fbpx

‘Treintak Siemens en Bombardier werken aan fusie’

11 apr 2017 17:09

Het Duitse technologieconcern Siemens is in gesprek met de Canadese producent van transportmiddelen Bombardier over een mogelijke samenvoeging van hun treinendivisies. Daardoor zou een bedrijf ter waarde van ruim 10 miljard euro kunnen ontstaan.

De treinentak van Siemens is vooral bekend als fabrikant van de hogesnelheidstrein ICE, maar maakt ook tal van andere treinen en trams. Bombardier levert onder meer de locomotieven van de Intercity Direct-treinen op het Nederlandse HSL-spoor. De twee bedrijven trekken al langer samen op bij aanbestedingen in Europa. Bombardier en Siemens hebben samen bijvoorbeeld ook de Nederlandse Sprinter Light Train gemaakt.

De gesprekken zijn volgens persbureau Bloomberg eerder dit jaar begonnen. De uitkomst is nog onzeker, ook omdat een eventuele deal op verzet kan rekenen van de vakbonden en mogelijk ook toezichthouders. Samen zouden Siemens en Bombardier een erg sterke marktpositie krijgen in Europa.

Bombardier verkeert in zwaar weer door vertragingen en kostenoverschrijdingen bij de ontwikkeling van een nieuwe serie vliegtuigen. Het bedrijf kondigde vorig jaar een reorganisatie aan waardoor wereldwijd vele duizenden banen komen te vervallen. Om de financiële positie te verbeteren werd bovendien een belang van 30 procent in de treinendivisie verkocht aan een investeerder.

Siemens heeft de laatste jaren ook een aantal fikse tegenvallers moeten slikken. Europese treinenbouwers kampen met steeds fellere concurrentie. Chinese branchegenoten weten veel orders binnen te halen in de Chinese markt, een markt van betekenis. Ook in Europa maken andere treinfabrikanten hun opmars: zo heeft Stadler de laatste jaren een enorme groei meegemaakt. Ook de Spaanse fabrikant CAF is bezig met een opmars.

Bombardier is van oorsprong een Canadese producent, maar heeft ook in Europa vestigingen, waaronder in Duitsland. Eerder werd gedacht aan een fusie tussen Siemens en het Franse Alstom, de bouwer van de Franse TGV. Die fusie ging uiteindelijk niet door, Siemens besloot daarop eerst intern orde op zaken te stellen.

(c) ANP / Treinreiziger.nl