fbpx

Werkplaats NedTrain aangepast voor nieuwe FLIRT Sprinters

Vandaag is officieel de sloop begonnen van een deel van de Maastrichtse werkplaats van NS-dochter NedTrain. De 145 jaar oude werkplaats krijgt een nieuwe hal. In de nieuwe hal zullen straks de nieuwe Sprinters die nu bij Stadler worden gemaakt worden onderhouden.

Voor de bouw van de hal is 24 miljoen euro uitgetrokken. "Met deze investering wordt de bestaande onderhoudscapaciteit flink verhoogd en kunnen ook andere typen treinen worden onderhouden”, stelt NS in een persbericht.

De bouw zal volgend jaar zomer worden afgerond. In de tussentijd wordt doorgewerkt in een kleinere hal. In de werkplaats in Maastricht worden onder andere Dubbeldekkers (VIRM), locomotieven (1700-serie), de Mat ’64 (tot en met maart), DDM1/DDAR-dubbeldekkers en straks dus ook de nieuwe Sprinters van NS onderhouden.

Er werken bij NedTrain in Maastricht 150 medewerkers. Door de vergrijzing en groei is er ook behoefte aan nieuwe instroom. Dit voorjaar worden nog 10 monteurs gezocht.

NedTrain wordt overigens weer onderdeel van NS Reizigers. Voor directievoorzitter Michiel van Roozendaal verlaat het bedrijf per 1 mei 2016. "Nu de nieuwe strategie is vastgesteld en de nieuwe topstructuur vorm krijgt, heeft Michiel van Roozendaal, directievoorzitter van NedTrain, besloten per 1 mei 2016 NS te verlaten om een volgende stap in zijn loopbaan te zetten", zegt NS.

Van Roozendaal heeft 18 jaar bij NS gewerkt, waarvan de laatste twaalf jaar als lid van de directie. Eerder was hij directeur bij NS Hispeed (nu NS International).