youtube treinreiziger zoeken zoeken
Foto: ProRail

Vanaf maandag estafettestakingen bij NS: Zwolle en Den Haag als eerst

klok 16 jun 2017 12:57

Leden van FNV Spoor leggen maandagochtend 19 juni tussen 05.00 uur en 09.00 uur het werk neer op de stations Den Haag Centraal en Zwolle. Het gevolg van de acties zou kunnen zijn dat er vanaf deze locaties minder of zelfs geen treinen rijden. NS wijst erop dat de acties de hele dag voor hinder kunnen zorgen, ook na 9:00 uur.

De actievoerende werknemers willen naar eigen zeggen dat NS weer meebiedt op de concessies voor regionale lijnen, stopt met het weghalen van werkgelegenheid uit de regio’s en de werkgelegenheid van de winkels en horeca op stations in eigen beheer houdt. Ook willen de NS-werknemers dat hun werkgever twee conducteurs inzet op alle dubbeldekkers, zo meldde de vakbond vrijdag. FNV Spoor telt ruim 6.000 leden in heel Nederland.

Anderhalf jaar gesprek
Henri Janssen, bestuurder van FNV Spoor: “We zitten al anderhalf jaar tegenover de directie aan tafel en al anderhalf jaar is er geen enkele beweging bij NS. Dat de werknemers nu het werk neerleggen, betekent: het is menens. De werknemers staken zeker niet alleen voor zichzelf, maar boven alles voor de kwaliteit van het spoorvervoer voor de reiziger. We starten nu met estafettestakingen. Deze acties zijn daarvan het begin. Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat de directie doof blijft voor het signaal van de werknemers.”

Publieksvriendelijke acties
Staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur en Milieu) vindt niet dat de reiziger geraakt mag worden door acties van de FNV. “Dit is een kwestie tussen werkgever en werknemer. FNV kan ook kiezen voor publieksvriendelijke acties, waarbij treinen gewoon blijven rijden,” aldus Dijksma vrijdag.

Impact onduidelijk
Wat de impact precies zal zijn is niet duidelijk. Bij een eerder werkoverleg in Amsterdam en Utrecht vielen de gevolgen voor reizigers mee. Toen werden er slechts een handjevol treinen geschrapt. Veel NS’ers gingen toen in hun eigen tijd naar het werkoverleg. De kans is reëel dat de overlast nu groter zal zijn, al denkt redacteur Hildebrand van Kuijeren van Treinreiziger.nl niet dat het treinverkeer rond Den Haag en Zwolle volledig tot stilstand zal komen. “FNV is niet de grootste vakbond in de spoorsector, dat is VVMC. Die vakbond gaat niet staken. Zolang de stakers niet het werk belemmeren van werkwilligen, vermoed ik dat er treinverkeer mogelijk zal blijven. Maar beperkter dan normaal.”

NS: Extra reistijd
NS zegt ook niet te weten hoeveel collega’s gehoor willen geven aan de oproep van FNV Spoor en hoe groot de overlast voor reizigers daadwerkelijk wordt. “Wij adviseren treinreizigers maandag rekening te houden met extra reistijd,” zegt NS in een reactie. Het spoorbedrijf zegt alles op alles zetten om de hinder voor de reizigers te beperken. De gevolgen van de staking kunnen ook rond andere steden merkbaar zijn. Dit omdat NS-personeel door heel het land werkt.

Koffie, thee en koek
De bijsturing van NS zal maandag zijn handen vol hebben om de gevolgen van de staking zo klein mogelijk te houden. Henri Jansen van de FNV zegt heel goed te beseffen dat de acties gevolgen hebben voor de reizigers. “We doen dit niet zomaar, het is voor ons een laatste redmiddel.” Stakende NS-werknemers zorgen maandagochtend op beide stations voor koffie, thee en koeken voor wachtende reizigers.

Compensatie
Treinreiziger.nl wijst erop dat reizigers die hinder ondervinden van de staking recht hebben op compensatie. Wie reist, maar vertraging oploopt, kunnen een beroep doen op de regeling Geld terug bij Vertraging. Wie een NS-abonnement of een treinkaartje heeft en door de staking niet kan reizen, kan vervangend vervoer claimen. NS mag daar wel aanvullende voorwaarden aanstellen. In de algemene voorwaarden is vastgesteld dat NS maximaal 25 euro per stakingsdag hoeft te vergoeden.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

7 gedachten over “Vanaf maandag estafettestakingen bij NS: Zwolle en Den Haag als eerst”

  1. bram schreef:

    Ik ben al geen fan van de trein, maar op deze manier ga ik het dus niet vaker proberen. terug maar weer in de auto!!! ik moet maandag naar Parijs voor werk en neem dus de thalys in plaats van een vliegtuig. ook dus met de trein van lelystad naar a’dam centraal, hoe ga ik dat dan nu doen? Risico lopen dat ik mijn trein naar Parijs mis?
    FNV weg ermee, zoek iets anders in plaats van je klanten te pesten. dit is zeker geen promotie van het openbaar vervoer.

  2. Gertrude schreef:

    Heel onsympathieke actie van FNV. Begrijp dan ook niet dat zij zowel mensen die NS-mensen beter gunnen, als ook mensen zonder mening hier de dupe van laten zijn. En dan in deze tijd van de zomer.

  3. Gertrude schreef:

    FNV hoe kom je er bij om deze actie te organiseren. En dan in deze rijd van het jaar

  4. Peter van Lieshout schreef:

    Voor wat betreft het uitgangspunt van FNV Spoor – het meedoen van de NS aan regionale concessies voor het spoor en/of bus – ben ik het eens met de FNV; het actiemiddel is wat mij betreft – als ov – reiziger – een ander verhaal. De marktwerking in het openbaar vervoer pakt al jaren rampzalig uit voor de gemiddelde ov – reiziger. De “zielige” regionale vervoerders klagen al die tijd al over het monopolie van de NS als staatsbedrijf, terwijl ze zelf deel uitmaken van gigantische buitenlandse staatsbedrijven (Arriva = onderdeel van het Duitse staatsbedrijf Deutsche Bahn, Syntus maakt deel uit van het Franse SNCF – óók een staatsbedrijf – en Breng/Hermes/Connexxion = Transdev,dat 100% eigendom is van de Franse overheid.
    Deze vervoerders spannen ook aantoonbaar samen tegen de NS en worden daarbij ondersteund door de regionale concessieverleners, bijvoorbeeld in het geval van Arriva en Hermes in Noord Brabant. Het hoeft – denk ik – geen betoog, dat hiervan de ov – reizigers de dupe zijn.
    Hoog tijd, dat de Autoriteit Consument en Markt (ACM) dit gaat onderzoeken en niet alleen haar pijlen richt richting Nederlandse Spoorwegen. De ACM kan dan ook meenemen, dat aanbestedingen in het ov volgens Nederlandse en Europese wet – en regelgeving niet eens verplicht zijn!

    1. Johan schreef:

      Dat de markt voor reizigersvervoer per trein in Nederland een ongelijk speelveld is, komt niet doordat één vervoerder een staatsdeelneming is en de andere dat niet zouden zijn. Dat komt wel door alle privileges die de NS in Nederland geniet, en die vloeien er voornamelijk uit voort dat de grootste concessieverlener tevens de eigenaar van NS is. Daardoor mag NS ver onder de marktwaarde het hoofdrailnet en de HSL exploiteren, heeft de verlener van die concessie feitelijk geen effectieve machtsmiddelen om NS aan de eisen van die concessie te houden, en heeft NS de mogelijkheid om hun concurrenten dwars te zitten doordat NS beslist over vervoerder-overstijgende zaken als stations, landelijke vervoerbewijzen en reisinformatie. DB en SNCF schrijven in Nederland geen concessies uit, dus hebben de eigenaren van de andere vervoerders hier geen dubbele pet op.

      De OV-reiziger die het geluk heeft buiten het hoofdrailnet te reizen profiteert aantoonbaar van marktwerking; de OV-reiziger die met NS mee moet heeft aantoonbaar last van het gebrek aan marktwerking. De andere vervoerders rijden voornamelijk op lijnen die als het aan NS had gelegen inmiddels waren opgeheven. Nu stijgen de reizigersaantallen, frequenties en klanttevredenheid. Bovendien zijn de tarieven in die gebieden over het algemeen schappelijker dan bij NS. Bijvoorbeeld Arriva heeft een abonnement `Altijd Vrij Gelderland Trein en Bus’ waarmee je voor 1620 euro per jaar onbeperkt alle treinen van Arriva en Breng in Achterhoek-rivierenland kunt gebruiken, evenals de stads- en streekbussen van Arriva in die regio en enkele van Breng. Bij NS krijg je voor die prijs nog niet eens een trajectabonnement van Zutphen naar Arnhem Presikhaaf, die alléén in de trein geldig is, die daar ook maar eens per half uur rijdt.

      Prima als NS meedoet met openbare aanbestedingen, maar dan wel eerst van NS een vervoerder met een gelijkwaardige positie als alle anderen maken. Zodra dan het hoofdrailnet gewoon openbaar wordt aanbesteed, ben ik benieuwd of NS alsnog gaat leren zwemmen, of verzuipt.

  5. Ruud schreef:

    Als er één sector is waar veel gestaakt wordt, dan is het wel bij het OV. Gewoon omdat ze weten dat ze veel mensen raken. Echt sympathiek komt dat niet over. En als de NS dan nog eens een beetje goed zou presteren buiten de stakingstijden, maar ook dat is helaas niet het geval.

  6. Gosse schreef:

    Geef het NS-personeel niet de schuld!! Natuurlijk worden wij reizigers getroffen maar de directies zijn niet zonder stakingsactiviteiten voor rede vatbaar, zeker niet bij de NS.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.