fbpx

RET en HTM onderzoeken fusie

De RET en HTM zijn al in gesprek om de mogelijkheden voor een fusie te bespreken. Althans die conclusie trok de NOS na aanleiding van een interview met RET directeur Pedro Peters. De gesprekken zouden in een vergevorderd stadium zijn en het ministerie van Verkeer zou al ingelicht zijn, zo weet de omroep. De HTM stelt echter dat er geen fusiegesprekken gevoerd worden. 

"We hebben wel bepaalde raakvlakken met elkaar, zoals de Randstadrail die we beide exploiteren. Daarop zouden we misschien kunnen samenwerken" zegt een HTM woordvoerder. ´´Je kunt bezuinigingen die de overheid oplegt niet tegenhouden, maar je kunt wel kijken hoe je die voor je bedrijf kunt verzachten. Dan is samenwerking een optie." Ook volgens de RET zijn het samenwerkingsgesprekken.

Vervoersautoriteit
Peters benadrukte eerder dat een fusie een aanzienlijke besparing zou kunnen opleveren, maar nooit het gehele bedrag wat de minister wil bezuinigen. Volgens de HTM is een fusie echter erg moeilijk, omdat beide stadsvervoerders voor een andere stadsregio opereren, die geheel anders zijn. De HTM wil dan ook dat eerst de stadsgewesten één vervoersautoriteit worden, voordat een eventuele fusie ter sprake komt.

GroenLinks
De NOS meldt dat de fusie op politiek draagvlak zou kunnen rekenen, mede omdat de samenwerking veel geld zou besparen. Dat was ook de gedachte van GroenLinks, die vandaag een dergelijke samenwerking bepleitte. ´´Samengaan van RET en HTM leidt tot een efficiëntere organisatie en dus tot kostenbesparing. Je kan dan functies samenvoegen en je hebt nog maar één hoofdkantoor nodig. Zo hoeven er minder lijnen en buschauffeurs te verdwijnen´´, aldus de GroenLinks raadsleden Arno Bonte en Arjen Kapteijns.

FNV
Voor FNV Bondgenoten is een fusie bespreekbaar. ´´Als met een fusie de aanbestedingen en bezuinigingen kunnen worden opgevangen, staan wij positief tegenover een mogelijke fusie" zegt een bestuurder van de vakbond. Maar voordat er een fusie echt kan plaats vinden, moet er nog een hoop gebeuren, zo benadrukt de bond.

Voor Beter OV
Reizigersvereniging Maatschappij Voor Beter OV is veel minder te spreken over het plan, het zou een wanhoopspoging zijn om de RET van de ondergang te redden. "Zo’n fusiebedrijf, waarin ook Rotterdamse leidinggevenden wederom hoge functies krijgen, zou een voortzetting betekenen van het slechte OV zoals dat nu door de RET wordt geleverd, met een onaanvaardbaar slechte punctualiteit" zegt Rikus Spithorst van de vereniging. Hij wijst bovendien op de cultuurverschillen tussen beide bedrijven. Voor Beter OV wil dat het Rotterdamse OV wordt aanbesteed, maar zonder bezuiniging.