fbpx

Trein naar Brussel wordt eind 2017 sneller

29 apr 2016 13:17

De trein Amsterdam – Brussel wordt vanaf december 2017 ongeveer een half uur sneller. Dat komt doordat Den Haag zal worden overgeslagen. Vanuit de hoofdstad gaat de trein wel minder vaak rijden: 12x per dag in plaats van 16x. De overige vier treinen zullen starten in Den Haag in plaats van Amsterdam.

Dat meldt onder andere de NOS. Vanmiddag zal het akkoord door staatssecretaris Dijksma worden gepresenteerd. De versnelde Benelux is het antwoord van het kabinet op de aanbevelingen van de parlementaire enquête Fyra. Die pleitte voor meer snelle en goedkope treinen naar Brussel.

Volgens redacteur Hildebrand van Kuijeren van Treinreiziger.nl is de beslissing een stap in de goede richting. "Voor meer versnelling is ook de medewerking van de Belgen nodig, en die zijn als aandeelhouder van Thalys niet enthousiast voor een snelle andere trein." Van Kuyeren is blij dat het kabinet zich niet verschuild achter de huidige afspraken die eerder zijn gemaakt.

De trein zou nog sneller kunnen als de stops te Breda en Brussel Luchthaven zouden vervallen. Om Breda toch een snelle trein naar België te geven zou de bestaande Belgische pendel Antwerpen – Noorderkempen doorgetrokken kunnen worden naar Nederland. 

Ondanks dat de Benelux straks sneller wordt, blijft het opmerkelijk dat deze trein niet of nauwelijks sneller wordt als in het verleden. Zo had de lijn zonder HSL in 2009 al een reistijd van 2 uur en 46 minuten. Hoe lang de reis eind 2017 precies zal duren is bij onze redactie onbeklend, maar het zou dicht tegen de reistijd uit 2009 aan kunnen liggen. Op dit moment doet de trein er 3 uur en 20 minuten over, dat is langzamer dan ooit.

Er komt geen nieuwe hogesnelheidstrein naar België bij. De bestaande Thalys-treinen blijven rijden. Wel komt de Eurostar erbij, maar die stond al op de planning. NS liet na het falen van de Fyra weten niet opnieuw te beginnen aan een avontuur met hogesnelheidstreinen. Wel bestelt NS nieuwe intercity-treinen die 200 kilometer per uur kunnen. In de oude plannen was het echter niet de bedoeling dat die ook naar Brussel zouden gaan rijden.

Bij de kabinetsreactie op de Fyra-enquête zal ook aandacht zijn voor de rol tussen NS en ProRail. Er zullen meerdere scenario´s onderzocht worden hoe de marktordening het beste ingericht kan worden. Eén van die scenario´s is het samenvoegen van ProRail en NS.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *