik op vakantie wil in NL of D zal ik toch met het OV moeten.
NightJet 1 persoon per coupe? En vanaf Amsterdam nu ook?
Men dient een mondkapje vóór het instappen in bus, en ander OV op te zetten riep recentelijk een Arriva buschauffeur een medereiziger toe,en in Duitsland is een mondkapje óók in winkels naast bus en trein verplicht ervoer ik laatst nog in Aken en wat mij betreft mag men dat ook rustig opdoen in (zeer) drukke winkelstraten waar veel mensen elkaar op minder dan anderhalve meter van elkaar passeren. A propos, denk eens aan een Euregioticket voor wie een dagje door België, Duitsland en Nederland wilt reizen met bus én 2e klas trein, kosten slechts Euro 19,00 in het weekend geldig voor 5 personen, 2 volwassenen en 3 kinderen naast de servicekantoren en automaat ook online te koop. Combineer e.e.a. met een betaalbare accommodatie via o.a. Voordeeluitjes.nl en men kan toch een (beetje) op “buitenland toer” gaan. Zie de websites voor meer info.
Wat een gezeur over de maskers.
Het zijn de regels, dus hou je je er gewoon aan.
Als het ‘vervelend’ is voor je dan ga je gewoon niet.
Het is en blijft een dodelijk virus.
Ik heb er géén moeite mee om het masker, zelfs bij dertig plus graden op te doen, sterker nog, als ik werkzaamheden moet verrichten waar veel stof of chemische middelen gebruikt worden draag ik ook een masker, alleen andere medepassagiers denken daar soms anders over en hou ik bij reizen met het OV rekening mee en neem voldoende afstand. Ooit in een ziekenhuis gewerkt en daar vooral bij de Spoed Eisende Hulp schrijnende dingen gezien, dan besef je pas dat een Goede Gezondheid en voorkomen beter dan genezen prioriteit nummer één is. Best jammer dat men ook in Nederland niet verplicht is om in winkels naast het OV een masker te dragen, zeker op drukke dagen. Wie de menigte in bijvoorbeeld Maastricht op en rond het weekend, waar afstand niet eenvoudig is, ziet begrijpt wat ik bedoel en hou ik gewoon, net als in de bus of trein mijn masker op. Een boete van Euro 95, daar kan ik 95 broden van Euro 1 bij de supermarkt voor halen…
…waar voldoende afstand houden, woordjes vergeten.