fbpx

Rethmann Groep neemt Veolia-aandeel Transdev over

03 okt 2018 15:47

Transdev, de Franse moedermaatschappij van onder andere Connexxion en Hermes, krijgt een grote nieuwe aandeelhouder: het Duitse familiebedrijf Rethmann. De industriële gigant, die 34% van de aandelen overneemt, heeft 72.000 medewerkers en een omzet van 14,5 miljard euro. De onderneming is actief in water en recycling, biotechnologie en logistiek en transport. 

Veolia, dat 30% van de aandelen van Transdev bezit, heeft vanochtend de verkoop van haar aandelen aan de Rethmann Groep aangekondigd. De activiteiten van Rethmann op het gebied van openbaar personenvervoer in Duitsland worden aan Transdev toegevoegd. De openbaar vervoer activiteiten voert Rethmann uit onder de naam Rhenus Veniro. Deze dochteronderneming heeft 1617 bussen, 32 trams en 8 regionale treinen. In totaal werken er 2200 medewerkers. Jaarlijks wordt een afstand van 65 miljoen kilometer overbrugd en worden meer dan 100 miljoen passagiers vervoerd.

Transdev is in Nederland actief onder verschillende merknamen, Connexxion en Hermes zijn de bekendste. De vervoerder heeft de ambitie zich te ontwikkelen als de nummer één op het gebied van duurzame en nieuwe vormen van mobiliteit.

0 0 stemmen
Artikel waardering
3 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Peter van Lieshout
5 jaren geleden

Als openbaar vervoer – “watcher” volg ik kritisch alle ontwikkelingen in het openbaar vervoer op de voet. Mijn kritische houding is overigens geboren uit frustratie – die al dateert van 2014 zo rond de gemeenteraadsverkiezingen van dat jaar – over de deplorabele staat van het openbaar vervoer in en rond mijn woonplaats Helmond, waar Hermes als concessiehouder en als ov – monopolist verantwoordelijk is voor het busvervoer onder het goedkeurend oog van het provinciebestuur – Gedeputeerde Staten – van de provincie Noord Brabant.
Sinds 2014 is de Helmondse ov – situatie alleen maar verslechterd.

Er zullen ongetwijfeld “treinreiziger.nl”- volgers zijn die mijn frustraties over HUN lokaal/regionaal busvervoer delen! Ventileer uw frustraties op bijvoorbeeld op OV Loket of hier op “treinreiziger.nl”!

Naar aanleiding van bovenstaand bericht op treinreiziger.nl de volgende alinea, die ik gevonden heb op Wikipedia.de (Uiteraard met dank aan Wikipedia).

“Die Rhenus Veniro SE & Co. KG mit Sitz in Moers ist eine Tochter des Rhenus-Gruppe (die wiederum Teil des Rethmann-Konzerns ist) mit Aktivitätensschwerpunkt im öffentlichen Nahverkehr; es betreibt auf den Strecken Boppard–Emmelshausen und Bullay–Traben-Trarbach als Eisenbahnverkehrsunternehmen Schienenpersonennahverkehr (SPNV). Über Tochtergesellschaften ist es außerdem im Stadt- und Regionalverkehr sowie Gelegenheitsverkehr mit Bussen, als auch im Güterverkehr tätig.

Hervorgegangen ist Rhenus Veniro aus der zum 1. Dezember 2007 erfolgten Teilung der Rhenus Keolis auf die beiden Gesellschafter. Das international tätige Unternehmen Keolis (mit Beteiligung der SNCF) übernahm dabei den Schienenverkehr in Niedersachsen und Nordrhein-Westfalen unter dem bisherigen Namen Eurobahn.”

Ik trek een paar conclusies op basis van deze alinea.
– Rhenus Veniro kan beschouwd worden als een internationale vervoerder via de banden met Keolis (ook hier in Nederland bekend)en met de SNCF (de Franse staatsspoorwegen).
– Transdev SA – die onder de “merknamen” Connexxion, Hermes en ook Breng bus – en treinvervoer hier in Nederland exploiteert – is een gigantische Franse staatsmultinational. Voor alle duidelijkheid: bij een staatsmultinational heeft de staat, de overheid – in dit geval de République francaise (cedille ontbreekt jammer genoeg; ik ben een taalpurist) – de aandelen in handen.

En nu deze fusie, waardoor een Frans – Duitse combinatie ontstaat die nog groter en machtiger wordt dan de voorgaande, waarbij onze eigen Nederlandse Spoorwegen een kleintje aan het worden is, terwijl de Hermessen en de Arrivas van deze wereld als Calimero al jarenlang steen en been klagen – hij is groot en wij zijn klein – over de grote monopolist NS.

Ik ben overigens niet zo nationalistisch om “eigen vervoerders eerst” te roeptoeteren. De NS is over de grens actief in het Verenigd Koninkrijk en in Duitsland.

Waar ik benieuwd naar ben is de mening van de reizigersorganisaties – Rover, Voor Beter OV, de ROCOV’s, ROB, ROL – over juist dit soort ontwikkelingen en over de gevolgen daarvan voor de eenvoudige, simpele ov – reizigers zoals ikzelf. Of beperken de reizigersorganisaties zich tot “een adviserende rol” m.a.w. tot een rol aan de zijlijn en in de coulissen?

Van de overheid en van de politiek verwacht ik eerlijk gezegd helemaal, want die zijn alleen maar voorstander van marktwerking in het openbaar vervoer en (dus) ook van dit soort fusies.

Treingraag
5 jaren geleden

Vreemd dat dat zielige en niet superwinstgevende door NS afgestoten (?) streekvervoer, dat werkt met tijdelijke en afroep-personeelskontrakten (wat een armoe), zo gewild is door het kapitaal.

Richard Bakker
5 jaren geleden

Rhenus Veniro moge dan een grote streekbusonderneming zijn, hun spoorlijnnetwerk stelt weinig voor: twee korte geisoleerde zijlijntjes, de ene in het Moezeldal, de andere ten zuiden hiervan in de dunbevolkte Hunsruck.