Vertraging Delft veroorzaakt door plaatsen van borden
04 mrt 2015 11:57
UPDATE. Treinreizigers hebben in de ochtendspits vertraging opgelopen omdat een aannemer van ProRail in de afgelopen nacht verkeerde borden had geplaatst. Op het bord stond dat reizigerstreinen bij station Delft maximaal 100 mochten rijden, terwijl de maximale snelheid tijdelijk 80 bedraagt.
Op de verkeerde borden stond wel de juiste snelheid voor goederentreinen. Door de verkeerde borden moest de treindienstleiding van ProRail iedere machinist bellen. Om de drukte te verminderen is vervolgens besloten om een aantal Sprinters en Intercity´s op te heffen. Na de ochtendspits heeft ProRail de juiste borden geplaatst.
ProRail heeft de snelheid in de nieuwe spoortunnel van Delft tijdelijk aangepast vanwege luchtdruk problemen in de Delftse stationshal. Daarom werd zondag bekend dat treinen bij het station maximaal 80 kilometer per uur mogen. "We hadden de aannemer juist geïnstrueerd, maar desondanks zijn er toch verkeerde borden geplaatst. Daardoor is er besloten om minder treinen te laten rijden waardoor reizigers tot een kwartier vertraging opliepen", legt ProRail-woordvoerder Huub Veeneman uit. Overigens kon de vertraging voor doorgaande intercityreizigers oplopen tot 30 minuten.
Het zal nog zeker tot na het weekend duren voor er een oplossing is voor het luchtdrukprobleem. De komende dagen worden enkele maatregelen uitgeprobeerd. Zo zijn de draaideuren al ´stroever´ gezet, zodat ze niet meer zo makkelijk draaien. Ook worden de schotten opengezet tussen de twee tunnelbuizen, waarvan er een nog niet in gebruik is, en de ´druknivelleringsgaten´ in de tunnel worden verder opengezet.
Zondag en maandag lag het treinverkeer in de tunnel stil vanwege loos brandalarm. Inmiddels zijn de brandmelders beter afgesteld, zegt ProRail. Verder is er een brandwachter, die direct kan waarnemen of er wel of geen brand is.